איום על ישראל? התמרון האיראני בגבול אזרבייג'אן

    אבי יעקב 2 Comment on איום על ישראל? התמרון האיראני בגבול אזרבייג'אן

    היום נערך תמרון צבאי רחב היקף של הצבא האיראני בגבול אזרבייג'אן | הטריגר: סכסוך גבולות והמכס האזרי על נהגי המשאיות האיראניים העוברים בתחומה | מתחת לפני השטח איראן מעבירה מסרים לשכנתה ובהם ניכר כי אנשי שלטון האייתולות אינם רואים בעין יפה את הקשרים הדיפלומטיים של האזרים עם ישראל | מתיחות גיאו-פוליטית

    בכירים ישראלים עם המנהיגות האזרית צילום: לשכת נשיא אזרבייגאן
    0:01
    26.04.24
    הרב אייל אונגר No Comments on ניצול החיים – ההכנה הטובה למתן תורה

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    משמרות המהפכה האיראנים מחריפים את הטון המאיים כלפי שכנתם אזרבייג'אן וגם מקומה של ישראל לא נעדר. לאחר שצברה כוחות צבא רבים, בשבועיים האחרונים בגבולה עם אזרבייג'אן, מעלה איראן את רף האיומים. למרות האיום של ישראל על ההתנהלות הצבאית האיראנית, נראה שאיראן לא מהססת וממשיכה למתוח את החבל באיום שלה על ישראל ועל הדיפלומטיה שלה במזרח התיכון.

    חשוב לציין כי עדיין הטיעון הרשמי לצבירת הכוחות בגבול המשותף הוא בתואנת "תרגיל צבאי" ולא חזית מול ישראל. אך אין כאן ספק שמדובר במסר מאיים אותו מבקשת איראן להעביר מתחת לפני השטח לשכנתה שלמרות מערכת היחסים שהתקיימה בשנים האחרונות עם האיראנים, קשריה עם ישראל לא הוסתרו ואף ההיפך מכך.

    הרקע למתיחות החל בסוגיית גביית אגרות המכס האזרי, מנהגי משאיות איראנים, בעת שעברו בשטח שכבשה אזרבייג'אן מידי ארמניה בעימות הצבאי האחרון בנגורנו קרבאך בשנה שעברה. לכאורה עוד סכסוך גבולות אופייני במזרח התיכון, אך לצד זאת  אי אפשר להתעלם מהשינוי המשמעותי בסוג האיומים שהושמעו ביממות האחרונות מצידה של איראן, חלקם באמצעות אנשי משמרות המהפכה, המכוונים, בין היתר, לנוכחות ישראלית באזרבייג'ן.

    לדברי הבלוגר אבו עלי, מפקד כוחות יבשה של משמרות המהפכה: "אנו רואים בשינויים הגיאו-פוליטים במדינות השכנות לנו דבר הפוגע בביטחון שלנו וזהו קו אדום מבחינתנו. השכנות שלנו יודעות היטב את  הסיבות לקיום תרגילים צבאיים". כל זאת לצד הודעה רשמית של משרד החוץ האיראני: "איראן לא תאפשר נוכחות ישראלית על גבולותיה".

    בנימין נתניהו עם נשיא אזרבייג'אן

    GPO

    פרופיל רשת מוביל המזוהה עם משמרות המהפכה צייץ: "איראן לא תסבול שינויים בגאופוליטיקה של גבולותיה. אנו מזהירים מפני ניסיון לערער את היציבות בגבול הצפוני של איראן. אנו נכונים לסכל את מטרותיהם העוינות של האויבים".

    פרשן איראני בולט המזוהה עם משמרות המהפכה: "כהנחה בלבד: אם תפתח מלחמה עם אזרבייג'אן אנו יכולים לשגר ביום אחד 1000 טילים בליסטיים לעבר 1000 יעדי מפתח באזרבייג'אן. זו תהיה מלחמה של יום אחד." הפרשן אפילו תייג בציוץ את נשיא אזרבייג'אן מציין הבלוגר אבו עלי.

    חשוב לציין שמלבד התבטאות של המפקד בכיר באופן רשמי והודעת מצד משרד החוץ האיראני , יתר ההתבטאויות יצאו מצד גורמים איראנים המאפשרים לאיראן מרחב הכחשה. הם אינם גורמים רשמיים אך יחד עם זאת אין ספק מי אחראי לתוכן הדברים שהם מפרסמים. איראן מאיימת במלחמה על אזרבייג'ן, באופן לא רשמי, אך בצורה בולטת ושונה שלא ניתן להתעלם ממנה. בלב האיום – טענות איראניות לנוכחות ישראלית באזרבייג'ן.

    איראן פתחה היום בתרגיל הצבאי והתמרון של צבאה, באזור הגבול עם אזרבייג'אן. התרגיל נקרא: כובשי ח'ייבר (فاتحان خیبر) ח'ייבר, היא עיר בערב הסעודית, היא סמל לניצחונו של הנביא מוחמד על היהודים שבעקבותיו הפכו היהודים לבני חסותם של המוסלמים ונאלצו לשלם להם מיסים כבדים.

    בהפגנות מוסלמים נגד יהודים וישראל למרבה הצער, גם בתחומי ישראל במהלך לא מעט פעמים נשמעת הקריאה: "ח'ייבר ח'ייבר יא יהוד, ג'יש מוחמד סופ יעוד". בתרגום חופשי: "יהודים, תזכרו את ח'ייבר, צבאו של מחמד עוד ישוב". כך ניתן לראות, כי באמצעות שם התרגיל הצבאי, האיראנים אכן מכוונים לנוכחות ישראלית באזרבייג'אן.



    2 תגובות

    מיין תגובות
    1. 2

      תראו את נשיא אזבייג'אן ליד ביבי!
      העיקר שאומרים שליהודים יש אף גדול…

    2. 1

      על האירנים נאמר דיבורים כמו חול ואין מה לאכול תרתי משמע