סובלים ממיגרנה? הנוירולוגית מסבירה על דרכי טיפול

    צבי וייס No Comments on סובלים ממיגרנה? הנוירולוגית מסבירה על דרכי טיפול

    כיצד מאבחנים מיגרנה? מה הן דרכי הטיפול? ולמה מומלץ לגשת לאבחון בהקדם? ד"ר שלומית יוסט-כץ, נוירולוגית בכירה במרכז הרפואי רבין, עם כל מה שחשוב לדעת על המחלה שהיא הסיבה העיקרית לנכות אצל צעירים עד גיל 50

    כדורים. אילוסטרציה צילום: פלאש 90
    9:52
    29.03.24
    הרב אהרן לוי No Comments on מלכודת גיוס החרדים \\ פרשת צו עם הרב אהרן לוי

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בניגוד למה שמקובל לחשוב, מיגרנה אינה רק "כאב ראש", אלא מחלה נוירולוגית שמובילה לעיתים לסבל רב והפרעה בתפקוד. לא לחינם הגדיר ארגון הבריאות העולמי את המחלה כסיבה העיקרית לנכות אצל צעירים עד גיל 50.

    המיגרנה שכיחה יותר אצל נשים, אך קיימת בשיעורים משמעותיים גם בקרב גברים. "ע"פ הידוע לנו כ25-30 אחוזים מהנשים סובלות ממיגרנה, לעומת 8-10 אחוזים מהגברים", אומרת ד"ר שלומית יוסט-כץ, נוירולוגית בכירה במרכז הרפואי רבין ומנהלת היחידה לנוירו-אונקולוגיה במרכז דוידוף לסרטן. היא מדגישה כי "עוצמת ותדירות המיגרנה משתנה בין החולים, והכי חשוב לענייננו: לרפואה כיום יש מענה מוצלח לסובלים ממיגרנה. חבל להזניח ולסבול".

    מה זה אומר? שכל מי שיש לו כאב ראש צריך מיד לבוא לרופא?

    "לא. אבל מי שמרגיש כאב ראש חריג בתדירות ו/או בעוצמות – מומלץ לו לפנות לרופא נוירולוג על מנת לאבחן את סיבת הכאב ולשלול מצבים מסוכנים".

    איזה סוג טיפול מציעים כיום לחולי מיגרנה?

    באופן כללי הטיפול מתחלק ל-2 סוגים: טיפול נקודתי בכאב וטיפול מניעתי. טיפול נקודתי מתמודד עם הכאב בזמן אמת. אדם סובל מהתקף מיגרנה ומתאימים לו תרופות שישככו את הכאב ויעזרו לו בעצם להתגבר על ההתקף. טיפול מניעתי הוא טיפול קבוע שמונע את ההתקפים מראש. מעבר לכך, ישנן טכנולוגיות חדשות שיכולות להוות מענה ראוי לסובלים ממיגרנות החוששים מתופעות לוואי של טיפולים תרופתיים או עם מחלות רקע שלא מאפשרות שימוש בתרופות. דוגמה לכך הן טכנולוגיות הפועלות בשיטת מיסוך כאב".

    מבחינת סיכויי ההצלחה של הטיפול יש משמעות לשלב הפניה לנוירולוג?

    "דחיה של הפניה לרופא ושל הטיפול משמעותה סבל מיותר שיכול היה להימנע. כמו כן דחיה של הטיפול יכולה לגרום לשימוש יתר במשככי כאב ואף למעבר ממיגרנה אפיזודית למיגרנה כרונית (דהינו התקפים יותר מ-15 יום בחודש)".

    האם לכל אחד יש סיכוי לסבול ממיגרנה או שזה תלוי גנטיקה?

    "אין ספק שלגנטיקה יש משקל בהופעת מיגרנות, אבל לא רק לה היות ומדובר גם במחלה סביבתית. לכן ההמלצה שלי היא לכל מי שנתקף בכאבי ראש חזקים שחוזרים ונשנים לגשת לאבחון, ובמידה ויתברר שהוא אכן סובל ממיגרנה– להתחיל בטיפול מתאים שיסייע לו להתמודד עם המיגרנה בצורה מיטבית".



    0 תגובות