- רדיו קול חי - -

שר הציניות: "תכנון אסטרטגי" של בזבוז כספי ציבור \\ ישראל רובין | דעה

צילום: נועם ריבקין פנטום, פלאש 90

השבעת השר החדש אבידר, במליאת הכנסת אמש | וידאו: ערוץ הכנסת

ח"כ אלי אבידר מישראל ביתנו, הושבע אמש (שלישי) במליאת הכנסת ל"שר הממונה על התכנון האסטרטגי במשרד ראש הממשלה", או אם תרצו "שר ללא תיק". זמן קצר מאוד לאחר מכן הוא הגדיל לעשות ואף הגיש ליו"ר הכנסת, את התפטרותו מהכנסת. במקומו תכנס לכנס חברת כנסת נורבגית נוספת, שתצטרף לעדת ה'עובדים הזרים', כמו שכינה זאת ח"כ דודי אמסלם.

מזמן לא חשתי בחילה כה עזה כמו כשקראתי את הדיווח על השבעת אבידר והתפטרותו מהכנסת.

צריך לזכור שמדובר באחד הפוליטיקאים היותר מזוהים עם 'מחאת בלפור', האיש שמתח ביקורת נוקבת יום יום על ממשלת נתניהו, על ה"שחיתות" ועל הממשלה המנופחת והבזבזנית.

אבידר מוכיח לנו הערב, פעם נוספת שאין אמון בפוליטיקאים, למרבה הצער. ברוח הימים, לו הייתי פוגש את אבידר כעת הייתי מברך אותו על שבירת השיא החדש בציניות פוליטית. על כזה הישג, מגיעה לו מינימום מדליית זהב אולימפית.

רק לא מזמן, ב-9 ביולי כתב אבידר בחשבונו ברשתות החברתית: "קואליציה המבוססת על שמונה מפלגות היא קואליציה לא פשוטה, אך אפשרית בהחלט. אם נשים את הערכים לפני האינטרסים אזי נמשיך את תהליך השינוי והתיקון של החברה הישראלית. הציבור בחר בנו כדי להביא שינוי. לא נאכזב אותו".

לא נאכזב אותו? איך? ב"תכנון אסטרטגי" של בזבוז כספי ציבור? אכזבת אלי. לא שציפינו ממך להרבה, אבל אכזבת ועוד איך, אכזבת את מצביעיך, אכזבת את תומכיך ואפילו את אלו שאינם, אכזבת את אזרחי ישראל.

כנראה ככה זה כשאתה פוליטיקאי שמשקיע את כל כולך בקמפיין נגד פוליטיקאי אחר, בהחרמתו ובהדחתו בכל מחיר, במקום לעסוק בנושאי מהות.

האיש שתקף את ממשלת נתניהו השכם והערב, על גודלה ועל התנהלותה, הולך כעת לבזבז את כספי המיסים שלנו על לשכה, נהג ועוזרים, מיותרים לחלוטין. הוא הולך לעשות זאת בתפקיד חסר ערך ומשמעות כלשהי, "שר במשרד ראש הממשלה", זאת עד שיתפנה לו ג'וב "מכובד" יותר במשרד מיותר אחר – משרד המודיעין, כאשר בתמורה לכל זה יסכים הוד מעלתו שלא להפיל את הממשלה בהצבעות בכנסת. סחיטה באיומים? פרוטקשן? שוחד פוליטי? איך שלא תקראו לזה, זהו ללא ספק אחד הצעדים היותר ציניים שידעה הפוליטיקה הישראלית, ויש מתחרים.

ב-19 ביולי, כתב אבידר כי 'לא יהיה גאה ממנו לשרת את הציבור מהכנסת': "מודה באשמה. רציתי תפקיד ביצועי בממשלת השינוי. יחד עם זאת, לא יהיה גאה ממני לשרת את הבוחרים שבחרו בי מספסלי חברי הכנסת של הקואליציה. את גמולנו קיבלנו בהחלפת השלטון וכל דבר נוסף הוא בונוס. רוצה שתדעו, שאני בוחר להישאר בשיח של ערכים. זִכְרוּ, עָרַכִים תמיד יצופו מעל אינטרסים".

באמת אלי?

אתמול אתה אשכרה פטרת את עצמך מעבודת הכנסת. המצאת לעצמך תפקיד, סידרת לעצמך ג'וב נחמד שלא צריך לעשות בו הרבה ואשכרה קיבלת פטור מעבודה פרלמנטרית. יש לי שם קצת יותר מתאים לתפקיד המומצא שתפרת בדיוק למידותיך "שר הציניות". כן, זה מעט הולם יותר.

יותר מזה, אבידר עושה זאת בשעה שישראל עוד בקושי מתאוששת ממשבר הקורונה, בשעה שהגירעון הכלכלי בשיא ושתקציב המדינה השית עלינו גזירה אחת או שניים בשביל לכסות את החובות הללו. זה לא שיש למדינה כסף מיותר בקופה, ל"ביזבוזים".

מי שמכהן היום כראש הממשלה החליפי ושר החוץ, יאיר לפיד, שאף אחראי למינוי אבידר בכך ש'הזיקה' של השר אבידר תהיה אליו כראש הממשלה החליפי, אמר פעם על התפקיד המיותר של 'שר ללא תיק': "שר ללא תיק זה אדם שיש לו לשכה, נהג, תקציב ועוזרים, אבל רק דבר אחד אין לו – עבודה".

וידאו: מפלגת יש עתיד

צילום: נועם ריבקין פנטום, פלאש 90

תגיד, אלי, כשהפגנת מול המעון בבלפור חשבת אשכרה לעשות יום אחד עבודה למען הציבור שמשלם לך את המשכורת? או שזו הייתה התוכנית מלכתחילה, להעיף את ביבי מהשלטון, להפיל את הממשלה המנופחת בשביל לסדר גם לעצמך ג'וב ריק מתוכן על חשבון משלם המיסים.

ב-2 במרץ נאמת בכנס התנועה לאיכות השלטון ותקפת, ובצדק, את הממשלה המנופחת: "להגדרה שחיתות פוליטית נוספו אלמנטים בלתי נתפסים. פעם החברה הישראלית הוקיעה שלושה עריקים, שקיבלו בתמורה שלושה רכב מיצובישי, והיום – מספר שרים ומשרדים בלתי נתפס הוקמו וניתנו כעסקת שוחד פוליטית הגדולה מאז קום המדינה", אמרת אז.

וידאו: התנועה לאיכות השלטון

צילום: נועם ריבקין פנטום, פלאש 90

באמת עד כדי כך אבדה הבושה? אין שום ערך למילה, אין שום כבוד לציבור ששלח אותך לכנסת? איך אתה מסוגל להסתכל לבוחרים שלך בעיניים?

חשבת פעם, אולי, במקום לסחור במנדט שהציבור נתן לך בכנסת, במקום לחפש לעצמך חיים קלים, חשבת לרגע אולי אשכרה לעשות עבודה פרלמנטרית? להישאר בכנסת וקצת להתרוצץ בין הוועדות? להגיש הצעות חוק, שאילתות, הצעות לסדר היום, לעשות עבודה למען הציבור? לא מספיק מכובד לך, או שהמושגים האלו פשוט זרים לך לחלוטין?

טוב, לא ניתן לצפות הרבה ממי שהוא חלק ממפלגה שכבר יצא לה שם רע מאוד בפוליטיקה הישראלית, שבכיריה הסתבכו בפרשיות שחיתות שונות ושכנגד העומד בראשה עמדו חשדות כבדים, שאך בנס לא הובילו אותו אל מאחורי סורג ובריח. מפלגה שבשנים האחרונות תרמה לא מעט לחוסר היציבות השלטונית בישראל ומפלגה שחרטה על דגלה בשנים האחרונות את החרמתו של איש אחד, בכל מחיר. מסיבות עלומות. מפלגה שפעם הובילה את ההסתה נגד הערבים ובשנים האחרונות את ההסתה נגד החרדים, מפלגה שהיא, ובפרט העומד בראשה היו עסוקים בשנים האחרונות בעיקר בלרדוף ולהשמיץ, לא בעשייה אמתית למען הציבור.

אבל אומר לך את האמת, אלי. אל תדאג, אתה יכול לנוח בשלווה במושב ברכב השרד של השר, לשתות שייק פירות ולצחוק לעצמך איך עשית סיבוב על הציבור – כי הזיכרון שלנו קצר, למרבה הצער.

זה כואב וזה חבל, אבל אנחנו שוכחים מהר. בבחירות הבאות עדיין יהיו מספיק פראיירים שאשכרה יצביעו לך בשביל שתתקע להם סכין בגב שוב. בשביל שתקח את המנדט שנתנו לך ותברח איתו ללשכה המפנקת של ה"שר במשרד ראש הממשלה".

אף אחד לא יזכור לך את זה, אף אחד לא יפגין לך מתחת לבית כל מוצ"ש, לפחות אם לא קוראים לך ביבי. מחר ישכחו את המינוי המיותר הזה בדיוק כמו שכבר הספקנו כמעט לשכוח את המינוי המיותר של יאיר גולן, את ההבטחות של ביבי לפנות את חאן אל אחמר ולהחיל את הריבונות ביו"ש, את ההתחייבות של לפיד לממשלה עם 18 שרים ועוד מיליון ואחד דברים.

הזיכרון שלנו קצר, אז תהנה לך שם בלשכה, במושב הנוח באוטו, או איפה שלא תבחר לעשות כלום אחד גדול ולירוק לנו בפרצוף – כי אף אחד לא יבוא איתך חשבון. כל שאנחנו יכולים לעשות הוא לכתוב טור זועם או פוסט ברשת, אבל בעוד יומיים כולנו נשכח ממך, עד למינוי המיותר הבא. עצוב.