עימותים בקבר רשב"י; טענות על עיתוי סגירת מרפסת הכהנים

    אבי יעקב No Comments on עימותים בקבר רשב"י; טענות על עיתוי סגירת מרפסת הכהנים

    מרפסת הכהנים הסמוכה לציון הרשב"י זיע"א במירון, הוקמה לפני שנים ארוכות לריווח מקום הציון ולפתיחת מקום כניסה נוסף אליו – עומדת בפני סכנת הריסה למרות אישורי הבטיחות | גורמים המעורים בפרטים תמהים על עיתוי ההריסה – בשעות האחרונות נרשמו עימותים עם פקחים במקום | הרב דב קפלן מוועדת החמישה מבהיר: אין מדובר בהריסה אלא בתיקון ליקויי בטיחות | מטריד

    ציון הרשב"י צילום: פלאש 90
    22:01
    28.03.24
    המהדורה המרכזית No Comments on השרה מירי רגב: "לא מאמינה שהחרדים יפרשו מהממשלה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    רבים הפוקדים את ציון הרשב"י במירון מביעים תרעומת על החלטת הרשויות להוציא צו הריסה כלפי מרפסת הכהנים הסמוכה לציון. המרפסת הוקמה לפני שנים רבות בהוראתו הישירה של זקן הפוסקים וראב"ד ה'עדה החרדית' הגאון רבי משה שטרנבוך שליט"א יחד עם שאר חברי הבד"צ. בשעות הבוקר נרשמו עימותים בין פקחים שבאו להכין את השטח לקראת ההריסה הצפויה.

    הסיפור התרחש לפני שנים רבות כאשר זקן הפוסקים וראב"ד ה'עדה החרדית' מרן הגאון רבי משה שטרנבוך שליט"א הגיע להתפלל באתרא קדישא מירון, לתפילה התלווה יו"ר ארגון 'קדמונינו' הרב מרדכי יצחק ליכטנשטיין אשר פועל רבות למען קברי הצדיקים.

    הביקור התרחש בערב ראש חודש ובמבנה הציון השתתפו מתפללים רבים. בעקבות כך, תמה הראב"ד באזני הרב ליכטנשטיין מדוע כה צפוף בהיכל הציון של רשב"י זיע"א ומדוע לא מרחיבים קצת ומיצרים פתחי כניסה ויציאה נוספים. יו"ר ארגון "קדמונינו" אמר כי האופציה היחידה להרחיב הוא להקים מרפסת היכן שמסתיים רחבת הציון.

    לאחר התפילה סיירו במקום במשך שעה ארוכה כשבסיומו אמר לו הגר"מ שטרנבוך שליט"א כי מהלך הרחבת הציון על ידי הקמת מרפסת מיוחדת שתעניק עוד מרחב להמוני הבאים למקום במהלך השנה כולה הוא חשוב ונדרש ואכן התהליך התחיל להיות מקודם. למקום הובא מהנדס בעל שם מקצועי בכדי להקים במקום את התשתיות להקמת המרפסת, הכוללת חפירה לצורך העמדת מוטות הברזל.

    מיד לאחר מכן הגיעו הממסגרים שהושכרו ובניהולו של הרב בן ציון קופרשטוק ז"ל הם הקימו במקום את המרפסת על ידי פלטות ברזל רחבות שהוכנו מבעוד מועד. וכך הצליחו להקים את המרפסת שברבות הימים זכתה לשם "מרפסת הכהנים" דבר שמשמש כ- 14 שנים לתורה ולתפילה את המוני המתפללים 24 שעות ללא הפסקה.
    גם בהרחבה זו, לצורך האישור זומן מהנדס בטיחות אשר הגיע למקום ואף אישר את המבנה שהוקם. לאחר מכן הוקמו במרפסת מספר שטיבלא'ך אשר עד היום משמשים כמקום לתורה ולתפילה במשך כל שעות היממה לאורך כל ימות השבוע כאשר חדרי התפילה הללו גורמים להפחתת העומס בהיכל הציון עצמו.
    גם במסגרת היערכות כוחות המשטרה לקראת הילולה הגדולה בל"ג בעומר, תכננו הקצינים את מרפסת המקום כנתיב מילוט בשעת הצורך חלילה. מפקדי המשטרה העירו כי צריך פתח מילוט נוסף, ואכן תקופה לאחר מכן הוקמה גרם המדרגות המובילות מהמרפסת לרחבת חסידות תולדות אהרן.

    בסמוך לל"ג בעומר האחרון הזמינו חברי וועדת החמישה מהנדס בטיחות נוסף למקום אשר ביקש לתקן כמה נקודות. המהנדס כתב במכתבו כי לאחר התיקונים המרפסת הינה במצב יציב וחזק ואין כל סכנה על מבקרי המתחם ועל הציבור שעובר מסביב "והנני מאשר את שימוש במרפסת ללא הגבלת אנשים".

    כעת, שההתנהלות סביב קבר הרשב"י נחקרת בוועדת חקירה ממלכתית, הוציאו הרשויות צו הריסה למרפסת. גורמים המעורים בפרטים מעלים טענה כי לא ייתכן שלמרות בטיחות המרפסת ותרומתה לריווח העולים להשתטח על ציון הרשב"י, היא תיהרס בשל הרצון להראות שינויים בשטח לאור האסון בל"ג בעומר במירון. וזאת למרות שישנם את כל האישורים הנצרכים על ידי מהנדסי בטיחות מהשורה הראשונה.

    כאמור, הבוקר התקיימו עימותים בין מתפללים קבר הרשב"י לפקחים שניסו לאטום את הכניסות ל'שטיבלאך' שעל גשר הכהנים הסמוך לציון, לקראת ההריסה המסתמנת. המרפסת לא נאטמה עד כה, אך נראה שהרשויות עומדות בתוקף על ביצוע ומימוש ההריסה.

    גורמים הרב דב קפלן מוועדת החמישה מדגיש כי למיטב ידיעתו אין צו הריסה כנגד המרפסת, אלא צו סגירה בשל ליקויי בטיחות שנמצאו בו ועלולים לפגוע במתפללים הרבים.  מובן מאליו שהמרפסת חשובה לוויסות המתפללים, אחרי תיקון הליקויים ואישור המהנדס היא תיפתח מחדש.



    0 תגובות