גזירות תשפ"ב: קודם מעלים מס על חד פעמי, רק אחר כך מסבירים

    אבי יעקב No Comments on גזירות תשפ"ב: קודם מעלים מס על חד פעמי, רק אחר כך מסבירים

    רק אחרי שהמס על מוצרי החד פעמי עלה בצורה דרמטית – המשרד להגנת הסביבה מתכוון לצאת בקמפיין הסברתי בציבור החרדי, אודות חשיבות השמירה על איכות הסביבה. כך עולה מתגובת המשרד לפניית "קול חי" | וכמה עובדים חרדים נקלטו במשרד להגנת הסביבה בשנה החולפת?

    סטיילינג: אלישבע גליקסברג. צילום: דניאל לילה
    שולחן חד פעמי שהתייקר. סטיילינג: אלישבע גליקסברג. צילום: דניאל לילה
    19:36
    25.04.24
    פנחס בן זיו No Comments on הקבינט אישר: מחבלי הנוח'בה יזכו לביקורים בבתי הכלא

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    המס הגבוה שהטיל שר האוצר אביגדור ליברמן על מוצרי החד-פעמי, הביא להתייקרות משמעותית במחירי מוצרים אלו, כשרבבות משפחות חרדיות רוקנו את מדפי רשתות השיווק והמכירות השכונתיות, רגע לפני כניסת המס לתוקף.

    מס זה, כידוע, פוגע בעיקר בציבור החרדי, שהינו צרכן חד פעמי משמעותי בשוק הישראלי. מחקר שנערך בלשכתו של ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה), העלה כי כל משפחה חרדית תיאלץ להיפרד מכ-1,500 שקלים נוספים מדי שנה, המס החדש על החד-פעמי.

    בתכנית "מהדורת הבוקר" עם בצלאל קאהן ודוד חכם, אמר קאהן כי במדינות שונות בעולם צמצמו משמעותית את השימוש בכלים חד פעמיים, גם באמצעות מסים, אבל במקביל, בוצעו פעולות הסברה שנועדו להסביר לציבור את חשיבות השמירה על איכות הסביבה.

    "אם זה נכון שכלים חד פעמיים פוגעים באיכות הסביבה, האם מישהו ראה מודעה אחת או קמפיין אחד בתקשורת החרדית, עם הסברים אודות הצורך לשנות הרגלים סביב השימוש בחד-פעמי? או אולי איפה הבעיה בשימוש בחד-פעמי? כשמטילים גזירה, צריך להסביר לציבור. בלי הסברה אתה נכשל, וכשלא עושים הסברה המונים הלכו לקנות בחנויות, בגלל 'המזימה של ליברמן'", אמר קאהן.

    גם יו"ר פורום האקלים הישראלי, ח"כ לשעבר דב חנין הביע בשידור את התנגדותו להטלת המס על הכלים החד-פעמיים וטען כי זו טעות איומה. "אני מאוד מצטער על המהלך הזה, אני מאוד מחויב לענייני הסביבה ואני באמת בעד שאנשים ימעטו בשימוש בכלי החד פעמיים, אבל השאלה איך עושים את זה. צריך לתת לאנשים חלופות. קודם כל, הסברה. שנית, מדוע לא מסבסדים מדיחי כלים ברבע מחיר למשפחות ברוכות ילדים?"

    ובכן, פנינו למשרד להגנת הסביבה, וניסינו להבין האם המשרד יצא בשנתיים האחרונות בקמפיין שנועד לפעילות הסברה, עם התמקדות במגזר החרדי, אודות חשיבות השמירה על איכות הסביבה והצורך בהעדפת כלים רב-פעמיים במקום כלים חד-פעמיים, מה היה היקף התקציב של המשרד להגנת הסביבה לקמפיינים אלו והאם אפשר לדעת היכן פורסם קמפיין זה אודות חשיבות השמירה על איכות הסביבה, לצד הטמעת מסרים אודות חשיבות השמירה על איכות הסביבה, אי שימוש בכלים חד-פעמיים וכו'.

    מתברר, כי המשרד להגנת הסביבה ערך בשנים האחרונות כמה פעילויות הסברה בציבור החרדי אודות מפגעי יתושים, ניקיון חופים, אוויר נקי בירושלים ועוד, אך ללא קמפיין אודות הצורך במעבר מכלים חד-פעמיים, אם כי, בחודש הבא צפויה פעילות הסברה נרחבת בנושא. כלומר: קודם כל הטילו גזירה כלכלית קשה מאד על הציבור החרדי, ורק לאחר שהזעם הציבורי התעצם, מבינים במשרד להגנת הסביבה, בעקבות פניית "קול חי", כי יש צורך בהסברה. מאוחר מדי, אבל עדיף מאשר לא לעשות זאת בכלל.

    מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "אגף תקשורת, דוברות והסברה במשרד להגנת הסביבה מקיים פעילות הסברה לציבור הרחב ולקהלי יעד שונים, ופועל בהתאם להמלצות המקצועיות של לשכת הפרסום הממשלתית. בכל קמפיין מגדיר המשרד, בנוסף למטרות ולמסרים, גם את קהלי היעד – זאת, על מנת להשקיע בפרסום אפקטיבי של המסרים ובניצול מיטבי של תקציב הפרסום. אם זוהה צורך בפעילות הסברה בדגש על מגזר כזה או אחר – יינתן נתח גדול יותר בתקציב הפרסום למגזר זה. כך למשל בפעילות ההסברה שקיים המשרד בנושא הנחיות להדברה נכונה, זוהה הצורך לתת דגש לציבור החרדי ולכן הקצה המשרד אחוז גבוה יותר מהתקציב, לטובת הפרסום במגזר".

    "בשנים 2021-2020 המשרד להגנת הסביבה ערך פעילות הסברה במגוון נושאים: מפגעי יתושים, ניקיון החופים, אוויר נקי בירושלים, הסרת מפגעי אסבסט ועוד. בכל אחד מהקמפיינים בוצעה גם פעילות הסברה לחברה החרדית בפריסת מדיה ייעודית למגזר, בהתאם להמלצת לשכת הפרסום הממשלתית אשר מגישה בעבור המשרד פריסת מדיה על-פי חלוקה מגזרית התואמת את מטרות הקמפיין ואת קהלי היעד שהוגדרו.

    "בימים אלה אנו בעיצומה של היערכות לפעילות הסברה בנושא הרחבת חוק הפיקדון ופסולת פלסטיק, שתתחיל בדצמבר 2021, וכן פעילות הסברה בנושא צמצום השימוש בכלים חד-פעמיים. אנו נערכים לביצוע קריאייטיב ייעודי לחברה החרדית, שיעלה בו-זמנית עם הקמפיין לכלל הציבור.

    "היקף התקציב לפרסום בחברה החרדית נגזר מהיקף התקציב של הקמפיין כולו, ונע בין עשרות למאות אלפי שקלים בקמפיין. בנוסף, יש לזכור כי מדיה לציבור הרחב, כמו שילוט חוצות, פרסום על גבי אוטובוסים ועוד – היא כזו שמחזקת את המסר גם בקרב החברה החרדית, החשופה לה כמו כלל הציבור.

    "מכיוון שהציבור החרדי פחות חשוף לתשדירי טלוויזיה, דיגיטל ורדיו של הציבור הרחב – אנו פועלים לרוב באמצעות העיתונות החרדית, ערוצי רדיו לחברה החרדית, פשקווילים ואמצעי תקשורת ייעודים בהמלצת לפ"מ. עלותם נמוכה לאין שיעור מאמצעי התקשורת של הציבור הרחב, ובנוסף, הם נותנים כיסוי יעיל של קהל היעד בעלות נמוכה יחסית.

    "לקראת פעילות ההסברה בנושא צמצום הצריכה של כלים חד פעמיים בוחן המשרד ערוץ של שת"פ תוכן ואמצעים נוספים מול גורמי השפעה בחברה החרדית. בפעילות ההסברה לחוק הפיקדון והכלים החד פעמיים, המשרד עובד על מסרים מיוחדים המיועדים לחברה החרדית, עם אנשי מקצוע מהחברה והחרדית. כמו-כן, השרה להגנת הסביבה שמה דגש על ראיונות בתקשורת החרדית ועל קשר עם מובילי דעה ברשתות החברתיות ובציבור כדי להעביר את המסרים לא רק באמצעים פרסומיים".

    בשולי הדברים, נציין, ניסינו להבין האם המשרד להגנת הסביבה עומד ביעדי הממשלה על קליטת עובדים חרדיים במשרדי הממשלה. מהמשרד נמסר בתגובה: "היעד הממשלתי לקליטת עובדים מהמגזר החרדי עומד על 7% מסך הקליטות בשנה נתונה. המשרד להגנת הסביבה (נכון להיום 3.11.2021) הוא 10% – גבוה מהממוצע הממשלתי וגבוה מהיעד. בשנת 2021 קלט המשרד 79 עובדים חדשים מהם 8 מהמגזר החרדי (4 סטודנטים ו-4 עובדים מן המניין). חשוב לציין כי תחומי העיסוק בליבת העשייה המשרדית הם מתחום ההנדסה, כימיה, לימודי סביבה, ביולוגיה ועוד – תחומים שפחות נלמדים בקרב הציבור החרדי. לכן, אנו רואים בקליטת סטודנטים שער כניסה לשירות הציבורי והזדמנות מצוינת לקליטת עובדים מהחברה החרדית"



    0 תגובות