צעד אחר צעד: כך התרחש חיסול אבי תכנית הגרעין האיראנית

    יונתן שורק 1 Comment on צעד אחר צעד: כך התרחש חיסול אבי תכנית הגרעין האיראנית

    חיסולו של מוחסן פחאריזדה אבי תכנית הגרעין האיראנית היה פורץ דרך וראשון מסוגו | רונן ברגמן עיתונאי "ניו יורק טיימס" חושף את המידע המוכמן סביב החיסול ומספר את הסיפור המלא שהתרחש מאחורי הקלעים ונחשף בעקבות תקלה של "המוסד" | מרתק

    זירת החיסול באיראן

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    הסיפור שפורסם באמצעי התקשורת לאחר חיסולו של מוחסן פחרזאדה מדען הגרעין הבכיר באיראן היה כזה: אחר הצהריים של אותו יום, הוא ואשתו תכננו לעזוב את בית הנופש שלהם על הים הכספי ונסעו לביתם הכפרי באבסארד – עיירה ממזרח לטהראן, שם תכננו לבלות את סוף השבוע.

    שירות המודיעין של איראן הזהיר אותו מפני מזימה של חיסול אפשרי, אך המדען, מוחסן פחריזאדה, התעלם מהן. ולמרות שפחריזאדה הוביל את מאמציה של איראן לבנות פצצה גרעינית, עובדת היותו מבוקש כל כך עם כל כך הרבה התרעות שלא הבשילו, גרמו לכך כי הוא לא ייחס חשיבות גם לאחרונה שקיפדה את חייו תשומת לב רבה.

    סוכנים איראנים העובדים במוסד החנו טנדר כחול של ניסאן בצד הכביש המחבר בין העיר אבסרד לכביש הראשי. המקום היה בגובה קל עם נוף של כלי רכב מתקרבים. מתחת לברזנט וחומרי בנייה בתוכו הוטמן מקלע צלפים בגודל 7.62 מ"מ.

    בסביבות השעה 13:00 קיבל צוות החיסול אות לכך שפחריזאדה, אשתו וצוות שומרים חמושים במכוניות ליווי עומדים לעזוב לאבסרד, שם לרבים מהאליטה האיראנית יש בתים ווילות נופש. המתנקש, צלף מיומן, תפס את עמדתו, כייל את מראות האקדח וחיכה למבוקש שיגיע.

    צוות מתנקשים חיכה לצד הכביש עד שמר פחריזאדה ייסע לידו, נכתב בדיווח אחד. התושבים שמעו פיצוץ גדול ואחריו ירי חזק של מקלע, אמר אחר. משאית התפוצצה לפני מכוניתו של פחריזאדה, ואז חמישה או שישה חמושים קפצו מתוך מכונית סמוכה ופתחו באש. ערוץ מדיה חברתית המזוהה עם חיל משמרות המהפכה האסלאמית דיווח על קרב יריות אינטנסיבי בין שומרי הראש של פחריזאדה לבין כמה עשרות יורים.

    מסתבר שזה לא מה שאירע באמת, האירוע היה פורץ דרך וחדשני הרבה יותר. אבל כדי להגיע אליו צריך להתחיל את הסיפור מהתחלה. מאז שנת 2004, כאשר ממשלת ישראל הורתה ל"מוסד" למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני, בוצעו אירועי חבלה ותקיפות סייבר על מתקני העשרת האורניום הגרעיני של איראן. ובמקביל חוסלו מומחי גרעין רבים שהובילו את תוכנית הנשק הגרעיני של איראן.

    מאז 2007, סוכני חיסלו המוסד  חמישה מדעני גרעין איראניים ופצעו אחר. רוב המדענים עבדו ישירות עם פחריזאדה  סוכנים ישראלים הרגו גם את הגנרל האיראני האחראי על פיתוח הטילים ושישה עשר מדענים נוספים, אבל דווקא האיש שהוביל את תוכנית הפצצה הצליח לחמוק.

    באותם ימים כמה ארגוני חדשות איראנים דיווחו כי המתנקש הוא רובוט-מחסל, וכי המבצע כולו נערך בשלט רחוק. דיווחים אלה סתרו באופן ישיר את דיווחי עדי הראייה לכאורה על קרב היריות בין צוותי מתנקשים ושומרי ראש ודיווחים שחלק מהמתנקשים נעצרו או נהרגו.

    תומאס וויטינגטון, אנליסט לוחמה אלקטרונית, אמר ל- BBC כי יש לקחת את התיאוריה של הרובוט המחסל עם "קורט מלח בריא", וכי התיאור של איראן נראה מעט יותר מאוסף של "מילות מפתח מגניבות". אלא שהפעם באמת היה רובוט יורה.

    באותה תקופה  הציג ראש המוסד לשעבר יוסי כהן לאמריקאים רשימה של פעולות אפשריות, כולל חיסולו של פחריזאדה. שהיה כאמור  בראש רשימת המבוקשים של ישראל והמוסד מעולם לא הוריד ממנו את עיניו.

    לפני כשלוש שנים ראש ממשלת ישראל דאז, בנימין נתניהו, ערך מסיבת עיתונאים להצגת מסמכים שהמוסד גנב מארכיון הגרעין האיראני . בטענה שהוכיחו כי לאיראן יש עדיין תוכנית נשק גרעינית פעילה, בנאומו הוא הזכיר את פחריזאדה מספר פעמים.

    במקביל לגניבת הארכיון האיראני המוסד עבר לחיסולים "פשוטים". בכל אחד מארבעת ההתנקשויות הבאות, בין 2010 ל-2012, פגעו גברים באופנועים שהונחו ליד מכונית המטרה בתנועה בטהרן או ירו בו דרך החלון או הצמידו פצצה דביקה לדלת המכונית, ואז הסתלקו במהירות. שיירתו החמושה של מר פחריזאדה נערכה לאירועים מסוג זה והפכה את שיטת האופנוע לבלתי אפשרית.

    המתכננים שקלו לפוצץ פצצה לאורך מסלולו של פחריזאדה, כך שתאלץ את השיירה לעצור ואז היא תותקף בידי צלפים. תכנית זו נגנזה בגלל הסבירות לקרב אקדחים בסגנון גנגלנד עם נפגעים רבים וכך הוצע הרעיון של מקלע ממוקד ושליטה מרחוק.

    כידוע, במוסד יש תפיסת עבודה ארוכת שנים שאם אין הצלה, אין מבצע. כלומר ללא ערובה וודאית להוציא את הסוכנים בבטחה היא לא תצא לדרך. אבל מקלע מאובזר וממוחשב הנשלט מרחוק, לא יגרום לשום בעיה.

    ישראל בחרה בדגם מיוחד של מקלע FN MAG מתוצרת בלגי המחובר למכשיר רובוטי מתקדם. המקלע, הרובוט, מרכיביו ואביזריו יחד ענקיים ושוקלים בערך טון. סוכני המוסד פירקו את המקלע לחלקים והבריחו אותם אל תוך איראן בנפרד, בדרכים שונות, במסלולים ובזמנים אחרים. ושם הוא הורכב מחדש.

    סביב הטנדר עליו הוצב המקלע הותקנו מצלמות בכיוונים שונים כדי לתת לחדר הפיקוד תמונה מלאה לא רק של המטרה ופרטי האבטחה של המבוקש, אלא של הסביבה שמסביב. כמו כן, המשאית הייתה עמוסה בחומרי נפץ כדי שניתן יהיה לפוצץ אותה לאחר החיסול ולהשמיד את כל הראיות.

    היו סיבוכים נוספים בירי הנשק, הרי מקלע המותקן על משאית, אפילו חונה, ירעד לאחר רתיעה של כל ירייה, וישנה את מסלול הכדורים הבאים אחריו גם תמיד יהיה דיליי לצלף המכוון מרחוק את המקלע הממוחשב, בכל מקרה גם לכך נמצאו פתרונות והסוכנים אפילו הצליחו להשבית את מצלמות האבטחה בכביש.

    לדברי ד"ר רונן ברגמן כתב "ניו יור טיימס" התכנית התבצעה כמתוכנן בדיוק מירבי אך הפיצוץ שנועד לקרוע את הרובוט לגזרים ולא לאפשר לאיראנים להבין את מה שקרה. במקום זאת, רוב הציוד הועף מהדף הפיצוץ לאוויר ואז נפל על הקרקע וחשף את התכנית הגאונית ופורצת הדרך.



    1 תגובות

    מיין תגובות