- רדיו קול חי - -

מערכת "טל שמיים" תגלה ותתריע על איומים מתקדמים בצפון הארץ

בתום תהליך פיתוח וייצור של מספר שנים, מנהלת 'חומה' במפא"ת, בשיתוף עם חיל האוויר, ויחד עם התעשייה האווירית, המשמשת כקבלן ראשי לפיתוח המערכת, החלו בהצבת פלטפורמה אווירית, מהגדולות מסוגה בעולם, שתשמש לצרכי גילוי והתרעה של איומים מתקדמים.

מערכת 'טל שמיים' הכוללת את הפלטפורמה האווירית אשר פותחה ע"י חברת TCOM האמריקנית, ואת מערכת המכ"מ המתקדמת מפיתוח אלתא של התעשייה האווירית, תספק יכולת משלימה למערך הגילוי ולמערכות ההגנה האווירית של חיל האוויר ומדינת ישראל. המערכת פותחה במסגרת תוכנית משותפת של מנהלת "חומה" יחד עם הסוכנות האמריקאית להגנה מפני טילים (MDA).

הבלון יוצב באתר ייעודי בצפון הארץ, שהקים אגף ההנדסה והבינוי במשרד הביטחון ויהווה מרכיב משמעותי בחיזוק ההגנה על גבולות המדינה.

שר הביטחון בני גנץ: "אני מברך את מנהלת חומה, את חיל האוויר, התעשייה האווירית והשותפים האמריקניים, על עוד פריצת דרך טכנולוגית שתחזק את ההגנה על שמי ישראל ואזרחי ישראל. הצלחת המערכת החדשה מבצרת את חומת ההגנה שבנתה ישראל מול האיומים האוויריים הרחוקים והקרובים שנבנים על ידי אויביה. באמצעות יכולות הגילוי, ומערכת ההגנה הרב שכבתית, יישמר היתרון של ישראל באזור, ויתאפשר מרחב הפעולה המבצעי הנדרש לשמירה על ביטחונה".

ראש מנהלת 'חומה' במפא"ת, משה פתאל: "בשנה האחרונה הוכחנו במספר רב של ניסויים מוצלחים את יכולת ההתמודדות של כלל מערך ההגנה הרב-שכבתית של ישראל מול איומים מתקדמים ובהם טילי שיוט. מנהלת חומה במפא"ת, יחד עם הסוכנות האמריקאית להגנה מפני טילים, בשיתוף חיל האוויר והתעשיות ממשיכות לחזק את יכולות הגילוי של ישראל. בלון הגילוי האווירי ישייט בגובה רב, יצפה לטווחים רחוקים ויאפשר יכולת גילוי מקסימלית של איומים מתקדמים מכיוונים שונים".

ראש הסוכנות להגנה מטילים האמריקאי אדמירל ג'ון היל: "מערכת הסנסור המוגבה מהווה דוגמא מצוינת לשיתוף פעולה בין הסוכנות להגנה מטילים (MDAׂ) למנהלת חומה במשרד הביטחון ולתעשיות שותפות. טכנולוגיה ומחקר מסוג זה מניבות תועלת לשתי המדינות. מערכת זו תשפר את יכולותיה של מדינת ישראל בגילוי איומים מתקדמים לשמירת היתרון הצבאי האיכותי הישראלי."

מדברי מפקד חיל האויר, אלוף עמיקם נורקין: "מערכת 'טל שמיים' תהווה מרכיב משמעותי בחיזוק ההגנה על גבולות המדינה אל מול מגוון איומים ויתרום ליכולות בניית תמונת שמיים מדויקות ורחבות יותר. ברשות חיל האוויר מערכים המשלבים כוחות בהגנה ובהתקפה, המגנים על שמי מדינת ישראל וריבונותה".