פרופ' אש העיד בוועדת מירון: "אף אחד לא רצה לקחת אחריות"

    ישראל רובין No Comments on פרופ' אש העיד בוועדת מירון: "אף אחד לא רצה לקחת אחריות"

    מנכ"ל משרד הבריאות מסר את עדותו בפני ועדת החקירה לאסון מירון: "כשהתחיל הדיון על התקנות היה צריך לקבוע מי אחראי שזה ימומש ופה אף אחד לא רצה לקבל את האחריות. היה פינג פונג בין המשטרה למשרד הדתות אבל למעשה לא קיבלנו שם של מישהו שיהיה אחראי ולכן זה התמהמה"

    13:20
    22.04.24
    אתר קול חי No Comments on "כולנו מסובין": סדר פסח מוזיקלי עם מוישי רוט וחברים • צפו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון מירון, ממשיכה היום (רביעי) בשלב שמיעת עדויות המעורבים באירוע. ראשון העדים הבוקר הוא מנכ"ל משרד הבריאות, ומה שהיה בזמן הרלוונטי פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש.

    בפתח עדותו, סיפר פרופ' אש על הדיונים שקדמו להילולא בכל הנוגע לתקנות הקורונה: "ישבנו וחשבנו האם צריך מגבלות ואיזה. ידענו שבל"ג בעומר קודם סגרו את כל האזור ולא אפשרו את האירוע. אבל הפעם התנאים היו אחרים לגמרי. חלק גדול מהאוכלוסייה כבר היו מחוסנים והבנו שצריך לאפשר את האירוע רק במתווה הנכון".

    פרופ' אש סיפר על פורום מיוחד שהתכנס לקראת ההילולא, בו היו חברים השר לשירותי דת, שר הפנים, השר לביטחון פנים, שר הבריאות ומנכ"לי אותם משרדים. בנוסף, היו שותפים לאותו דיון מפכ"ל המשטרה ומנכ"ל המרכז הארצי לפיתוח מקומות הקודשים, הרב יוסף שווינגר.

    "הפרטנרים שלנו היו משרד הדתות והמשטרה. בשיחה הגענו להבנה שיהיו שלושה מתחמי הדלקות ובכל מתחם עד 3000 איש ותו ירוק. כבר בשלב מוקדם עלתה המגבלה שאי אפשר לבדוק תו ירוק בהר, אי אפשר להקים מחסומים ולבדוק כל אחד בגלל הצפיפות. משרד הדתות אמר שיש לו שיח עם מארגני ההדלקות והם יסכמו איתם שהם יבדקו את זה וזה יבדק בעלייה לאוטובוסים".

    "כשהתחיל הדיון על התקנות היה צריך לקבוע מי אחראי שזה ימומש ופה אף אחד לא רצה לקבל את האחריות. היה פינג פונג בין המשטרה למשרד הדתות אבל למעשה לא קיבלנו שם של מישהו שיהיה אחראי ולכן זה התמהמה".

    "אמרנו כל הזמן שבהיעדר תקנות צריך לפעול על פי התקנות הקיימות בכל מקום אחר, ויוצא שכל האירוע הוא התקהלות לא חוקית. במצב כזה, המשטרה הייתה צריכה לסגור את האזור כולו".

    עוד סיפר פרופ' אש: "היה דיון גם אם לפתוח את הקבר עצמו, רצינו בהתחלה שיהיה סגור לגמרי אבל השתכנענו מהמשטרה שלסגור אותו זה יהיה מאוד בעייתי והגענו להבנה שזה יהיה פתוח והם ינתבו את האנשים שלא יהיו שם הרבה זמן".

    יו"ר הוועדה, השופטת בדימוס מרים נאור: "מתי מתחוור לך סופית שלא יהיו תקנות"

    פרופ' אש: "זה מתחוור סופית ערב ל"ג בעומר".

    נאור: "יש קבינט קורונה ויש את הפורום הזה שאיננו קבינט, מה הסמכויות שלו"

    אש: "למעשה אין לו, אבל הפורום הזה ניסה להגיע להסכמות איך לעשות את הדברים ומשם זה היה אמור להגיע לקבינט. הוחלט שלא להביא את זה לתקנות, גם כי טכנית לא היה אפשר להכניס אותם מבחינת לוח הזמנים. ההחלטה הייתה לקיים את האירוע בהסכמה. גם בשיחה הזו לא היה ברור מי הגורם האחראי על כל האירוע, זה לא סוכם".

    פרופ' אש נשאל מי יזם את אותו פורום ואמר כי אינו זוכר: "לא זוכר מי יזם את הוועידה, יכול להיות שאנחנו".

    פרופ' אש ניסה להסביר את המעמד החוקי של אותו סיכום (מתווה): "הסיכום הזה מבחינתי היה סיכום שעל פיו פועלים, יש פה בעייתיות שזה לא התקבל בתקנות. באופן תיאורטי, כל עוד לא הכנסנו את זה לתקנות – מה שחל אלו התקנות שהיו בכל המדינה".

    פרופ' אש העיד על השיח באותו פורום: "הסוגיה העיקרית הייתה על היכולת לאכוף את המתווה הזה בהר. המפכ"ל העלה את הקושי הבטיחותי".

    עוד סיפר: "הייתה הצעה להכניס לתקנות, שהתקנות הכלליות לא יחולו באירוע הזה, ואז היה יוצא שאין הוראה חוקית בנוגע לאירוע. אם אני לא טועה, השר לביטחון פנים (אמיר אוחנה באותו זמן) הציע את זה. אני לא הסכמתי. אמרתי שאי אפשר מבחינה בריאותית שלא יהיו תקנות ותהיה צפיפות בלי מגבלה וזה הוביל להסכמה עליה אנחנו מדברים". לדבריו "הסיכום היה מאוד ברור שצריך להקפיד על המתווה גם בהיעדר תקנות".

    בסופו של דבר, אומר פרופ' אש: "הבנתי שנכנסו הרבה יותר אנשים ממה שסיכמנו. למזלנו, נראה לי שלפחות לא היו התפרצויות של תחלואה באירוע הזה".

    חבר הוועדה, האלוף במיל' שלמה ינאי: "איך אתם מגבשים את ההמלצה שלכם"

    פרופ' אש: "יש לנו עקרונות מנחים כלליים, למשל שאירוע עם אוכל ושתיה יותר מסוכן, שטח פתוח פחות וכו'. השיח היה מול משרד הדתות שייצג את הצורך והמטרה הייתה להגיע למתווה אפשרי".

    עוד אמר: "בשיח עם המשטרה, דובר שהם ידאגו לכך שלא תהיה שהייה של אנשים בקבר וכך חשבתי שזה יתנהל. שיהיה ניהול של תור".

    ינאי: "מישהו מהמשתתפים העלה את השאלה איך יאכפו את זה?"

    אש: "המשטרה העלתה כל הזמן את הקושי לאכוף את זה, אבל כשזה סוכם אף אחד לא אמר שזה בלתי אפשרי. אמרו שזה קשה". פרופ' אש הוסיף: "מהניסיון שלנו, כשאתה קובע כללים יש כאלו שלא יקפידו עליהם, אבל רובם כן וזה סוג של מצפן".

    עוד הוסיף פרופ' אש: "מבחינה בריאותית ברור היה שעדיף לא לקיים את האירוע הזה בכלל, אבל היה ברור גם שאפשר לקיים את זה במתווה הנכון. זה לא שאמרנו לא לקיים וקיימנו אותו רק בגלל לחצים. זה לא היה ככה. עמדתי על כך שלא יהיה מצב שלא יהיו תקנות בכלל. זו הייתה פשרה שהייתה מקובלת עלי".

    פרופ' אש נשאל האם הסיכום היה לצורך ה'רשמיות' ו'על הנייר' או שבאמת הייתה כוונה שהוא יקוים: "גם אני וגם אחרים סביבי חשבו שזה ריאלי ויצאנו מתוך הנחה שזה קורה".

    יו"ר הוועדה, השופטת בדימוס נאור, הקשתה על פרופ' אש: "אתם אמורים להיות הגורם האחרון שמעוניינים לעשות את השיחה הזו".

    אש: "היה ברור שאם נשב בשקט האירוע הזה יקרה גם ככה".

    נאור: "האם מישהו טען שאם לא יהיה מתווה האירוע יתקיים בכל מקרה?"

    אש: "כן, וזה גם היה ההיגיון מאחורי יצירת מתווה"

    לסיום, הורתה השופטת בדימוס נאור לפרופ' אש שיברר מי יזם את אותה שיחה, אותו פורום שגיבש את המתווה.

    בשעה 12 יתחדש הדיון, עם עדותו של סגן קצין את"ן במשטרה, רפ"ק מיכאל טובול ומנהל מחוז צפון, ענף רישוי ואבטחה במשטרה, רפ"ק שמואל פיאמנטה.



    0 תגובות