חיוני לכולנו: הדרך למניעת קריסת מבנים

    אתר קול חי No Comments on חיוני לכולנו: הדרך למניעת קריסת מבנים

    "למניעת קריסת בניינים ולהגנת העורף יש לבצע את התכנית לקידום וחידוש מבנים": הכנסת החליטה להעביר את הדיון בנושא לוועדת הפנים להמשך דיון | הפרטים המלאים

    10:35
    19.04.24
    הרב אפרים אפשטיין No Comments on חג הפסח: עניין של תודעה

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ח"כ הרב ישראל אייכלר הגיש הצעה דחופה לסדר היום בעניין סכנת קריסת המבנים והנזק הכלכלי שבעקבות כך. "הנושא חיוני וקריטי לכולם" אמר ח"כ הרב אייכלר. "בתאריך ה-12 בספטמבר למניינם קרס בניין שלם בעיר חולון, על כל תכולתו. מי שראה את התמונות מהאסון הנורא במיאמי שבניין קרס בשעה שאנשים ישנו על מיטותיהם, יכול להבין את הנס הגדול שעשה הקדוש ברוך הוא כאשר נתן בפי כבאי נחוש להורות לדיירים להתפנות מהבניין יממה קודם לכן.

    "בעקבות הקריסה, החלו אזרחים רבים לשים לב למצב הדירות שלהם ורבים התלוננו על סדקים רחבים שגילו בחדרי המדרגות וביסודות. יש פה הרבה דירות שנבנו בשנות החמישים והשישים, והם יכולים להתפורר. לפעמים מדובר בדיווחי חרדה טבעיים, אך לא מעט מקרים התגלו על ידי אנשי המקצוע כמסוכנים, והם הורו לדיירים להתפנות. כך קרה למשל לדיירי הבניין בבני ברק, לדיירם בבית שמש, בקרית אתא, ברעננה, בחולון ובמקומות אחרים.

    "מדי יום מתקבלים אצל הרשויות דיווחים נוספים על מבנים מסוכנים, והדיירים נכנסים לסחרחורת נפשית וכלכלית שאין לה דרך מוצא. מה עושה דייר שהדירה שלו בסכנת קריסה? מצד אחד, להמשיך לגור בבית זהו פיקוח נפש ודאי, מצד שני, לצאת למקום אחר זהו מסע שכרוך בעלות גבוהה, שאיש לא מתכוון לשאת בה.

    "הגיע הזמן לשאול: מהי אחריותה של המדינה, באופן ישיר או דרך הרשות המקומית, לחייו ורכושו של האזרח שנקלע לחורבן כזה שלא באשמתו. דירות שיש עליהן משכנתאות הן מבוטחות בביטוח מבנים. אבל יש הרבה דירות שאין להן ביטוח. האם לא צריך להקצות להן ביטוח מבנים? לא מדובר במחיר יקר. אבל ברור לכולם שהמבנים שנמצאים בסכנת קריסה אינם נמצאים בסביון או בצפון תל אביב, אלא דווקא בשכונות מצוקה ובפריפריה החברתית, ואין להם ביטוח. אלו אנשים שקורת הגג שלהם היא הרכוש היחיד שלהם, והאובדן שלו הוא אובדן כל עולמם. באין להם תחליף ראוי אחר, הם מעדיפים להישאר בבית, למרות הסכנה הקיומית הממשית שמאיימת על חייהם. לכן, דבר ראשון אני מציע שהמדינה תעשה ביטוח לאותן דירות. לא מדובר בהרבה כסף, והוא יפתור את הבעיה.

    "שנית" הוסיף ח"כ הרב אייכלר,  "הגיע הזמן לממש את פרויקט תמ"א 38 אשר ראשי עיריות רבים מתחמקים ממנו, באמצעים בירוקרטיים שונים ומשונים. במהלך מבצע  'שומר החומות' נחשף שעשרות אלפי דירות בישראל נמצאות ללא חדרי מיגון.

    "בזמן המבצע העליתי את הנושא גם בוועדת חו"ב ובפני מליאת הכנסת. ביקשתי מפיקוד העורף לחייב את ראשי הערים לא לבלום מיזמי תמ"א 38 לבניית ממ"דים. בנוסף, הגשתי שאילתה דחופה לשר הביטחון כדי לזרז את בניית הממ"דים.

    "תכנית תמ"א 38 נועדה לחזק מבנים ישנים והוספת ממ"דים להגנת העורף והצלת חיים. בפועל, חלק מראשי הרשויות חוסמים את המיזמים ובכך מונעים בניית ממ"דים. שאלתי את שר הביטחון מה תכנית המשרד מול ראשי הרשויות לאפשר בניית ממ"דים? וכיצד פועל המשרד להארכת תוקף המיזם?

    "משרד הביטחון השיב אז שראשי הרשויות רשאים לאפשר בניית ממ"דים בתמ"א 38 או בתכניות התחדשות עירונית. אך בפועל הם לא עושים את זה. הרשויות לא נותנות לתושבים להוסיף ממ"דים, מסיבות בירוקרטיות שונות ובכך מסכנות את חיי התושבים. מיגנו עד שבעה קילומטר, אבל בינתיים טווח הטילים התרחב כבר לארבעים ושבעים קילומטר. מדוע המדינה לא לוקחת אחריות על בניית הממ"דים החסרים? 

    "אלו דברים שכבר העליתי כאמור בפני הכנסת, אך לא שיערתי לעצמי, ואיש לא שיער זאת, שנגיע למצב שנצטרך לחזק את המבנים כדי להגן עליהם מפני קריסה אל תוך עצמם, אפילו בעיתות שלום".

    ח"כ הרב אייכלר סיים את הצעתו: "לאור זאת, על הכנסת להחליט בנושא בדחיפות בטרם יתגולל עלינו אסון נוראי שימצא אותנו ללא כל מוכנות. ביצוע תמ"א 38 הוא הפתרון המהיר, הזול והיעיל ביותר הן לחיזוק המבנים מפני קריסה, והן לבניית ממ"דים להגנה בעיתות מלחמה".

    בסיום דבריו הצביעה הכנסת להעביר את הדיון בנושא לוועדת הפנים של הכנסת.



    0 תגובות