תרע"ה, רגע לפני כל נדרי – יהודי ארה"ב בגיוס חירום

    ישראל נח חסידים No Comments on תרע"ה, רגע לפני כל נדרי – יהודי ארה"ב בגיוס חירום

    ערבות בליל יום כיפור תרע"ה מדוע יהודי ארה"ב התגייסו בליל יום הכיפורים לפני 'כל נדרי' לטובת גיוס כספים לאחיהם שבמזרח אירופה? | הסיפור המלא

    צילום: יח"צ
    0:16
    19.03.24
    נתי קאליש No Comments on בראשות גדולי הדור: בישיבת רש"י חגגו חצי יובל

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ליל יום הכיפורים תרע"ה, לארה"ב מגיעה כל הזעקה של יהודי מזרח אירופה, שהאדמה רעדה תחת רגלם במלחמת העולם הראשונה. הקריסה הכלכלית של יהדות מזרח אירופה, הביאה אותם לפנות לאחיהם מעבר לים ולבקש מהם לעזור להם

    תחילה מקבלים את הבקשות הגבירים והנגידים שהתבקשו לתרום כסף עבור היהודים במזרח אירופה. . אולם גם היהודים הפשוטים, שהפרוטה לא הייתה מצויה בכיסם ברוחב, לא יכלו לעמוד מנגד. בערב יום הכיפורים בטרם החלה תפילת 'כל נדרי', עלו על הבמה ברחבי בתי הכנסת בארצות-הברית: רבנים, גבאים ונציגי הקהילה. הם סיפרו לקהל הקדוש אודות סבלם של אחיהם וביקשו מהם לפתוח את ליבם. כל אחד תרם כנדבת ליבו וכוחו. 'איך נוכל לעמוד ולהתפלל בנחת ובביטחון, כשאחינו שרויים בפחד ואימה?, אמרו הרבנים. והזכירו את מעלת הצדקה על פי המאמר: ותשובה ותפילה וצדקה מעבירים את רוע הגזרה'.

    את זרם התרומות הגדול ואת כל פעילות הסיוע ריכז ארגון הג'וינט, שהוקם לשם המטרה של סיוע ועזרה ליהודי מזרח אירופה וליהודי ארץ ישראל. התרומות אפשרו להקל ולו במעט על היהודים הסובלים שרבים מהם נאלצו לברוח מעיר מגוריהם בעקבות המלחמה. ההתגייסות של כל יהודי ארה"ב באותם הימים לטובת אחיהם במזרח אירופה, הייתה לסמל של אחדות של עם ישראל.

    הגב' ענת קוטנר מנהלת הארכיון ואורי קראוסהר היסטוריון ארכיון הג'וינט, ציינו כי בארכיון הג'וינט ישנם מסמכים רבים המתעדים את היקף הסיוע והתרומה של ארגון הג'וינט לטובת היהודים במזרח אירופה מתקופת מלחמת העולם הראשונה ועד לאחר מלחמת העולם השנייה באספקת מוצרי מזון וכדומה למחנות העקורים.

    מנהל תחום חרדים בג'וינט הרב יצחק טרכטינגוט: 'ארגון הג'וינט היה ועודנו ניצב לקריאה לסייע לקהילות ישראל בכל מקום שהם. לארגון הג'וינט הייתה הזכות לסייע בהקמת עולם התורה והחסידות כבר בתקופה שלאחר מלחמת העולם הראשונה שהישיבות והחסידיות בחלקן נעקרו ממקומם ועד ימינו אלו'.



    0 תגובות