ולקחתם לכם: כתב 'קול חי' בסיור מרתק בשווקי ארבעת המינים | מיוחד

    בנצי לייזרוביץ 1 Comment on ולקחתם לכם: כתב 'קול חי' בסיור מרתק בשווקי ארבעת המינים | מיוחד

    כתב 'קול חי' בנצי ליזרוביץ הסתובב במאה שערים ובמחסן המרכזי בב"ב של אתרוגים תימניים, אתרוגי מחפוד פדויים, ופגש סוחרי ומשווקי 4 המינים ושוחח עימם. הוא פגש את הרב יהודה מחפוד, התלווה אליו בב"ב בעיקר לחנויות של אתרוגים תימניים, "מסתבר שבימים אלו עם ישראל מהדר ומדקדק במצוות ארבעת המינים". ו… טיפ מהרב מחפוד לסיום

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    השנה שנגיף הקורונה עדיין כאן, אך ללא הגבלות, ההכנות לחג, אווירת החג ברחובות הערים השונות ובשווקי מכירת ארבעת המינים מכניסים את אווירת החג לבתים. כתב 'קול חי' פגש את הרב יהודה מחפוד התלווה אליו לחנויות של אתרוגים תימניים, ומסתבר שיש הרבה דברים מעניינים בתחום.

    ברחובות גאולה ומאה שערים ובבני ברק בימים שמיד לאחר ראש השנה – חנויות מושכרות לטובת מכירת 4 המינים.

    אני מתלווה להרב יהודה מחפוד שבין שלל עיסוקיו משמש גם כמוהל ידוע לסיור באזור. האמת שאף פעם לא סיירתי שם בתקופת סוכות, אך בכל רחוב מוסאיוף חנות אחר חנות ניתן למצוא 4 המינים מהודרים ממש ובעיקר מבחר של אתרוגים תימניים. מי שמכיר את שוק האתרוגים התימניים יודע שאתרוג תימני הוא לא רק ביופיו אלא גם בגודלו. אני זוכר בהיותי ילד בחיפה אב"ד העיר חיפה הגאון הרב קלופט זצ"ל היה מברך על אתרוג תימני, שנה אחת הביאו לו אתרוג ששקל כמה ק"ג טובים, אבל היה צהוב ונקי לחלוטין. אגב, הרבה מעדות אשכנז מברכים על אתרוג תימני.

    אני יושב לשיחה עם הרב יהודה מחפוד במחסן המרכזי של האתרוגים בב"ב. למקום הזה מגיעים מדי יום מאות אתרוגים תימניים שנקטפו מהעצים לא לפני הרבה זמן. כאן ממויינים האתרוגים לפי מהודר מאד, סוג א' א', סוג א' וכן הלאה. קצת ללמוד על האתרוגים התימניים מספר הרב מחפוד. אז הנה קצת נתונים: האתרוגים גדלים במושב פדויים בדרום. באזור זה האקלים מצוין ונוח לגדל אתרוגים. בדונם אחד גדלים 220 עצים של אתרוגים. עץ אחד מוציא 90 אתרוגים, אבל רק 50% כשרים ומעלה. 25% מהם יוצאים מהודר ומעלה, כך שהאתרוגים המיוחדים מגיעים למספר מזערי וקטן.

    לאחר הקטיף לוקחים את האתרוגים לשטיפה במקום מיוחד, ששם נזהרים מאד לבל יקבלו מכה. מיד לאחר מכן הסוחרים קונים את האתרוגים והם נשלחים למיון במקום מיוחד. לבד מנושא הכשרות, מיון ע"י בעל מקצוע שמכיר את תחום האתרוגים זה משהו אחר, כי כשבעל מקצוע ממיין זה דבר שנותן רווחים של ממש.

    השנה, בשל שנת השמיטה כל קטיף האתרוגים הסתיימו עד מס' ימים לפני ר"ה. בדרך כלל יש קטיף עד סמוך לסוכות, אך בשל כניסת שנת השמיטה הקטיף הסתיים מוקדם. שנה הבאה האתרוגים יהיו של אוצר בית דין. במחסן המרכזי שבו שהיתי מגיעים גם אתרוגים של פרדס דאובה. דאובה גידל גם אתרוגים תימניים בכשרות "יחוה דעת" שזה חידוש לשנה זו. ללא ספק אתרוגים גדולים ויפים ובהתאם לכך גם המחיר. עם ישראל מהדר במצוות עד מאד , ואפילו שיש המון חנויות של אתרוגים ולולבים, יש ב"ה פרנסה לכולם.

    לפני שאני מסיים את הסיור עם יהודה מחפוד הוא מבקש ממני לתת טיפ לציבור. השנה הרבה קנו את 4 המינים מוקדם מהרגיל, ובפרט אתרוגים. רצוי מאד לשמור את האתרוגים במקום קריר ויבש חדר ממוזג. אין להניח את האתרוג במקרר ולא בחדר חם. מצבים אלו יגיעו לתוצאה של אתרוג אחר בחג ממה שאנשים בחרו בשעת הקניה. וכן בחג עצמו בשעת קיום המצווה לא לחבקו עם יתר ארבעת המינים. חג שמח.



    1 תגובות

    מיין תגובות
    1. 1

      המקור של העצים של אתרוגי מחפוד ממושב פדויים הוא אתרוגי שדיאור אברהמי ממושב מסלול הסמוך….