חיות אסרה על שופטים שמועמדים לעליון, להיפגש עם חברי הוועדה

    ישראל רובין No Comments on חיות אסרה על שופטים שמועמדים לעליון, להיפגש עם חברי הוועדה

    נשיאת בית המשפט העליון אסרה על שופטים מכהנים שמועמדים לכהונה בבית המשפט העליון, להיפגש עם חברי הוועדה לבחירת שופטים, זאת במטרה "למנוע פוליטיזציה". ח"כ רוטמן: "זה פוגע בשופטים עצמם"

    ח"כ שמחה רוטמן צילום: Sraya Diamant/Flash90
    21:01
    18.04.24
    אבי מימרן No Comments on הפיגוע המחריד בבנימין: "בדקנו היטב את בטיחות החווה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות אסרה על שופטים מכהנים שמועמדים לתפקיד שופט בבת המשפט העליון, להיפגש עם חברי הוועדה לבחירת שופטים. כך נחשף אמש ב-ynet.

    חבר הוועדה, ח"כ שמחה רוטמן החליט לצאת נגד ההנחיה וטוען כי היא פוגעת דווקא באותם שופטים ובסיכוייהם להיבחר, ביחס למועמדים אחרים, שאינם שופטים – איתם הוא נפגש.

    במכתב ששיגר לנשיאת העליון, אסתר חיות הוא קרא לה לאפשר לכל המועמדים להפגש עם חברי הוועדה, כפי שהוא עצמו נפגש עד כה עם מועמדים אחרים.

    השופטת חיות השיבה כי האיסור על השופטים להיפגש עם חברי הוועדה נועד למנוע פוליטיזציה של מערכת המשפט. היא סבורה כי האדם היחיד שמורשה להיפגש עם שופטים מכהנים הוא יו"ר הוועדה, שר המשפטים – וגם פגישה כזו צריכה לקבל את אישורה. היא הסבירה כי יתר חברי הוועדה יוכלו להתרשם מן המועמדים כשאלה יופיעו בפניהם ב"שימוע" שנערך בפני הוועדה כולה.

    הנשיאה חיות ציינה כי ההנחיה ניתנה לראשונה על ידי נשיאת בית המשפט העליון לשעבר, מרים נאור: "הנחיה זו של קודמתי בתפקיד וטעמיה של ההנחיה כפי שפורטו בפסק הדין מקובלים עלי. יצוין כי הנשיאה נאור, וכמוה גם אנוכי, איפשרנו בעבר קיום פגישות בין שרת המשפטים ובין מועמדים שהם שופטים מכהנים, וזאת לאחר קבלת אישור מראש. לגורמים הפוליטיים הנוספים וכן לנציגי לשכת עורכי-הדין החברים בוועדה לבחירת שופטים, נתונה ההזדמנות להתרשם ממועמדים שהם שופטים מכהנים, במסגרת הראיון בוועדת המשנה, לצד החומר הרב העומד לרשות חברי הוועדה לצורך קבלת החלטה".

    ח"כ רוטמן התייחס לכך היום וכתב: "מאז נבחרתי לכהן בתפקידי כחבר הוועדה לבחירת שופטים אני עושה ככל יכולתי לבחור את המועמדים הטובים ביותר, ומשקיע לצורך כך שעות רבות מאוד של לימוד, פגישות ובדיקות.

    כחבר הוועדה חשוב לי מאוד להיפגש אישית עם כל מועמד לבית המשפט העליון שרוצה בכך, ולאפשר לכל מועמד להציג את תפיסת עולמו וכישוריו. הזמן המוקצה לראיון לכל מועמד במסגרת וועדת המשנה איננו מאפשר דיון מעמיק ופתוח בנושאים משפטיים, ובוודאי לא לצורך הצגת תפיסת עולם משפטית מלאה ומורכבת אשר כל מועמד לבית המשפט העליון מחזיק בה מטבע הדברים.

    אולם, חלק מהמועמדים לבית המשפט העליון המכהנים כשופטים נמנעים להיפגש עם חברי הוועדה שאינם שופטים, למשל איתי, לאור חששם כי פגישה שכזו, או פרסום עצם קיומה יפגע במועמדותם.

    פניתי בנושא לנשיאת העליון אסתר חיות שכן ברור לי כי מצב זה מעמיד חלק מהמועמדים המכהנים כשופטים, בעמדת נחיתות, ועשויה לפגוע בסיכוייהם להיבחר, וככלל מונע ממני לגבש תמונה מלאה על כלל המועמדים למשרה.

    תשובתה של חיות מדהימה. לטענתה לגיטימי למנוע מחברי הוועדה, המכהנים מכח חוק יסוד השפיטה, לבצע את עבודתם מטעמים של "שמירה על עצמאותה של הרשות השופטים וחיזוק אמון הציבור בשופטיו". (אני בטוח שעכשיו אתם מאמינים יותר בבית המשפט).

    אני הודעתי ומודיע בשנית, שמצדי כל מועמד שירצה להציג בפניי את עמדתו ואת תפיסת עולמו, מוזמן ויזכה לאוזן קשבת.

    התכונות החשובות ביותר אצל שופט הן עצמאות וכבוד לחוק. הנחייתה של נשיאת העליון אינה מעודדת לא את התכונה הראשונה ולא את התכונה השנייה", כתב רוטמן.



    0 תגובות