- רדיו קול חי - -

הרצוג נחת בקייב: "יש לנו כאן עבר מפואר, אך גם היסטוריה כואבת"

נשיא המדינה, יצחק הרצוג, נחת לפני זמן קצר בקייב לביקור ממלכתי ראשון בכהונתו, בהזמנת נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, שקיבל את פניו בשדה התעופה.

הנשיא הרצוג: "נחתתי כרגע בקייב לתחילתו של ביקור ממלכתי באוקראינה. לעם היהודי יש כאן עבר מפואר, אך גם היסטוריה קשה וכואבת. מחר אשתתף בטקס החשוב לחניכת המרכז להנצחת השואה בקייב, בציון 80 שנים לטבח באבי יאר".

במסגרת הביקור, ישתתף הנשיא בטקס רשמי ובינלאומי לציון 80 שנה לטבח בבאבי יאר וחניכת מרכז הנצחה עולמי, בהשתתפות נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, נשיא גרמניה פרנק וולטר שטיינמאייר ומנהיגים נוספים.

אל המשלחת הצטרפו גם השר זאב אלקין, הממונה על הדיאלוג עם אוקראינה וחברי הכנסת משה ארבל, מיכאל מלכיאלי ויבגני סובה. במסגרת האירוע ייערכו בקייב סדרה של אירועים ממלכתיים, במעמד נשיא אוקראינה, נשיא גרמניה ובשיתוף המרכז להנצחת השואה באבי יאר (BYHMC).

מוקדם יותר, הבוקר עם המראתו אמר הנשיא: "אני יוצא היום לאוקראינה בהזמנת נשיא אוקראינה לציון 80 שנה לטבח הנורא בבאבי יאר. שם, נציין בטקס רשמי עם מנהיגי מדינות כולל נשיא אוקראינה, נשיא גרמניה ומנהיגים אחרים 80 שנה לטבח. אני גם אקיים ביקור ממלכתי באוקראינה בהזמנתו של הנשיא ולודימיר זלנסקי. לישראל ולאוקראינה יחסים טובים, אנחנו מציינים השנה 30 שנה לאוקראינה ו-30 שנה לכינון היחסים בין ישראל לאוקראינה".

הנשיא טרם המראתו | צילום: חיים צח/ לע"מ

הנשיא הוסיף: "אני רוצה להודות לנשיא זלנסקי ולפרלמנט האוקראיני שהעביר לאחרונה חוק נחרץ נגד אנטישמיות ואימץ את ההגדרה המוכרת בעולם לאנטישמיות של IHRA. הדרך היחידה לבניית הווה ועתיד שבהם זוועות ופשעים נגד האנושות לא ימצאו את מקומם, היא אך ורק בלימוד העבר ובו שואת העם היהודי ורדיפתו, בבחינת והגדת לבנך ולבתך. אני מברך על הזמנתו של הנשיא זלנסקי, ועל מחויבותו למלחמה באנטישמיות. אוקראינה גם החרימה את ועידת דרבן ואני מודה לה על כך. אני חושב שביחסים בין מדינות, בכלל בעידן כמו עידן הקורונה, חייבים שיתופי פעולה ונפעל לחתום ולקדם הסכמים והבנות שונות".

"בעיקר, נזכור ולעולם לא נשכח את הטבח הנורא בבאבי יאר, בו 33 אלף יהודים נטבחו במשך שלושה ימים בירי לתוך בורות, בקור נורא, גברים, טף, זקנים ונשים. יהי זכרם ברוך".