הרב רבינוביץ': "מתחם הקבר הוא מקום רווי יצרים ואינטרסים"

    ישראל רובין 1 Comment on הרב רבינוביץ': "מתחם הקבר הוא מקום רווי יצרים ואינטרסים"

    רב הכותל העיד בוועדת החקירה: "כשנכנסתי לתפקיד אמרו לי מנהלי ההקדשות, מה שהיה הוא שיהיה, אין לך סמכות לעשות כלום". עוד אמר: "הבאנו מהנדסי בטיחות שלנו שלא אמרו שיש בעיה במדרגות בגשר דב"

    Rabbi of the Western Wall Shmuel Rabinowitz attends a stamp issuance for the the three former Israeli paratroopers who became an iconic image from the 6-day war in 1967, when they were photographed standing infront of the Western Wall, by late Israeli photographer David Rubinger at the western wall, in Jerusalem Old City, May 21, 2017. Photo by Yonatan Sindel/Flash90 *** Local Caption *** è÷ñ áåì çãù öðçðéí 67 ëåúì øá äëåúì äøá ùîåàì øáéðåáéõ צילום: Yonatan Sindel/Flash90
    22:01
    28.03.24
    המהדורה המרכזית No Comments on השרה מירי רגב: "לא מאמינה שהחרדים יפרשו מהממשלה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון מירון, ממשיכה היום (שני) בשלב העדויות. לאחר עדותו אתמול של מפקד מחוז הצפון במשטרה, ניצב שמעון לביא, העיד היום רב הכותל המערבי והמקומות הקדושים ויו"ר ועדת החמישה, הרב שמואל רבינוביץ'. בהמשך היום צפויה הוועדה לשמוע את עדותו של מפקד מחוז הצפון במשטרה לשעבר, ניצב בדימוס אלון אסור.

    בפתח עדותו אמר הרב רבינוביץ' כי הוא מברך את על הבדיקה, וציין כי חבל שזה הגיע בעקבות אסון. "מתחם קבר הרשב"י הוא מקום רווי יצרים ואינטרסים", אמר הרב רבינוביץ' וסיפר כי עם כניסתו לתפקיד הבהירו לו מנהלי ההקדשות כי אין לו סמכות להתערב או לשנות משהו במקום. "כשנכנסתי לתפקיד אמרו לי מנהלי ההקדשות, מה שהיה הוא שיהיה, אין לך סמכות לעשות כלום".

    עוד אמר הרב רבינוביץ': "הרבה מאוד גופים מנכסים את המקום הזה לעצמם וניסיתי להלחם בתופעה הזאת. כל אחד מהם רוצה שהמקום יתנהל לפי השקפת עולמו". לדבריו "הקמת ועדת החמישה על ידי בית המשפט העליון הייתה מהלך מאוד נבון".

    יו"ר ועדת החמישה סיפר, המצב במקום כפי שהוא היום, על שלל מגרעותיו, הוא עוד מצב טוב בהרבה מזה שהיה בעבר, לפני שנת 2008. "מה שאתם ראיתם (כשהוועדה סיירה במקום) במקום, זה זהב לעומת מה שהיה פעם". רב הכותל המליץ, בדומה להמלצת מפקד מחוז הצפון אתמול, כי צריך שיהיה גוף אחד שינהל את ההילולא כולה. עוד המליץ, כי "צריך לשקול לבטל או להזיז את כל ההדלקות, חוץ מהדלקה אחת של בויאן שזה מסורת".

    הרב רבינוביץ': יועצי בטיחות שהבאנו לא התריעו מפני סכנה בטיחותית במעבר דב

    בהמשך עדותו, סיפר יו"ר ועדת החמישה כי פנה מספר פעמים למשנה ליועץ המשפטי לממשלה, ארז קמיניץ ואמר לו שלא יתכן שיעמדו כל כך הרבה אנשים במקום כל כך קטן. "אמרתי שיש חפירה גדולה מאוד מתחת למדרגות ולא קיבלתי מענה. הבאתי יועץ בטיחות מיוחד על חשבוני מכספי תרומות".

    יו"ר ועדת החקירה, השופטת בדימוס מרים נאור פנתה לרב רבינוביץ' והקשתה: "המדרגות באזור השליטה שלכם, אם יש בעיה, זו לא אחריות שלכם?"

    הרב רבינוביץ': "אבל אף אחד לא אמר לנו. הבאנו מהנדסי בטיחות שלנו שלא אמרו שיש בעיה במדרגות בגשר דב".

    לשאלת השופטת נאור האם הוא ביקר במקום, ענה הרב רבינוביץ' כי הוא לא עשה זאת כיוון שמתנכלים לו שם, אל הדגיש שוב כי "לא הייתה התראת בטיחות".

    עוד העיד הרב רבינוביץ', כי ועדת החמישה התנגדה לאורך השנים להדלקה בתולדות אהרן: "הוועדה התנגדה לאורך השנים להדלקה בתולדות אהרן, אולי משיקולים פוליטיים, כולל השנה שהלכו למנכ"ל משרד הדתות. הטענה הייתה שאם חס ושלום יש אירוע בתוך המבנה אנשים לא יכולים לברוח. אין לאיפה. מלבד זאת, בחזית של הכניסה יש אנשים שרוצים לעמוד ולהתפלל ומירון שייך לכל עם ישראל. לכן הוועדה אמרה לתולדות אהרן לכו לבויאן".

    הרב רבינוביץ' חשף במהלך עדותו, כי "אפילו נקודת המשטרה במירון נמצאת במבנה בלתי חוקי".

    ממ"ז הצפון בוועדת החקירה: "יש עקרון מבצעי שאסור להגביל קהל"

    "לגבי גשר ר' דב, חשבתי שכל האזור נראה כמו עולם שלישי ולכן רציתי לבנות את הכל מחדש. התחלנו בתוכנית לשיפוץ האזור כולו", סיפר רבינוביץ'.

    חבר הוועדה האלוף במיל', שלמה ינאי הקשה: "אתה אומר שאנשים עושים שם ככל העולה על רוחם, במקום שתחת סמכותך. אתה שם 13 שנה. לא חשבת שצריך להפסיק זאת?

    הרב רבינוביץ': "חשבתי שזה לא יתכן עשרה מנהלים לקבר. כשראינו אירועים שלא הסכמנו להם פנינו למשטרה". לאחר שינאי חזר לנקודה זו שוב, הסביר יו"ר ועדת החמישה: "אף אחד לא בא לשאול אותך. אנשים התנחלו שם לאורך שנים, צברו בעלות וכוח. הדבר היחיד שאני יכול לעשות הוא לפנות אליהם".

    עוד אמר "אם המדינה הייתה אומרת לי שאני אחראי על האירוע הייתי מתפטר מיד".

    משפחות אסון מירון לוועדה: "מאז האסון, אף גורם לא הציע את עזרתו"

    ביום שלישי יעיד בפני הוועדה אלי פריינד, מנכ"ל אתר הרשב"י, ואחריו יעיד עד ראייה לאסון.



    1 תגובות

    מיין תגובות
    1. 1

      יועץ בטיחות אמור לזהות מיד שיש בעיה במדרגות האלה