עימות בוועדת החוקה על רקע מתווה התפילות בכותל

    אבי רבינא No Comments on עימות בוועדת החוקה על רקע מתווה התפילות בכותל

    עימות בוועדת החוקה על מתווה התפילות בכותל במהלך חול המועד: חה"כ מקלב ביקר את המתווה: "בורות וחוסר ידע"; יו"ר הוועדה ח"כ קריב: "פיקוח נפש" | המסקנות: התקנות תוארכנה, ומשרד הבריאות יקדם הקלות לדרישת הוועדה בשטחים פתוחים עם ירידה בתחלואה

    צילום: הקרן למורשת הכותל
    8:47
    25.04.24
    בנצי לייזרוביץ No Comments on צפו: שידור חי ממעמד ברכת הכהנים בכותל המערבי

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    עימות פרץ היום (רביעי) בוועדת החוקה בדיון על מתווה התפילות בכותל במהלך ימי חול המועד. מתווה הכותל קובע כי הפעילויות יתקיימו תחת מגבלת תפוסה של עד 8000 איש ב-15 קפסולות נפרדות ועטיית מסיכות.

    ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) מתח ביקורת על המתווה: "כמה מטרים מהכותל ישנו הר הבית שם מתקיימות תפילות בצפיפות לא פחותה ואף יותר ואין דרישה להגבלות אף אחד לא חושב בכלל להטיל הגבלות שם, שמישהו יגיד לנו מה ההבדל בין הר הבית לכותל המערבי?, תפילה של האימאם זה בסדר ושל רב הכותל זה לא בסדר? הכותל זה מקום פתוח כל השווקים פתוחים תראו מה קורה בחוף היום אתם מגיעים בעיצומו של החג לבוא ולהגביל, מה הדאגה הגדולה שיש לכם מהכותל, אני רוצה לדון לקו זכות זה מגיע מבורות וחוסר ידע, מבינים בבריכות ולא מבינים בתפילות".

    מקלב הוסיף ואמר: "רוב הבאים לכותל מגעים לכמה דקות להתפלל והולכים. אי אפשר לקבל תקנות כאלה, איפה מערכת האיזונים שלכם? זה מה שאתם עושים בעיצומו של החג?".

    יו"ר הוועדה ח"כ גלעד קריב (העבודה): "המחשבה שהבית הזה יכול להפקיר את בריאותו של הציבור החרדי בלתי נתפשת בעיניי וכל פעולתה של הוועדה נעשית מתוך פיקוח נפש ולא מתוך רצון להקשות על מגזר זה או אחר. הראיה החשובה ביותר היא העובדה שבניגוד לכל התכנסות המונית אחרת של תרבות ופנאי, ההתכנסות בכותל המערבי פטורה מהתו הירוק".

    "בראשית חודש אלול כשהביאו מתווה של בתי כנסת הצענו להחריג את הכותל המערבי ואז הוחרגו גם הר הבית וכנסיית הקבר. הכותל אינו מופלה לרעה, אלא יש הסדר מיוחד לשלושת המקומות הקדושים, שם לא נדרש תו ירוק. המשרד לשירותי דת, משרד הבריאות והקרן למורשת הכותל המערבי הם אלו שהגיעו למתווה התפילות בכותל המערבי. הוועדה לא דרשה, ולא הכווינה, אלא קיבלה את המתווה. כל מה שביקשנו הוא להבהיר את מצב החוקי בכותל ולהסדירו כדי שאנשים יוכלו להרגיש בטוחים בתפילות. לצערי לא קיבלו את ההצעה שלנו לייצר אזור של תו ירוק על ידי ניצול של ארבע הכניסות. מודל הקפסולות של ימי הסליחות לא הצליח וביקשנו מהממשלה להסדיר את המתווה. מי שבחר להביא את המגבלה של 8000 מתפללים פעם נוספת היא הממשלה. כל מה שאנחנו רצינו הוא לפתור את הסתירה המשפטית".

    עוד אמר: "מה שמתמיה הוא שמה שמעסיק את ח"כ מקלב ואת חה"כ רוטמן הוא שאלת הר הבית, יותר מאשר איך יהודי חרדי דתי יכול להגיע להתפלל בבטחה בכותל".

    ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית) הצטרף לח"כ מקלב בהשוואה בין הכותל להר הבית ואמר: "הממשלה לא אימצה את המתווה שהצענו והשאלה איך אתה כיו"ר ועדה מתמודד עם סיטואציה שהמתווה לא נותן מענה ודווקא יוצר צפיפות. או שהווירוסים נעצרים בשער המוגרבים או שלא".

    ח"כ מקלב הוסיף: "אתה יודע מה שקורה בחופי הים, במסעדות ובקניונים אז עכשיו לבוא ולומר פיקוח נפש? כל הקלה מגדילה סיכון ותמיד אפשר לומר פיקוח נפש".

    היו"ר ח"כ קריב: "הכותל הוא אחת הדוגמאות הטובות למערכת איזונים, איך הממשלה איפשרה התקהלות צפופה של אלפי אנשים בימי הסליחות וברכת כוהנים בשל חופש הדת. אם יש מהלך שעמד בסתירה מוחלטת לתו ירוק היא הכותל המערבי. מבחינת המספרים, בהיערכות נכונה של הקרן למורשת הכותל, אין שום בעיה לאפשר ל-30,000 עד 40,000 הנוהגים לפקוד את הכותל בימים אלו להגיע והבעיה אינה התפילה בכותל בימי חוה"מ".

    בתום ישיבת הוועדה אושרו התקנות הכוללות גם את מתווה התפילות בכותל לחוה"מ סוכות ושמחת תורה ולפיו תותר תפוסה של עד 8000 איש ב-15 קפסולות ועטית מסיכות. בתקנות תמכו היו"ר חה"כ גלעד קריב ממפלגת העבודה וח"כ ענבר בזק ממפלגת יש עתיד שהדגישו שעם תחילת הירידה בתחלואה תוסרנה התקנות.

    עוד אישרה הוועדה את הסרת מקסיקו מרשימת המדינות האדומות שהיציאה אליהן נאסרה. בתקנות אלו תמכו היו"ר ח"כ קריב והח"כים בני בגין (תקווה חדשה) וענבר בזק.



    0 תגובות