חשוב: נחוצה הדרכה כלכלית לזוגות צעירים

    רו"ח יהונתן שיטרית No Comments on חשוב: נחוצה הדרכה כלכלית לזוגות צעירים

    כדי שניפגש בשמחות: לא פחות מהדרכה לשלום בית, נדרשת הדרכה להתנהלות כלכלית נבונה | רו"ח יהונתן שטרית בטור חשוב

    אילוסטרציה צילום: נתי שוחט, פלאש 90
    11:43
    25.04.24
    איתי גדסי No Comments on ברקע מהלך מדיני מסוכן: האיום של סמוטריץ על הרשות הפלסטינית

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    עונת החתונות בפתח. זוגות רבים מקבלים הדרכה לחיים בתחומים שונים לקראת הקמת בית נאמן בישראל, אמנם בנוגע לתחום בסיסי מדי נראה שיש חסר גדול בנושא: הדרכה להתנהלות כלכלית נבונה.

    אמנם, ישנם מספר סמינרים שהכניסו בשנת הלימודים האחרונה של הבנות קורסים בנושא זה, אולם מהצד השני – אברכים צעירים מקימים בית ללא הבנה בסיסית בכלכלת הבית. כיום, בעולם של שפע גדול, אפשרויות צריכה רבות, פרסום מסיבי, ורצון לחיות ברמת חיים גבוהה, המחסור בהדרכה מהסוג הזה לוקה בחסר.

    מטבע הדברים אדם ללא ידע עושה טעויות שעם מעט הדרכה היו יכולות להימנע: קביעת מסגרת תקציב למשפחה, חיסכון של חלק מההכנסה באופן קבוע, עריכת קניות בצורה מושכלת, שימוש נכון באמצעי תשלום, הלוואות וריביות, וכמובן: זהירות גדולה מהשקעות מפוקפקות.

    כידוע, חלק ניכר מהנופלים בהשקעות אלו, לצערנו הרב, הם אברכים צעירים שהתפתו בעקבות הבטחות לתשואות גדולות ולא ריאליות. אנשי המכירות יודעים את מלאכתם ונותנים אשליה למשקיע ששנות הלימוד הרבות שבהן ישב ועמל בתורה יכולות לחפות על חוסר הניסיון.

    יחידת סייבר צה"לית | אילוסטרציה

    דובר צה"ל

    לא פעם אנחנו שומעים על זוגות שחייבים עשרות ומאות אלפי שקלים על הלוואות שלקחו לצורך קניות מיותרות שלא בהתאם לרמת ההכנסה הריאלית של הזוג, או חמור מזה לצורך השקעה שירדה לטמיון והשאירה אותם עם חובות עצומים, ומי שנאלץ לחלץ את הזוג הצעיר מצרה זו אלו ההורים – שלא די בכך שחיתנו אותם בכבוד, צריכים כעת להירתם לצורך שיכול היה להימנע עם הדרכה נכונה לפני החתונה.

    מצער לשמוע על אותן משפחות שקיבלו דירה מההורים, אך בעקבות התנהלות כושלת משכנו את הדירה ולפעמים מכרו אותה למגינת ליבם של ההורים. אני הייתי עד למספר מקרים שההורים משני הצדדים העבירו סכומי עתק לבנקים על מנת שלא יממשו יכולתם למכור את הבית שנקנה בעמל רב של ההורים לצורך כיסוי החובות של בני הזוג. יש זוגות שנאלצו להשתעבד להחזר הלוואות אדיר למשך שנים רבות בעקבות השקעות כושלות במטבעות דיגיטליים, מניות או נכסים מעבר לים, במקום שאלו יגרמו להם להכנסה נוספת קבועה כל חודש שתעלה להם את רמת החיים.

    בכלכלה ישנו מושג בסיסי: "אין תשואה ללא סיכון". "השקעה בטוחה" היא דבר מסוכן שיש להתרחק ממנו. ולזכור: תמיד מומלץ להתייעץ לפני החלטה פיננסית משמעותית עם איש מקצוע אובייקטיבי וניטרלי. כשם שלא יעלה על דעתנו לבנות בניין ללא מהנדס או לגשת להליך רפואי אצל אדם שאינו בעל הכשרה מתאימה, כך גם בהשקעה כלכלית נקבל תמיד ייעוץ מאיש מקצוע, ולא נסמוך על הידע שלנו.

    כסף כלכלה

    כואב מאוד לראות זוגות ששלום הבית שלהם נפגע בצורה דרמטית עקב התנהלות כלכלית שגויה, כמו לקיחת הלוואה גדולה לצורך הוצאות צריכה שוטפת. הלוואות כאלו, שנלקחות לצורך העלאה זמנית של רמת החיים באופן מלאכותי – בניגוד למשכנתא למשל, שנלקחת לצורך קניית דירה, וכוללת יתרונות רבים – הן צעד מסוכן ולא נכון.

    בגמרא במסכת בבא מציעא (נט, ע"א) נאמר: "אין מריבה מצויה בתוך ביתו של אדם אלא על עסקי תבואה". מכאן הקריאה, בעיקר למדריכי חתנים וכלות, ללמד ולהטמיע בזוגות לקראת הנישואין כיצד לנהל את כלכלת הבית בצורה נכונה נבונה ומושכלת. מדובר בנושא חשוב לא פחות מההדרכה בשאר הנושאים לזוג הצעיר. קל וזול הרבה יותר למנוע הידרדרות כלכלית לפני שהיא מתרחשת מאשר לעזור ולחלץ זוג שנקלע למשבר כלכלי עקב חוסר השכלה פיננסית.

    עם יסודות כלכליים נכונים הזוגות הצעירים יזכו לדורות ישרים מבורכים בסייעתא דשמיא.

    הכותב רו"ח יהונתן שטרית הינו רואה חשבון ויועץ כלכלי | הטור באדיבות עיתון "משפחה".



    0 תגובות