תעלומה: מי חיבר את ספר המידות "אורחות צדיקים"?

    ארי טננבוים No Comments on תעלומה: מי חיבר את ספר המידות "אורחות צדיקים"?

    המהדורה הראשונה של אחד מספרי המידות החשובים ביותר בארון הספרים התורני, "אורחות צדיקים", מוצעת למכירה | זהות מחבר הספר אינה ידועה, עובדה מסקרנת ומעוררת השתאות. כמה ענווה הייתה באיש אלוקים זה, שבחר להיות צינור ולהעניק לעולם את ידיעותיו, בלי ששמו יתנוסס ויתפאר

    15:21
    24.04.24
    פנחס בן זיו No Comments on תמונה ישנה עוררה סערה: האם סינוואר העז לצאת ממחבואו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    המהדורה הראשונה של אחד מספרי המידות החשובים ביותר בארון הספרים התורני, "אורחות צדיקים", מוצעת כעת למכירה.

    בנוסף, עומדים למכירה גם ספרים נדירים וכתבי יד, כלי כסף, ציורים, חפצי אומנות ועוד.

    מדובר על עותק מהמהדורה הראשונה. עותק שלם ויפה שנדפס בפראג בשנת שמ"א [1581] בדפוס ר' מרדכי כ"ץ.

    הספר מעמיד במרכזו את העבודה על תיקון המידות: תכונות האדם והנהגותיו, כבסיס לחיי תורה ומצוות. יש בספר פרקים על 20 מידות ועל הנהגות בסיסיות כגון לימוד תורה, יראת שמים ותשובה.

    בהקדמה לספר המחבר מסביר במשל את הנחיצות של הספר גם לתלמידי חכמים. לדבריו, כמו שאם יהיה בחבית יין משובח חור קטן, כל היין יישפך דרך אותו חור, כך גם תלמיד חכם שאין בו מידות טובות, כל תורתו תאבד.

    המחבר מחלק את המידות בצורה של ניגודים, כשלכל מידה מוקדש פרק נפרד. הגאווה לעומת הענווה, הבושה לעומת העזות, האהבה לעומת השנאה, הרחמים לעומת האכזריות וכו'.

    מאפיין נוסף הוא שבכל פרק המחבר מביא את המידה המדוברת באסוציאציות חיוביות ושליליות. כך למשל, במידת האכזריות יש צד טוב (כשאדם מסרב לתת לבנו דבר מה שיזיק לו, הרי זה סוג מסוים של אכזריות, אך חיובית) וגם באהבה יש צד רע (אוהב כסף יותר מדי, שהוא עלול לקום ולגזול).

    אחד המסרים הכוללניים הבולטים בספר הוא, שאין תכונה שהיא חיובית או שלילית לגמרי אלא על האדם לאזן את חלקי האישיות שלו ולתת לכל חלק את מקומו הרצוי.

    המחבר בקיא היטב בספרות התורנית ולכן הוא עושה שימוש נרחב ומביא ציטוטים ומבואות מ"מבחר הפנינים", מובאות רבות מהרמב"ם, ותקציר של קטעים או פרקים רבים מ"חובות הלבבות".

    כך למשל "שער חשבון הנפש", שמבוסס כולו על זה שבספר חובות הלבבות וכן מהספר "שערי תשובה" שגם הוא עצמו כנראה השתמש בשער התשובה של חובות הלבבות כבסיס לספרו.

    זהות מחבר הספר אינה ידועה, עובדה מסקרנת ומעוררת השתאות. כמה ענווה הייתה באיש אלוקים זה, שבחר להיות צינור ולהעניק לעולם את ידיעותיו, בלי ששמו יתנוסס ויתפאר. וזהו תמצית השיעור, המסר, והלימוד החשוב שביקש המחבר העלום להעניק לעולם.

    כאמור, המהדורה הראשונה של אחד מספרי המידות החשובים ביותר בארון הספרים התורני, "אורחות צדיקים", מוצעת כעת למכירה בבית המכירות TAJ ART תאג' ארט בירושלים ביום חמישי 19.8.21 בשעה 19:00.

     



    0 תגובות