- רדיו קול חי - -

דיון בועדת הכספים על החוק לקידום מיסוי בגובה מלא על משאבי הטבע

ועדת הכספים דנה שעות ארוכות, בחוק המבקש למסות את תאגידי משאבי הטבע בישראל באופן מלא גם במסגרת מחלוקת, במס הקרן לאזרחי ישראל.

החוק מבקש לקבוע כי במידה וישנה מחלוקת לגבי גובה מס רווחי היתר המיועד לקרן לאזרחי ישראל (קרן העושר), תגבה מלוא השומה, ובמידה וביהמ"ש יפסוק אחרת, יבוצע החזר, בניגוד למצב היום, בו התשלום מעוכב עד לפסיקה – החוק צפוי לעלות להצבעה בשבוע הבא.

במהלך הדיון עלה כי בכוונת הרשות לקדם בחוק ההסדרים הקרוב, חוק דומה בשיעורים מצומצמים יותר לעניין חברות גדולות במשק (גביית 30% מהסכום שבמחלוקת, בנוגע לשומות במחלוקת בגובה של 20 מיליון ₪ ומעלה), מה שעורר ביקורת מצד מספר חברי כנסת, שתהו האם מיסוי התאגידים נועד להכשיר את החוק העתידי.

בנוסף עלתה ביקורת מצד חברי הוועדה, על כך שרשות המיסים מבקשת להאריך את התקופה שבמהלכה יכול פקיד שומה לאשר את השומה העצמית לעניין בעלי זכות בגז ונפט, מ-12 חודשים לארבע שנים מתום שנת המס: "סותר את תכלית החוק למסות את התאגידים בהקדם".

נציגי התאגידים ואירגוני החברות טענו כי אין להם שום אינטרס לעקב תשלומים שיביאו לתשלומי ריבית גבוהים, וכי לא קיימות מחלוקות גדולות לעניין תשלומי תמלוגי הקרן לאזרחי ישראל, וכי החוק פוגע בזכויות נישומים באופן חסר תקדים ומבקש להתעמר בתאגידים, כאשר מטרתו היא ליצור תקדים לקראת מיסוי דומה ללא החלטה שיפוטית בכלל ענפי המשק, וקראו לרשות קודם לזרז את הליכי המיסוי הסדירים: "רוצים לקחת את הכסף מהחברות מבלי שגבו עדיין שנים אחורה".

בארגונים החברתיים קראו לקדם את החוק במהרה, והעריכו כי ישנם מאות מיליוני דולרים שנתונים במחלוקת, ומנגד יצאו נגד כוונת הרשות להאריך את מועדי השומות.

המשנה למנהל רשות המיסים, מירי סביון השיבה מנגד כי ברוב התיקים וברוב השנים, נוהלו או מנוהלות מחלוקות מס, וכי מדובר באירוע תדיר, וכי מתוך המס שנגבה והינו כבר חלוט, יותר מ-20 אחוז נובע מהפרשים בין השומה עליה הצהירו התאגידים לשומה שנקבע לבסוף:

"הציפייה שלנו מכלל סעיפי התיקון היא לא רק הגבייה של המס במחלוקת, אלא גם לשינוי, כך שלאותם תאגידים שנוקטים בעמדות מאוד קיצוניות, לא תהייה כדאיות לנקוט בעמדות שמלכתחילה הסיכוי שלהן להצליח ולעמוד בבית משפט הוא אפסי, שינהלו איתנו רק דיונים שצריכים להתנהל. יש לעשות התאמות לשיווי המשקל, בין היכולות שלהם להתמודד לבין היכולות של המדינה".

לעניין הארכת משך הזמן לשומה, ציינה סביון כי הרשות מבקשת להגדיל את משך הזמן, מול תכנוני מס של תאגידים מסוימים הדורשים הבנה ארוכה יותר של המהלכים, מה שיביא לדיווחים מציאותיים יותר וגבייה גדולה יותר.

יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר, קרא לרשות לבחון מספר תיקונים בחוק על רקע הערות חברי הוועדה, אך הבהיר כי מדובר "בחוק מאוד חשוב שאמור להסדיר את כל נושאי המיסוי מכל הרווחים ממשאבי הטבע, מתוך תפיסה שהמשאב הוא ציבורי, וחשוב מאוד שהמיסים יגיעו מהר ושהשומה תהייה שומת אמת".

לעניין הליך דומה לחברות נוספות במשק, הבהיר*: "גם לי יש שאלות בנוגע לזה, וייתכן שנצטרך להכניס שינויים בנוגע להיקף השומה והיקף המחזור שהוא ההיקף הנכון, אבל נצטרך לפתוח את זה בחוק ההסדרים ואין קשר לחוק הנוכחי. אף אחד לא רוצה שחברות קטנות, או בינוניות ואפילו בינוניות- גדולות יכנסו לאירוע הזה וצריך למצוא את האיזונים הנכונים".