נדחתה הצע"ח להנצחת הטבח בכפר קאסם: "עושים מהכאב פוליטיקה"

איתי גדסי No Comments on נדחתה הצע"ח להנצחת הטבח בכפר קאסם: "עושים מהכאב פוליטיקה"

הצעת החוק להנצחת הטבח בכפר קאסם נדחתה בקריאה טרומית. ח"כ תומא סלימאן: "אם הממשלה היא כל מה שהיא מכריזה על עצמה, עליה להעביר את החוק". השר פריג' השיב בסערת רגשות: "אתם רוצים לעשות מהכאב שלנו פוליטיקה פנימית"

צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ
22:46
23.04.24
הרב אייל אונגר No Comments on איך נראה את ההצלחה בשגרת החיים

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

לאחר דיון סוער ואמוציונלי מליאת הכנסת דחתה בקריאה טרומית את הצעת חוק הנצחת זכרם של קורבנות הטבח בכפר קאסם, התשפ"א-2021 של חברי הכנסת עאידה תומא סלימאן, איימן עודה ועופר כסיף. לאחר הצבעה שמית תמכו בהצעה 12 חברי כנסת מול 93 שהתנגדו.

מוצע לקבוע כי ממשלת ישראל תכיר באחריותה לטבח בכפר קאסם שבוצע ביום 29.10.1956, כי ציון יום הטבח יהיה חלק מתכנית הלימודים בבתי הספר וכי אוצר המדינה יתקצב את העמותה להנצחת זכר קורבנות הטבח.

בדברי ההסבר נכתב: "על אף ההתבטאויות הרבות מהן משתמעת הכרה באחריותה של מדינת ישראל לטבח בכפר קאסם, נשארו התבטאויות אלה בגדר התבטאויות אישיות. על כן מוצע בהצעת חוק זו שמדינת ישראל תכיר באחריותה באופן רשמי לטבח, וכן כי יינקטו צעדים חינוכיים ואחרים להפקת הלקחים ממנו".

ח"כ תומא סלימאן נאמה בערבית ולאחר מיכן אמרה: "דיברתי על הטבח ועל כפר קאסם שכולכם מכירים וכל מי שהלך לצבא יודע בדיוק מה קרה שם. אני מצפה שתתחברו לרגע להרגשת האובדן, לרגש של עם שעבר עליו טבח, והצליח לשמור על עצמו במולדתו. הכרה, היא שלב הכרחי בדרך לתיקון, זו האמת שנכונה לטבח בכפר קאסם, נכונה לנכבה, ונכונה ליכולת לבנות עתיד משותף. הדרך לפיוס עם האזרחים הערבים ועם כלל העם הפלשתיני עוברת דרך הכרה בפשעי העבר. הממשלה הזו מכריזה שהיא ממשלת שינוי, ויהודית ערבית, אם היא כל מה שהיא מכריזה שהיא, עליה להעביר את החוק".

השר עיסוואי פריג' ביקש להתייחס ואמר בסערת רגשות: "עצוב לי מאוד כבן למשפחה שכולה של הטבח, גדלתי על הכאב הזה. הרצון להביא להכרת המדינה לאחריותה מלווה אותי כל חיי. זה הנושא החשוב לי ביותר בפעילותי הציבורית. מאז שנבחרתי לכנסת קידמתי את הצעת החוק שמונחת לפנינו וסיכמנו לפני שלוש להעביר אותה להצעה לסדר בוועדת החינוך.

אני כבן למשפחה שכולה מבקש מימם להעביר את ההצעה להצעה לסדר אבל אתם מתעקשים כי אתם רוצים לעשות מהכאב שלנו פוליטיקה פנימית. אני מזהיר אתכם, שימו את הטבח בצד. אתם מנצלים את הכאב שלנו בשביל כמה קולות".

יו"ר הכנסת מיקי לוי ניגש לעזור לשר פריג' לרדת מהדוכן והגיש לו כוס מים. גם לאחר שירד מן הדוכן המשיך השר פריג' להתעמת עם חברי הרשימה המשותפת. ח"כ יואב קיש אמר: "אתם כקואליציה קבעתם חגיגה על התאריך הזה אז מה אתם רוצים?"



0 תגובות