קונים חכם: משל האמבולס כדרך לחיסכון בקניות

    רו"ח יונתן שטרית No Comments on קונים חכם: משל האמבולס כדרך לחיסכון בקניות

    שלישי כלכלי: אם נהג אמבולנס יכול לנסוע נגד התנועה מדוע הנהג צריך ללמוד נהיגה? | זו הסיבה מדוע הלחם והחלב נמצאים לרוב בסוף החנות | רו"ח יהונתן שטרית בטור כלכלי מיוחד בנושא קניות בצורה נכונה

    22:01
    28.03.24
    המהדורה המרכזית No Comments on השרה מירי רגב: "לא מאמינה שהחרדים יפרשו מהממשלה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    צילום תמונה ראשית: Noam Revkin Fenton/FLASH90 ופלאש 90

    ראיתם פעם אמבולנס נוסע באדום, או חוצה קו הפרדה? נהג האמבולנס לא עובר על החוק, מאחר והחוק מתיר לו לצורך הצלת חיים לעבור על חוקי התנועה בזהירות, אך משום מה אדם שירצה לנהוג על אמבולנס יהיה חייב לדעת היטב את חוקי התנועה, לעבור מבחן תאוריה, ולהחזיק לפחות שנתיים רישיון נהיגה, השאלה מדוע?

    אם מותר לו לעבור על חוקי התנועה למה לו ללמוד את החוקים, שיסע כרצונו ללא מגבלה, אלא בכדי לעבור על חוקי התנועה מבלי לסכן את עצמו ואת שאר הנהגים, יש צורך בניסיון ובידע של הכללים והחוקים, או אז ניתן להישמר ולהיזהר.

    כך גם בכלכלה, יש ללמוד היטב את כללי הכלכלה, ואת הדרכים בהם רשתות המזון משתמשות בכדי שנצרוך הרבה יותר ממה שאנחנו צריכים, ולעשות את מה שטוב לנו ולא לחנויות שמטרתם להרוויח כמה שיותר, אמנם זו זכותם, אך דבר זה גורם לנו להגדלת הצריכה השוטפת מעבר לתקציב שיש לנו, ועם קצת התייעלות נוכל לצמצם משמעותית את עלות הצריכה השוטפת בבית, לכן ככל שנדע יותר את שיטות השיווק נוכל להתייעל, ולרכוש בהתאם ליכולת שלנו.

    האם שמתם לב שרוב רשתות המזון הגדולות נושאות את השמות, חסד, מחסני, שפע, אושר, וכד', האם אנחנו מקבלים שם מוצרים בחינם? לא! אנחנו משלמים במיטב כספינו על כל מוצר ומוצר, אך זו חלק מאסטרטגיה שיווקית שנועדה לגרום לנו להרגיש שנכנסנו למקום זול ומשתלם.

    לא במקרה רוב מוצרי היסוד כגון לחם, מוצרי חלב, שמן, ועוד, נמצאים תמיד בסוף החנות, כך שגם אם נכנסנו לחנות לקנות מוצר בודד וחיוני כגון חלב, נכתת את רגלינו בכל שבילי החנות, דרך כל המדפים השופעים, ונצא עם הרבה מוצרים חלקם לא חיוניים כלל, בכניסה לחנות בדרך כלל יש מוצרים שלא בהכרח הם נחוצים, איזור זה מלא במבצעים, מארזים יפים ושלל פיתוים, שמטרתם לגרום לאדם שנכנס לחנות למוצרים בודדים, לצאת עם עגלה מלאה וחשבון מנופח, ולהרגיל אותנו לצריכת מותגים שלא היינו קונים ללא מבצעים.

    תמונת אילוסטרצייה

    Nati Shohat/FLASH90

    כמו כן – עדיף לבוא לקניות לבד, זכרו כי כל זוג עיניים שנמצאים בחנות גורמים לנו להוציא סכומים גבוהים יותר מאשר אדם בודד שמבצע משימה זו, בבתים רבים בעולם המערבי נזרקים כמויות גדולות של מזון שנרכש עקב אריזות גדולות, או מבצעים שונים, יש מחקרים שמדברים על 20% מקניות שנזרקות עקב קלקול, ופג תוקף של המוצרים, ניתן למנוע זאת על ידי קניה נבונה ומחושבת בהתאם לצורך שלנו.

    מאחר וקניות של מוצרי מזון נערכות מספר פעמים בחודש, ואין חודש שאנחנו לא צורכים בו מוצרי מזון, כל שינוי בהרגלי הצריכה והרכישה, יגרום לנו לחסכון של אלפי שקלים בשנה, לעומת זאת כל פעם שנכנס לחנות ונחרוג מהתקציב שיש לנו, בסוף נגיע למצב שנאלץ לקחת הלוואה לצורך צריכה שוטפת, וזו הדרך להתדרדרות כלכלית בבית, ולכן צריך להשתדל לערוך קניות כמו משימה שנאלצים לבצע, ולא בתור בילוי זוגי או משפחתי, תכנון מראש לפני עריכת הקניות, מה אנחנו רוצים וצריכים לקנות, יועיל הרבה יותר מאשר ללכת לחנות ללא תכנון, ולסמוך על זה שנוכל להתגבר על הדחף האנושי לרכוש בלי הגבלה.

    ד"ר לכלכלה התנהגותית אמר שגם הוא נופל בקניות שהוא לא תכנן, למרות שהוא מתכנן את המודלים של הסופרים היכן לשים כל מוצר בכדי לגרום לנו לקנות יותר, וכשהוא מגיע לביתו הוא בודק באיזה מודל ובאיזו שיטה גרמו לו לרכוש מוצר שהוא לא תכנן לרכוש.

    זכותם המלאה של רשתות השיווק להרוויח כמה שיותר, אולם אם חפצים אנו ברווחה כלכלית מתוך ראיה לעתיד, עלינו לצרוך את מה שאנחנו צריכים באמת ולא את מה שהרשתות רוצות שנרכוש.

    הכותב יהונתן שטרית הינו רואה חשבון ומאמן כלכלי | לתגובות וליצירת קשר: [email protected]

    לכל הטורים של שלישי כלכלי בקול חי >>>
    הטור הראשון: חשוב: נחוצה הדרכה כלכלית לזוגות צעירים
    הטור השני: הרגע הגיע: כך נחסוך "אחרי החגים" בצורה יעילה
    הטור השלישי: לוקחים הלוואה? הדבר שצריך לחשוב עליו רגע לפני



    0 תגובות