מהנדס הבטיחות העיד: "כל שנה היו פי 3-4 אנשים ממה שהמלצתי"

    ישראל רובין No Comments on מהנדס הבטיחות העיד: "כל שנה היו פי 3-4 אנשים ממה שהמלצתי"

    עאמר ח'ליילה, מהנדס הבטיחות העיד בוועדת החקירה לחקר אסון מירון: לאורך השנים כמות הקהל שעלה להר הייתה בערך פי 3-4 ממה שהמלצתי. עוד אמר: אני בודק את המקום, קובע את התנאים שלי ומעביר את המסמכים הלאה. לא מפקח מה היה בסוף

    12:46
    19.04.24
    אבי יעקב No Comments on הלכה למעשה: מרן הגאב"ד הגר"מ גרוס בדרשת שבת הגדול | צפו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ועדת החקירה לחקר אסון מירון ממשיכה היום (חמישי) עם שלב העדויות והבוקר נשמעה עדותו של עאמר ח'ליילה, מהנדס בטיחות בחברת י.סי.ס הנדסה, שהיה המהנדס הראשי מטעם המרכז הארצי לפיתוח למקומות הקדושים.

    בפתח עדותו, סיפר ח'ליילה כי לאורך השנים כמות הקהל שעלה להר הייתה בערך פי 3-4 ממה שהמליץ. 

    יו"ר הוועדה, השופטת בדימוס נאור: במסמך שאתה חתום עליו כתוב ששטח ההר אינו יכול להכיל את כמות החוגגים

    ח'ליילה: דיברנו על עד 5000 בהדלקה, זה מה שסוכם. שמעתי רק ביום חמישי אחה"צ שנותנים לכל עם ישראל לעלות להר. בישיבה האחרונה שישבתי סיכמו שאפשר ויגבילו קהל.

    לאחר מכן שאלה יו"ר הוועדה את ח'ליילה, כיצד הוא רואה את תפקידו

    ח'ליילה הבהיר כי הוא קובע את הכללים אך לא אוכף אותם: אני מגיע, בודק את המקום וברגע שהוא עומד בדרישות התקנות אני קובע את התנאים שלי ואחד מהם זה כמות קהל ומעביר את המסמכים הלאה. לא מפקח מה היה בסוף.

    מאוחר הציגה השופטת בדימוס נאור מסמך, בו כתב ח'ליילה, כי "מובהר שקיים פער בין השטח המותר לקהל לבין כמות הקהל המגיעה לשטח".

    השופטת נאור פנתה לעד ושאלה: מי מבחינתך מנהל את המקום?

    ח'ליילה השיב כי הוא מתנהל בדרך כלל מול המקומות הקדושים, אך לא בהכרח שהם האחראים

    נאור: אתה רואה שנה אחר שנה, שיש פער בין מה שאתה כותב כמה מותר לבין מה שקורה בפועל, דיברת כרגע על פי 3. איך אתה רואה את חובותיך במצב הזה? רק להגיד 'נו נו נו'?

    ח'ליילה: אני מנסה לשפר כל פעם את המקום משנה לשנה. הוא הוסיף, "כל מהנדס אחר במקומי היה עושה אותו דבר, רושם – זה מה שמותר לכם לעשות, זה מה שאסור וזהו. אני מעביר הלאה. לא תפקידי לפקח. יש גורמים מעל (המקומות הקדושים, המשטרה, כב"ה).

    בהמשך עדותו סיפר ח'ליילה: השנה הזאת דיברנו על זה והשנה אמרו שהולכים על תו ירוק. דיברו על אלף ואחרי זה על 5000 ואמרתי 'אפשר לשרוד את זה'. (רק אחרי זה החליטו לאפשר כניסה חופשית).

    השופטת בדימוס נאור: אתה חושב ש'גשר דב' תקני? השיפוע הזה שבנוי כרמפה, האם יש תקנים לדברים כאלה, באיזה זווית זה צריך להיות, מה התקן?

    חליילה: כן, יש תקנים. לא זוכר מה התקן לשיפוע כזה. 

    נאור: כשאתה בא כמהנדס אם משהו היה בעבר, קיבלת את זה ככה וזה בסדר?

    העד: אז המצאתי דברים אחרים בשביל להרחיב את המעברים. יש מקומות שעשיתי מעברי חירום דרך מדרגות. 

    נאור: ירדתי את הירידה הזו, היא תלולה. בדקת אם היא תקנית?

    העד: זה המתווה של השטח שם – זה או לסגור את זה או להשאיר את זה ככה. לא בדקתי ספציפי אם זה לפי התקן. עוד הוסיף לשאלת נאור, "לא בדקתי את זה וגם לא את המדרגות".

    נאור: אחרי האסון לא שאלת את עצמך אם זה בנוי כדין?

    העד: שאלתי את עצמי מה קרה שם שאני לא יודע ועל כמות הקהל שנכנסה לשם. עוד אמר, "המעבר והמדרגות קיים כבר שנים. התפיסה שהייתה בעבר על תפיסת קהל היא יותר גדולה".

    לדבריו "לא יודע להסביר לך מה קרה שם ואיך".

    לאחר מכן, חזרה נאור בדבריה לגשר דב ושאלה את המהנדס: "לא חשבת לסגור את זה?"

    חליילה: לא, אם אני סוגר את זה – תהיה בעיה עם היציאות חירום

    לאחר מכן סיפר העד לחברי הוועדה על מספר היציאות שצריכות להיות לפי התקן ועל מה שקורה בשטח.

    מאוחר יותר, שאל חבר הוועדה, מרדכי קרליץ: בחוות הדעת הכללית, יש לך פרק של כניסות ויציאות חירום, שם אתה כותב שאין מספיק כניסות ויציאות לפי התקנים…

    חליילה: זו הסיבה שהגבלתי כמות קהל

    לקראת סוף העדות, סיפר המהנדס: תכננו לעשות עוד יציאות, לכיוון מתחם ההר. בגלל הקורונה לא היה תקציב. סמכתי על המילה שאמרו לי שיגבילו עד 5000 איש.



    0 תגובות