- רדיו קול חי - -

דיון סוער נוסף ברפורמת הכשרות: "יהיה כאן ג'ונגל כשרותי"

הדיון ברפורמת הכשרות: היום (שלישי) המשיכה הוועדה בראשות ח"כ יוליה מלינובסקי את הדיון בפרק כ' 'ייעול מערך הכשרות' מתוך הצעת חוק התכנית הכלכלית.

יו"ר הוועדה, ח"כ יוליה מלינובסקי עדכנה בפתח הדיון: "אנחנו קיבלנו מהממשלה פרק נוסף של עיצומים כספיים. כדי שהרפורמה תהיה יעילה אנחנו צריכים גם עיצומים כדי לפקח ולהטיל סנקציות עם צריך. אני מכריזה על זה כנושא חדש שיהיה על סדר היום של הוועדה, אני מבקשת מכל גורמי המקצוע לשלוח התייחסויות להערות הציבור עד יום ראשון". עוד אמרה כי "בדיוני הרפורמה הכל ימשיך להיות שקוף ופתוח, רפורמת הכשרות יותר מדי חשובה לכולנו מכדי לאפשר טענות לגביה".

צילום: נעם מושקוביץ, דוברות הכנסת

נעם מושקוביץ, דוברות הכנסת

יו"ר הוועדה פנתה לח"כ אבי מעוז, "הבנתי שנפגשת עם הרב הראשי, הרב יוסף אתמול, אז אם יש לך שיח עם הרב הראשי אני מבקשת שתמסור לו שאני עדיין מחכה למועד פגישה אתו. טוב שהוא מתעסק בנושא אבל מן הראוי שהוא לפחות יענה וישיב ליו"ר וועדה שדנה בנושא הכשרות".

משרד האוצר הכין להציג בוועדה מצגת הטוענת כי יהיה חיסכון במיליוני שקלים ברפורמת הכשרות לבתי העסק בישראל. המצגת לא הוצגה לבסוף בדיון לאחר שחברי כנסת רבים השמיעו ביקורת על רמת מהימנותה.

צילום: נעם מושקוביץ, דוברות הכנסת

נעם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ח"כ אבי מעוז הגיב למצגת שהונחה: "הנתונים מתבססים על דוח אברמזון ישן שהולך על פרטים 7 שנים אחורה. לנציג ארגון 'כושרות' יש כאן את הנתונים העדכניים שמראים בדיוק את ההיפך. בושה שאנחנו צריכים לחוקק חוק שמתבסס על נתונים כאלו מלפני שבע שנים. הרפורמה תייקר את כל הכשרות במדינה בד בבד שהיא תפחית את איכות הכשרות".

ח"כ יעקב אשר אמר: "מי שעשה את זה הוא אולי גרפיקאי. לא כלכלן, לדברים פה אין רגליים. אני חושב ביושר ואני נותן לך עצה אל תציגו את המצגת הזו היום, כי יש לי אלפי שאלות מהותיות לגבי המסמך הזה. זה לא דו"ח זה פייק, אתם מכווני מטרה מטעמים אחרים. לאזרח לא ייצא כלום, ייצא בלבול, תצא אנרכיה. זה בושה לאינטלגנציה ובושה למשרד האוצר".

ח"כ מיכאל מלכיאלי: "כל מי שמבין בתחום יודע שהרפורמה הזאת תלך לייקר את המחייה בצורה משמעותית מהסיבה הפשוטה –כיום יש בד"ץ שנותן כשרות ויש את המשגיח הבסיסי שמקבל אגרה מפוקחת והוא עושה את הכשרות הבסיסית. הבד"צים נותנים את אקסטרה. ברגע שלא יהיה רבנות, גוף הכשרות ייקח הרבה יותר כסף. הרפורמה הזאת תיצור שהמשגיח וכל אנשיו כולם יהיו באותה חברה כלכלית".

צילום: נעם מושקוביץ, דוברות הכנסת

נעם מושקוביץ, דוברות הכנסת

מנהל מחלקת הונאה בכשרות ברבנות הראשית, רפי יוחאי, אמר בדיון: "ברגע שיש סטנדרטיזציה של כמה גורמים זה ייצור בעיה. אני חושב שכאשר יש עדיין ברפורמה את האופציה שכל שלושה רבנים ייקבעו סטנדרט – במתכונת הנוכחית זה חוכא ואטלולא. חייבם גופים שכפופים לרבנות, אחרת יהיה כאן ג'ונגל כשרותי".

בנוגע לפיטורי אלפי משגיחים שייתכן ויבואו כתוצאה מהרפורמה, עדכן בוועדה, ערן שלום, מזכיר איגוד מקצועי בהסתדרות: "יצאנו מאוד מאוכזבים מהפגישה עם משרד הדתות. נאמר לנו שהרפורמה לא קוראת מחר בבוקר. הצענו הצעות חליפויות והכל נדחה. נציגי האוצר אמרו שהכל כרגע בכזה חוסר ודאות ובוודאי חוסר ודאות כלכלי ולכן אין להם איך להתייחס לזה. זה לא תקין להחיל רפורמה כזו רצינית מבלי לתת מענה לעובדים שלא מוזכרים בכלום".

ראש צוות תקשורת ובריאות ברשות התחרות, משה לאו, אמר בדיון: "מהניסיון שלנו כששוק נפתח לתחרות, יש השפעה על המחיר שיכול לרדת והשירות יכול להשתפר. אם גופים פרטיים יתחרו על אותו סטנדרט סביר שהמחירים ירדו". חברי כנסת בדיון מחו על דבריו ואמרו שהדברים יכולים להיות נכונים גם לגבי כל שירות ציבורי דוגמת רפואה וחינוך.

צילום: נעם מושקוביץ, דוברות הכנסת

נעם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ח"כ אופיר סופר: "איפה יש את רשות התחרות ברשתות החינוך בכל העיריות. למה שם אין הפרטה ושכל רשת תוכל לקבל בית ספר. ראש עיר חתום על איכות החינוך ורב העיר חתום על איכות הכשרות".

יו"ר המועצה הדתית ירושלים, יהושע ישי אמר בדיון כי הוא באופן כללי תומך ברפורמה בכשרות "השאלה היא האם זו הרפורמה הראויה ומה השלבים הראויים. חש מהדיון שיש חוסר הבנה של תפקיד המשגיח. יש זהות אינטרסים מוחלטת בין המעסיק למשגיח. הוא ישמח שהוא לא יבוא והוא ישמח לקבל את הכסף ולהישאר בבית. בדיוק לכן יש מפקחים של המועצות הדתיות וכגוף ממלכתי הם אחראיים לוודא שהכל עובד. הרפורמה לא תמנע את כפל ההשגחה".

עו"ד ליאת קליין, מנהלת מחלקת דת ומדינה בנאמני תורה ועבודה, אמרה בוועדה כי לדעתם זה שהרפורמה תיקרה רק עוד שנה, הוא דבר לא טוב וזה צריך לקרות במידי. תני פרנק, ממכון הרטמן אמר כי הרפורמה תיטיב עם המערך אך צריך שבחוק הגופים הפרטיים שירצו לתת כשרות, יקבלו יותר חופש.

עו"ד אושרת לוי – יו"ר פורום הורים, אמרה בדיון כי "עד היום יכלו כל ההורים לסמוך במעודניות ובמעונות לילדים על כל הספקים כי ידענו שיש תמיד תקן רבנות מחייב. ברגע שהכל יסתיים ויפתח, כבר לא נוכל להיות בטוחים שיש לנו בוודאות כשרות".