נזהרים מהשמש? קחו ויטמין D

    עפר גדנקן No Comments on נזהרים מהשמש? קחו ויטמין D

    מהי חשיבותו של ויטמין D?מדוע קיים חוסר הולך וגובר של הוויטמין וכיצד מומלץ להתגבר על החוסרים?

    22:01
    28.03.24
    המהדורה המרכזית No Comments on השרה מירי רגב: "לא מאמינה שהחרדים יפרשו מהממשלה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בשנים האחרונות ובעיקר בתקופה האחרונה מרבים לדבר ולכתוב על ויטמין D ומתרבים המחקרים שקושרים מחסור בו עם מחלות שונות ועם בעיות בריאות רבות. מתברר כי בגלל הסכנות הכרוכות בחשיפה לשמש והצורך להגן על העור מפני קרני השמש האולטרה-סגולות, נוצרה בעיה של מחסור בוויטמין D בקרב אוכלוסיות רבות, אפילו כשמדובר במדינה שטופת שמש כישראל.

    ויטמין D הוא שם כולל לחמישה חומרים חיוניים המסיסים בשומן, ושנקראים D1 עד D5. ויטמין D חיוני לתפקוד תקין של העצמות, השיניים, הכליות והכבד, לתפקוד תקין של מערכת החיסון ולמניעת שורה של מחלות ידועות כמו אוסטיאופורוזיס ורככת, שכן הוא משפיע על ספיגת הסידן בגוף. ויטמין D חיוני במיוחד בקרב נשים לפני לידה, למניעת הפרעות ובעיות במהלך התקופה והשפעה על בריאות התינוק.

    המחסור בוויטמין D מוגדר בספרות הרפואית כבעיה של אנשים בריאים, בדרך כלל. על פי מחקרים רבים ישנה ירידה ניכרת ברמתו באוכלוסיות שונות ומגוונות בעיקר בגלל מחסור בחשיפה לשמש בעקבות הימנעות ממנה באמצעות מסנני קרינה ואמצעי זהירות נוספים, או כפועל יוצא של לבישת בגדים ארוכים, בשילוב אורח החיים שלנו שכולל שהיה במשך שעות רבות במקומות ללא חשיפה לשמש.

    תינוקות רכים נמצאים בסיכון מוגבר למחסור בוויטמין D, זאת בעקבות הזהרת משרד הבריאות שלא לחשוף תינוקות לשמש בשנת החיים הראשונה. ומשום שאין מקורות תזונתיים טובים של ויטמין D לתינוקות, מומלץ לתת להם ויטמין D3 במשך שנת החיים הראשונה. המינון המומלץ על ידי משרד הבריאות היא 400 יחידות בינלאומית (יחב”ל) ליום, לתינוקות ולפגים.

    קבוצת גיל נוספת שעלולה לסבול ממחסור בוויטמין D הם הקשישים. ככל שאנחנו מתבגרים פוחתת יכולתו של העור לייצר את הוויטמין וכן ישנה גם ירידה בספיגתו במעיים, במיוחד בקרב קשישים.

    כדי להתגבר על חוסר של ויטמין D ניתן להיעזר בתוסף תזונה המכיל ויטמין D3, במינון המומלץ: 400 יחידות בינלאומיות (יחב"ל) ליום לתינוקות ופגים וכ-1000 עד 2000 יחב"ל למבוגרים.

    ניתן להשיג את ויטמין D-1000 בכמוסות רכות, טיפות או טבליות, ואת ויטמין D-400 בטיפות או כמוסות רכות, במדפי אלטמן בחנויות הפארם.



    0 תגובות