יו"ר ועדת חוקה נגד עיכוב דמי אבטלה לסרבני חיסון: "חציית קו אדום"

    איתי גדסי No Comments on יו"ר ועדת חוקה נגד עיכוב דמי אבטלה לסרבני חיסון: "חציית קו אדום"

    יו"ר ועדת החוקה ח"כ קריב התייחס לתזכיר חוק דמי אבטלה לעובדים לא מחוסנים המסרבים להיבדק: "חצייה של קו אדום – מקווה שצעדים כגון אלו ייעצרו עוד בממשלה לפני הגעתם לכנסת"

    יו"ר ועדת חוקה צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
    12:46
    19.04.24
    אבי יעקב No Comments on הלכה למעשה: מרן הגאב"ד הגר"מ גרוס בדרשת שבת הגדול | צפו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ועדת החוקה של הכנסת התכנסה הבוקר (רביעי) בכדי לדון בהארכת התו הירוק עד ל-4.10 ובהסרת מקסיקו מרשימת המדינות האדומות האסורות לטיסה.

    היו"ר ח"כ גלעד קריב (העבודה) פתח את דיון הוועדה בהתייחסות לתזכיר החוק שהופץ בנושא דמי אבטלה ללא מחוסנים: "אנחנו שומעים על צעדים ממשלתיים בנושא הגבלות הקורונה ואף פורסם תזכיר חוק העוסק בתשלום דמי אבטלה לעובדים שיפוטרו מעבודתם בשל כך שהם מסרבים להיבדק למרות שלא חוסנו, והעובד יהיה במעמד מתפטר ולא מפוטר. אני רואה בתזכיר החוק הזה שהופץ כדבר המחייב אותנו כוועדה להדגיש שבמיוחד בשיאו של גל תחלואה יש להקפיד על עקרונות מידתיות ולא להימצא במדרון חלקלק. זו בדיוק השעה להבדיל בין צעדים ראויים ערכית ומשפטית לצעדים שיש בהם חציה של קווים אדומים. תזכיר החוק הזה הולך צעד אחד אחרי אותו קו. יש לומר שאנחנו מגבים את הממשלה במאבקה בתחלואה אך גם בכך צריך להקפיד על קווים אדומים ואני מקווה שהם ייעצרו ברמת הממשלה לפני שיגיעו לכנסת".

    כזכור, בעקבות ההחלטה להחיל את מתווה התו הירוק גם על מקומות עבודה כמו מוסדות חינוך, בריאות ורווחה, משרד האוצר מבקש לאשר שינוי במתן דמי אבטלה – כך שעובד שפוטר או התפטר בשל סירובו להתחסן או להיבדק, יהיה זכאי לקבל דמי אבטלה רק לאחר 90 ימים.

    בהתייחסו לתקנות המונחות על שולחן הוועדה להחלת תו ירוק על שורת מקומות עבודה אמר: "בערב החג, בצד קבצי התקנות בהם נדון היום הגיע קובץ התקנות שעוסק במגבלות תו ירוק במקומות עבודה על עובדים בשורה של מקומות עבודה, כך שעובד שאינו מחזיק תו ירוק יידרש לבדיקות ובמידה והוא מסרב לא יוכל להגיע לוועדה. התקנות היו אמורות להיכנס לתוקף ביום ראשון הקרוב בעיצומו של חוה"מ. בדיאלוג מול לשכת רה"מ עמדתי על כך שהציפייה החד משמעית שלנו היא שהממשלה תאפשר לוועדה לדון בנושאים אלו בכובד ראש, וכן שלא ניתן לבקש ממעסיקים להחיל מדיניות חדשה בעיצומו של חוה"מ, דבר הדורש זמן היערכות סביר למעסיקים ולעובדים. לשמחתי העמדה הזו התקבלה ולכן על אף שהתקנות מונחות על שולחן הוועדה הן לא תידונה היום והממשלה תצביע על דחיית התוקף שלהן לאחר חוה"מ".

    בתוך כך, בביטוח הלאומי פרסמו הבוקר מספר הבהרות בנוגע לפרסום החוק על אי קבלת דמי אבטלה לאדם שלא התחסן ולא נבדק:

    1. החוק נוגע למי שמסרב להתחסן ולהיבדק גם יחד. החוק עבור מי שלא עומד ב-2 התנאים גם יחד – לא זכאי.

    2. בשלב זה הוא יחול לחודש הקרוב, בהלימה לתוקף התו הירוק.

    3. הצעת החוק היא למעשה מימוש החלטת ממשלה שעברה לפני כשבועיים שקבעה שיתוקן החוק (והטילו זאת על השרים).

    4. משרד האוצר חייב לתאם ולקבל את אישור שר הרווחה לחוק זה.

    5. בחוק זה אין אמירה האם מותר לפטר בגין אי התחסנות וסרוב לבצע בדיקות קורונה. לעניין הפיטורין ויכולת לפטר – זה באחריות זרוע העבודה במשרד הכלכלה.

    6. לתשומת ליבכם: החוק לא נוגע לכל המשק. רק על מי שחל עליו – בריאות, חינוך, מוסדות רווחה ועוד כל מיני מקומות שמקבלים קהל (ממכר מזון לדוגמא) – הפירוט נמצא בתקנות משרד הבריאות בהתאם לתו הירוק.

    7. יודגש, מהרגע הראשון התיקון היה ביוזמת אג״ת במשרד האוצר והוא זה שהוביל את ניסוח הצעת המחליטים, שאושרה ע״י היועץ המשפטי לממשלה, קבינט הקורונה והממשלה.

    8. כאמור, ההצעה פורסמה להערות הציבור ועדיין לא עברה בחקיקה.



    0 תגובות