דרמה בתחום המשכנתאות: בנק ישראל ביטל את האפשרות לשעבד נכס קיים לטובת רכישת נכס להשקעה

    עפר גדנקן No Comments on דרמה בתחום המשכנתאות: בנק ישראל ביטל את האפשרות לשעבד נכס קיים לטובת רכישת נכס להשקעה

    גזירות תקציב 2021-2022: התאחדות יועצי המשכנתאות: "פגיעה אנושה בבטן הרכה של הציבור החרדי, אנו פועלים לביטול הגזירות"

    בנק ישראל

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    במסמך שאלות ותשובות ששלח בנק ישראל פרסם את התקנות החדשות, ולפיה, בנק ישראל מגדיר שלא ניתן לשעבד נכס קיים לצורך הון עצמי (בניגוד למצב הקיים בו ניתן לקבל הלוואה על נכס קיים בדיור לצורך רכישת דירה נוספת).

    שינוי משמעותי נוסף שמפרסם בנק ישראל הוא שההקלה בתקופת הקורונה לפיה ניתן לקבל הלוואת כל מטרה עד 70% לנכס קיים לא תוארך והיא תיפסק ב 30.9.21. לאחר מכן גובה ההלוואה יחזור לקדמותו עד 50% לכל מטרה על נכס קיים.

    בנק ישראל מחריג את משפרי הדיור בעלי דירה יחידה הרוכשים דירה חליפית, והם יוכלו לשעבד את הדירה הקיימת במגבלות הבאות: 1. ניתן לקחת גישור בלבד על דירה קיימת. 2. סכום המשכנתה עד 30% משווי מהנרכשת. 3. תקופת ההלוואה לפי מגבלות דירה חליפית של רשות המיסים.

    ברוך פיירשטיין, חבר הוועדה המקצועית בההתאחדות יועצי המשכנתאות, מלווה את נושא המשכנתאות מזה שנים, ולדבריו מדובר בפגיעה באלפי משפחות וזוגות בציבור החרדי, אשר רוכשים דירות להשקעה באמצעות מינוף הנכס הקיים, וכן נהנים מהיכולת לקבל אשראי נוסף על הנכס הקיים.

    פיירשטיין מסביר את המשמעויות הדרמטיות של ההנחיות החדשות של בנק ישראל:

    1. לא ניתן יהיה לקבל יותר מינוף על נכס קיים כדי לרכוש נכס אחר בהלוואה לדיור.
    2. גם אם תנסו לקחת את זה כגישור ואח"כ למחזר – הריביות במחזור יהיו כמו הלוואה לכל מטרה.
    3. הוראת השעה של 70% הלוואה לכל מטרה שהיתה בתקופת הקורונה לא תוארך יותר מה30.9.2021 כך שיכולת קבלת אשראי של משפחות רבות ייפגע אנושות.
    4. הלוואות גישור על נכס קיים לטובת רכישת נכס חלופי לא יעלו על 30% משווי הנכס הנרכש ויהיו מקסימום ל24 חודשים.
    5. אין הוראת מעבר! כלומר לא יהיה זמן ביניים שבו ניתן יהיה לפעול בדרך שהייתה מקובלת עד כה.

    נראה שבנק ישראל גמר אומר לעשות פעולות הפוכות לחלוטין מהפעולות שהוא עצמו ביצעה לפני כשנה כאשר אפשר לשוק להגדיל את אחוז הפריים ובכך אותת לשוק המשקיעים להיכנס לתחום הנדל"ן, והוא חוזר להטלת הגבלות ורגולציות. על פי רוב כאשר זו הגישה יש לצפות להגבלות נוספות או להורדת הקלות נוספות".

    פיירשטיין מציין כי כרגע מדובר בטיוטה שפירסם בנק ישראל לצורך קבלת תגובות הציבור, אבל נראה שזה יכנס לתוקף כבר בימים הקרובים

    בתגובה להודעת בנק ישראל אומרים בהתאחדות יועצי המשכנתאות כי: "במקום לעשות סדר אצל המשקיעים הגדולים, המחזיקים חמש דירות ומעלה, ובמקום לתת לממשלה לטפל בבעיית ההיצע בנק ישראל בוחר להתעמר בעצמאים ורוכשי דירה שניה ולדחוף אותם לזרועות חברות האשראי החוץ בנקאי, על מנת שאלה ישלמו ריביות גבוהות ומשמעותיות ממה שיכלו לקבל באופן מסודר בשוק הבנקאי. זאת ועוד, החיפזון של בנק ישראל, המשנה את המדיניות באופן מיידי, ללא הוראות מעבר, יביא רוכשים רבים להפרות חוזה או לנטילת אשראי מסוכן, על מנת לעמוד בהתחייבויות שניתנו בטרם כניסת ההוראה לתוקף. בנק ישראל פועל שוב בדרך שהוכח שהיא אינה יעילה, והוא מנסה לצנן את הביקושים בכוח, אבל עושה זאת דרך ייקור האשראי לכלל הציבור. אנחנו קוראים לבכירי הבנק להכניס הוראות מעבר ולשקול שוב את החלת המדיניות, בטרם זו תגרום לנזק מיותר".

    הנהלת התאחדות יועצי המשכנתאות קוראת ליועצים להאיץ את תהליכי אישור המשכנתאות מול הבנקים, ובמיוחד שאם יש משכנתא בשעבוד נכס קיים מומלץ לקדם אותה באופן בהול!, אמנם ההנחיות הם כרגע כטיוטה אך הדברים מתגלגלים במהירות ולכן היא ממליצה לפעול בהתאם.



    0 תגובות