ח"כ צבי האוזר נבחר לנציג הכנסת בוועדה לבחירת יועמ"ש

    איתי גדסי No Comments on ח"כ צבי האוזר נבחר לנציג הכנסת בוועדה לבחירת יועמ"ש

    האוזר: "הגשתי את מועמדותי מתוך הבנה עמוקה שבחירת היועמ"ש בעידן הנוכחי זו מלאכה מורכבת וחשובה וזו מלאכה שמבוססת על שיקום קריטי וחיוני של אמון הציבור"

    ח"כ צבי האוזר צילום: עדינה ולמן דוברות הכנסת

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ועדת החוקה בחרה את ח"כ צבי האוזר כנציג הכנסת לוועדה המציעה מועמדים למשרת היועמ"ש.

    בהצבעה הגלויה שנערכה, תמכו במועמדות: היו"ר ח"כ גלעד קריב (העבודה) והח"כים: צבי האוזר, בני בגין, שרן השכל (תקווה חדשה), סימון דוידסון (יש עתיד), יום טוב כלפון (ימינה), גבי לסקי (מרצ); התנגד: ח"כ אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת); נכחו באולם ולא השתתפו בהצבעה: הח"כים שלמה קרעי (הליכוד), יעקב אשר (יהדות התורה), שמחה רוטמן (הציונות הדתית)

    ח"כ צבי האוזר (תקווה חדשה): "הגשתי את מועמדותי מתוך הבנה עמוקה שבחירת היועמ"ש בעידן הנוכחי זו מלאכה מורכבת וחשובה וזו מלאכה שמבוססת על שיקום קריטי וחיוני של אמון הציבור. כפי שיש רה"מ אחד ורמטכ"ל אחד, יש בישראל יועמ"ש אחד. אנחנו לא מדינה כפי שאנחנו מזהים בסביבתנו לצערנו הרב, שיש בה יועמ"ש של הסונים ושל הדרוזים ושל השיעים והנוצרים. אנחנו רואים מה קורה בלבנון. כוונתי לייצג את הכנסת בצורה הטובה ביותר. היועמ"ש הוא זה שאמור לתת את דעתו להכווין את הדברים שברורים מאליהם. היועמ"ש נבחן במבחן התוצאה של הרשות המבצעת ותפקידו לייעץ ולפלס את דרכי הממשלה ומדיניותה. הוא תפקיד של שותפות להצלחה ולכישלון. באובדן אמון מוחלט, כל דבר מגיע ליועמ"ש, גם דברים שלא צריכים להגיע ולכן צריך להבחין בין עיקר לטפל. אנחנו צריכים לשקם את אמון הציבור ברשות המבצעת, אמון המערכות זו בזו וצריכים להבין לעומק מה מחיר אובדן אמון הציבור כאשר היועמ"ש הוא שחקן מרכזי בווידוא אמון הציבור במערכת".

    שר המשפטים, גדעון סער השתתף בדיון הוועדה.

    סער התייחס לפיצול משרת היועמ"ש אמר: "עליי לגבש את המודל באופן סופי וכל מודל יהיה טעון חקיקה. אי אפשר לבצע זאת מבלי היועמ"ש. בסופו של דבר הדברים יתבצעו בתהליך מסודר ורציני וגם יגיעו לכאן".

    סער: "אני שמח לסקור בפני הוועדה את המהלכים שיובאו במושב החורף הקרוב. אחד מהם הוא חוק יסוד זכויות במשפט, שיבצר את זכויותיו של האזרח בהליכי חקירה והליכי משפט. יש לכך חשיבות גדולה כחוק חוקתי. יש אתגרים דחופים נוספים בהם הצורך להעמדת כלים לרשויות אכיפת החוק כדי להתמודד בצורה התקפית יותר עם האלימות בחברה הערבית. בשנים האחרונות ארגוני הפשיעה טופלו בצורה אפקטיבית אך כיום מרכז הארגונים נמצא בחברה הערבית. אנחנו עומדים על 20% פיענוח פשעים בשנה הזאת, הדבר הזה חייב להביא אותנו למחשבה איך לשפר ואיך להכניס יותר שחקנים למערכה נגד ארגוני הפשיעה וגם איפה יש נקודות כדי שנוכל לטפל בהם באמצעות רשויות אכיפת החוק".

    בהתייחסו למינוי היועמ"ש אמר: "בפרשת בראון חברון הממשלה קיבלה החלטה עם תיקון מסוים ששריר עד היום, שהמועמדים יוצעו בידי ועדה מקצועית ציבורית. יש החלטת ממשלה מ-2007 שתיקנה את ההחלטה המקורית שמספר המועמדים יהיה עד שלושה. לאחר הבחירה שלכם עדיין נצטרך לצרף שני משתתפים, אחד מהם שופט בדימוס שממונה לבית המשפט העליון בהנחיית שר המשפטים. משרת היועמ"ש חשובה לשיטת המשטר שלנו וזה ידוע לכם, שינויים צריך לקיים בדרך קונסטרוקטיבית דרך שיש לה דיאלוג ציבור".

    לשאלת ח"כ אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת) בנוגע לתכנון לפצל את משרת היועמ"ש השיב השר סער: "לא הסתרתי את דעתי שיש מקום לשינוי במקום הזה. הדבר הזה יובהר כך או אחרת וגם יבוצע עם היועמ"ש שייבחר. מה שלא תהיה ההחלטה, עדיין היועמ"ש יהיה בעל סמכויות רבות, כוחות רבים על שיטת המערכת המשפטית ועל עבודת הממשלה". עוד אמר: "קיימתי שורה של שיחות והתייעצויות במערכת המשפט, ובתוך השיחות האלה עלו מודלים שונים שצריך להחליט לגביהם. אני צריך לגבש את המודל באופן סופי וכל מודל יהיה טעון חקיקה. אי אפשר לבצע זאת מבלי היועמ"ש. בסופו של דבר הדברים יתבצעו בתהליך מסודר ורציני וגם יגיעו לכאן".

    יו"ר הוועדה ח"כ קריב הגיב לדבריו: "אני מוצא זכות והיבט חיובי בעובדה שלא נחפזת להוביל את השינוי, ברוח הדברים שאין שום רצון למצות תהליכים ללא דיאלוג ומחשבה".

    חברי הכנסת התייחסו לדבריו של שר המשפטים גדעון סער שהשתתף בדיון:

    ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית): "כשמונה היועמ"ש, אמרתי להם רבותיי אם תמנו יועמ"ש לממשלה בלי לו"ז הוא לעולם לא יפוצל. 6 שנים חלפו והוא לא מפוצל, אם לא נקבע את זה, המצב יישאר אותו הדבר". בסיום דבריו ציטט מדברי הנשיא לשעבר ריבלין: "ביקשת ממלכתיות ומי יותר ממלכתי מהנשיא לשעבר רובי ריבלין שאמר: "…ברגע שיש מי שמאיים על החבורה, יוצרים נגד האדם סטיגמה, הנה עמדתי להיות שר משפטים ואומרים שאני חשוד בקבלת שוחד, האנשים הללו הם כנופיה…"

    השר סער התייחס לדבריו של ח"כ רוטמן ואמר כי "אינם מדויקים בלשון המעטה, אין בהצ"ח שתזכירה פורסם אתמול שום סמכות להדיח רה"מ מכהן ולהיפך. יש הבדל בין סיטואציה של הטלת תפקיד הרכבת הממשלה לבין מה שקורה כשיש כתב אישום כשרה"מ בתפקיד. גם הדברים שייחס לי בעניין פיצול תפקיד היועמ"ש אינם נכונים".
    עוד אמר כי מועמדותו של האוזר היא מועמדות מצוינת".

    ח"כ גבי לסקי (מרצ) הגיבה לדברי ח"כ רוטמן: "בהמשך לטענה של כנופיית שלטון החוק, שמחה שהצלחנו להקים את ממשלת השינוי. היה פה ניסיון לפגוע בדמוקרטיה ואחד הדברים שאנחנו צריכים לחזק זה את המוסד של היועמ"ש. שמחה שיש הסכמה נרחבת שהכנסת לוקחת חלק ושיש מועמדים לתפקיד החשוב הזה. חשוב שיהיו מועמדים ראויים, ושהיועמ"ש ייבחר ע"י הציבור".

    ח"כ בני בגין (תקווה חדשה): "שני אנשים בחדר הכירו את האוזר בתפקידו כמזכיר הממשלה, השר סער ואני. ראיתי את פעולתו בדבר זה ואת התמצאותו. זה יעזור לו בתפקיד החדש. אנחנו מלמדים את ילדינו בשיעורי האזרחות את ביטוי הפרדת הרשויות ומצאתי במשך השנים שהביטוי איננו קולע, אנחנו צריכים להתמקד בפיזור הכוח השלטוני. תפקיד היועמ"ש חשוב לעין ערוך. הוא מורה לממשלה את הדין והממשלה לצערי בשנים האחרונות לעיתים פעלה בניגוד לכך".

    ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה): "בנושא בית המשפט העליון, האתגר שלי הוא לשמר את מורשתו של השר גדעון סער, שתמיד אמר את דעתו למרות חילוקי הדעות. אני מוכן לתמוך בכל מה שהוא הגיש עד לפני 4 חודשים. לכן אני אומר שאני לוקח את מורשתו רק עד לפני 4 חודשים".

    ח"כ שלמה קרעי (הליכוד) אמר בדיון בבקשת הרביזיה שהגיש: "אני מרחם על התהליך שעובר על שר המשפטים, 3 חוקים אנטי דמוקרטיים, הוא מעביר חוק פרסונלי, האוזר נבחר בכדי לבחור מי ידיח את ראש הממשלה הבא. אני לא מצליח להבין איך אתם מצליחים לעבור על זה בשתיקה. איך פקיד אחד יכול לעשות זאת, כמו בלמים של אופניים על D9. אין משמעות לנציג שנבחר, כי בחירת היועמ"ש תביא לקץ הדמוקרטיה וזו בושה שזה עובר כאן בשתיקה".

    לאחר דברים אלו, השתתף בהצבעה ותמך לבדו ברביזיה, אך הצבעתו לא נספרה בשל כך שאינו חבר ועדה. הוא הסביר כי הוא מתנגד לעמדת הייעוץ המשפטי של הכנסת לפיה נמנעת הצבעתו בוועדה כל עוד סיעתו לא הגישה את שמות חבריה לוועדה.



    0 תגובות