- רדיו קול חי - -

'ההסתכלות בפניו ודרכיו של הצדיק – מביאה ברכה לאדם'

רְאֵה אָנֹכִי נֹתֵן לִפְנֵיכֶם הַיּוֹם בְּרָכָה וּקְלָלָה:

רבינו האור החיים הקדוש מבאר שכדי שהחכם יוכל להוכיח את העם שיבחרו בעולם הבא, וימאסו בתאוות עולם הזה, יש צורך שהחכם יכיר ויטעם וידע את העולם הזה. כי אם החכם לא מכיר את העולם, יגידו אנשים שאם היה טועם טעם הנאות עולם הזה לא היה מואס בתענוגיו.

ובמקביל, יש גם צורך שהחכם יכיר גם את עולם הבא, כי אנשים יאמינו יותר לאדם שהיה בעולם הבא ומספר מה שראו עיניו ממה שהוא מספר מתוך אמונה. ומשה רבינו הוא הדוגמא הקלאסית לכך, שהוא עלה לשמים, וגם היו לו כל תענוגי עולם – שהרי הוא היה 'גדול מאוד, ומלך, ועשיר גדול, ולכן כשהוא אומר לבחור בטוב, יאמינו לו בני ישראל ויקבלו את דבריו.

ובזה מפרש רבינו הקדוש את המילים 'ראה אנכי' שלפי פשוטו של מקרא, תיבת 'ראה' מוסבת על הברכה והקללה שנותן לפניהם. והם דברים של שמיעה ולא של ראייה.

ורבינו הקדוש מוסיף ומפרש שתיבת 'ראה' נסמכת לתיבת 'אנכי', כדי להורות לישראל שיביטו ויתבוננו כי משה רבינו הוא זה שנותן לפניהם את הבחירה בין הברכה והקללה, ועל ידי זה יטו את אזנם לתוכחתו ויסכימו לבחור בצד הברכה והטוב, וכשם שמשה רבינו הכיר את שני העולמות והעדיף לבחור בחיים העליונים כך הם ישכילו לבחור בחיים העליונים.

ומצינו לשנים מגדולי החסידות, האדמו"ר רבי אהרן מטשערנוביל, והאדמו"ר רבי יצחק מאיר מגור בעל החידושי הרי"ם, שלמדו מדברי רבינו הקדוש שעצם ההבטה בפניו של משה תביא להם ברכה, וזה הפירוש 'ראה אנכי' שעצם ההסתכלות בפניו, 'נותן לפניכם היום ברכה' – זה מביא ברכה וקדושה על האדם המביט בו.

[אור החיים ראה פרק יא פסוק כו]