חאן אל אחמר: המדינה תגיש לבג"ץ בקשה נוספת לדחיית הפינוי

    איתי גדסי No Comments on חאן אל אחמר: המדינה תגיש לבג"ץ בקשה נוספת לדחיית הפינוי

    פינוי המתחם הלא חוקי נדחה כבר כמה פעמים גם בתקופת הממשלה הקודמת, אז זכתה ההחלטה לדחית הפינוי לביקורת חריפה של נפתלי בנט ואיילת שקד אז באופוזיציה

    חאן אל-אחמר צילום: פלאש 90
    19:36
    25.04.24
    פנחס בן זיו No Comments on הקבינט אישר: מחבלי הנוח'בה יזכו לביקורים בבתי הכלא

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    המדינה תגיש היום (ראשון) לבג"ץ בקשת דחייה נוספת של חצי שנה בפינוי היישוב הבדואי הלא חוקי חאן אל אחמר. על פי הודעת משרד החוץ, ההחלטה על בקשת הדחייה הנוספת היא "בהתבסס על עבודת מטה בין סוכנותית הכוללת חוות דעת מדינית של משרד החוץ".

    חאן אל אחמר הוא מתחם לא חוקי ביהודה ושומרון, כעשרה קילומטר ממזרח לירושלים, בין כפר אדומים למישור אדומים. לרוב תושביו תעודות פליטים אונר"א. הכפר אינו מחובר לחשמל ואין בו תשתיות מים.

    כבר בשנת 2010 קבע בית המשפט העליון, בתגובה לעתירת התושבים נגד הריסת מבנים במקום, שאין עילה להפסיק את ההליכים נגד המבנים הבלתי חוקיים בכפר.

    בשנת 2017 הוציא המנהל האזרחי ביו"ש כ-40 צווי הריסה כל המבנים בחאן אל אחמר, כחלק ממהלך פינוי כולל של המתחם. גם כאן, העניין הגיע לפתחו של בג"ץ שקבע גם הפעם, בשנת 2018 שאין עילה להתערב בהחלטת שר הביטחון לממש את צווי ההריסה.

    מאוחר יוצר באותה שנה, דחה בג"ץ עתירה נוספת של תושבי המתם בדרישה לעכב את ביצוע צווי הריסה.

    באוקטובר 2018 הודיע ראש הממשלה, בנימין נתניהו כי "המתחם יפונה בקרוב מאוד". אולם מאוחר יותר, ב-21 באוקטובר החליט הקבינט המדיני ביטחוני לדחות את הפינוי בכמה שבועות ולמצות אפשרות פינויו בהסכמה. זאת, בעקבות לחץ בינלאומי.

    מאז נדחה פינוי המקום מספר פעמים, לבקשת המדינה. גם בפעם האחרונה נימקה זאת המדינה בכך שהיא בוחנת אפשרויות לפינוי בהסכמה. באותה החלטה, בה נתן בית המשפט ארכה נוספת לפינוי, כתבו השופטים בהחלטתם כי לא יתנו הארכות נוספות. "החלטנו על מתן ארכה להגשת הודעת העדכון עד ה-5/9 ולא עוד", כתבו השופטים.

    רבים משרי הממשלה הנוכחית, בראשם ראש הממשלה בנט ושרת הפנים שקד, התבטאו בעבר בעד הפינוי ואף מתחו ביקורת על ראש הממשלה באותו הזמן, נתניהו על בקשות הדחייה.

    בתנועת רגבים, העותרת לבג"ץ בדרישה לאכיפת החוק ופינוי חאן אל אחמר, הגיבו להודעת משרד החוץ לפיה המדינה תבקש ארכה נוספת: "אסור בשום פנים ואופן שמדיניות אכיפת החוק של מדינת ישראל, תיקבע בפועל על ידי הלחץ הפסול שמפעילות מדינות זרות. זהו מדרון חלקלק ומסוכן המכרסם בסוברניות של מדינת ישראל".

    מאיר דויטש, מנכ"ל תנועת רגבים מזכיר, כי משרד החוץ כלל אינו מוגדר כמשיב בעתירה לבג"ץ, אלא ראש הממשלה ושר הביטחון. "נפתלי בנט, אתה ראש ממשלת ישראל. אל תתחבא מאחורי שר החוץ לפיד".



    0 תגובות