נציב הכבאות: "העלות כיבוי השריפה בירושלים עלתה 34 מיליון ש"ח"

    איתי גדסי No Comments on נציב הכבאות: "העלות כיבוי השריפה בירושלים עלתה 34 מיליון ש"ח"

    דיון מיוחד התקיים בוועדת לביטחון פנים על השריפה הגדולה בהרי ירושלים. נציב הכבאות הבהיר כי זו הייתה הדלקה ע"י אדם ולא מזג אוויר. הדיון עסק בהפקת הלקחים מאז שריפת הענק

    השריפה בירושלים צילום: פלאש 90
    22:46
    23.04.24
    הרב אייל אונגר No Comments on איך נראה את ההצלחה בשגרת החיים

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    הוועדה לביטחון פנים קיימה היום (שני) דיון מיוחד על מסקנות מהשריפה הגדולה בהרי ירושלים. יו"ר הוועדה, מירב בן ארי אמרה בפתח הדיון: "זה היה אירוע עצום של הכבאות ושל מועצת מטה יהודה. לא ייתכן שהם לא יקבלו את כל הכסף שהוציאו. בגלל שהם עבדו בחירוף נפש 4 ימים ולילות נמנעו אבידות בנפש, אבל בגלל זה לא להגדיר זאת כאירוע חירום לאומי?".

    עוד הוסיפה, "מתוך 34 מיליון ₪, עלות מבצע הכיבוי של השריפה הגדולה בהרי ירושלים, שיפה האוצר את מערל הכיבוי ב-16 מיליון בלבד. כך דיווח היום לוועדה לביטחון פנים, בראשות ח"כ מירב בן ארי, רב טפסר דדי שמחי, נציב כבאות והצלה. לדבריו: "אני דורש שישפו על מלוא הסכום. הפער פוגע בהתעצמות לקראת השריפה הבאה". עוד אמר רב טפסר שמחי: "הייתה פה הדלקה. אדם הדליק את האש".

    יו"ר הוועדה, ח"כ מירב תבעה ממשרד האוצר תשובה על שיפוי מערך הכבאות בגין 34 המיליון, עלות כיבוי השריפה: "איך שיפיתם אותם רק ב-16 מתוך 24 מיליון? על זה הם הכי צועקים, ובצדק".

    אביה פרון, אגף התקציבים הסביר: "הועברו אלינו דרישות. במסגרת הסיכום עם המשרד לביטחון פנים סוכם שיקבלו 16.5 מיליון ב-2021, ואת שאר הצרכים בתקציב 22".

    יו"ר הוועדה בן ארי: "אני מבינה שזה לא היה בבסיס התקציב, אבל בשביל זה יש רזרבות. אתה לא יכול לשפות במלוא הסכום מרזרבות 21?" פרון השיב: "זה סוכם עם המשרד לביטחון פנים. יש להם סדר עדיפויות. זו לא החלטה חד צדדית". רב טפסר דדי שמחי: "אני שותק".

    רב טפסר שמחי דיווח לוועדה גם על שיתוף פעולה עם חיל האוויר, שהחל לפני 8 חודשים: "אם מטוב כיבוי נושא 3 טון חומרי כיבוי, הרקולס לוקח 18 טון. אנו בתהליך לתמחר, לתקצב ולהכניס לפקודות. לפני שמבקשים סיוע מיוון וממצרים, עדיף לנצל את יכולות חיל האוויר. הניסוי ייקח חודשים, ואז נוכל לעבוד איתם".

    בין המסקנות עליהן הגיעו בכבאות: היערכות מקדימה ע"פ פקודת קשת אדומה אפשרה הפעלת תגבור סד"כ מבצעי תוך פרק זמן קצר והתחלת הגנה על יישובים. הפעלת המענה האווירי בהתאם לתוכנית ההפעלה המהירה בגזרה הביאה כח כיבוי אווירי בפרק זמן קצר. המטוסים הגיעו לפני הכבאיות. הפניית הכוחות הראשונים לטובת הגנה על היישובים הן בקו האש והן במוקדי כתם מנעה פגיעה בנפש.

    היו חפ"קים שונים למשטרה ולכבאות, משום שכל אחד התמקד בעניינים מקצועיים של ארגונו, אבל אחד הלקחים הוא שכדאי שיהיה נציג קבוע של הכבאות בחפ"ק המשטרה, ונציג קבוע של המשטרה בחפ"ק הכבאות. לקח נוסף הוא שצריך שכל המערכות יעבדו בסינכרון בנושא שליטה ובקרה. כיום הכבאות ומד"א עובדים על אותה מערכת, אך זו אינה מסונכרנת עם המשטרה.

    עוד טען רב טפסר קמחי: "הצדינה צריכה לממש את קווי החיץ. זהו חלק מתוכנית מניעת שריפות, וכבר 5 שנים יש בעיות תקציב. מניעת שריפות עולה הרבה פחות מכיבוי שריפות. התורה קיימת, רק לראות מאיפה תקציב המימון. דרושים 400 מיליון, ובנוסף 70 מיליון לשנה, לתחזוקה".

    קמחי ביקש מהוועדה לקדם את האישור שהכבאות תוכל לקבל חיילי חובה לשורותיה. יו"ר הוועדה, ח"כ מירב בן איר: "ראיתי חיילים סוהרים. אם שב"ס יכול לקבל חיילים, למה לא הכבאות? נטפל בזה".

    שמחי קבל גם על כך שעל כל הלוגיסטיקה במפקדת מחוז ממונה סגן טפסר אחד. "משווים אותי למשרד הרווחה, אבל אני צריך לייצר רציפות תפקודית של 4 ימים ולילות". עוד אמר: "כיום יש לנו 600 רכבי כיבוי, אבל אין תקציב קבוע להחלפת רכבים. כשרכב בן 20 שנה, חייבים להחליפו. כל שנה אני חייב להחליף 30 רכבים ישנים. זה לא מתוקצב".

    יו"ר הוועדה, ח"כ מירב בן ארי ביקשה לדעת מה עמדת המשטרה לגבי השארת כוח של תושבים בתוך הבתים, על מנת שיוכלו לסייע בכיבוי שריפות מקומיות שנגרמות מנפילת גיצים, בזמן שריפה גדולה שמאיימת על היישוב, אך לא קיבלה תשובה.

    תומר ברנר, ראש הזרוע המבצעית, המערך האווירי במשטרה אמר בדיון: "השר לביטחון פנים הוביל את התחקיר של השריפה. טייסת הכיבוי נבנתה לאור לקחי אסון הכרמל, והיא הוקמה מול התרחיש הישן. כיום, בשל שינויי האקלים, דרוש מענה אווירי פי 3. יש על כך עבודת מטה של המשטרה, כב"א ומשרד הבט"פ, שאושרה כבר ב-2018. צריך לרכוש 4 מסוקים גדולים, שיגשרו על הפער ויתנו מענה גם לכיבוי לילה".

    ניב ויזל, ראש המועצה האזורית מטה יהודה אמר: "מה אירוע השריפה שונה משומר החומות? המטוסים לא עלו בזמן. צריך להשקיע בחצי השעה הראשונה של האש. השטחים שלנו 550,000 דונם. יש לי כסף? מי מתכלל? יש ויכוחים איפה חיץ, מה זה חיץ ומה עוזר חיץ, וכיבוי אש אומר לי בכלל לפנות אצטרובלים בתוך היישוב. אז אני מתקצב עוד 2 מיליון בשביל זה. אני חי במלחמה.



    0 תגובות