עושים פיקניק במצפה החרדונים

    ארי טננבוים No Comments on עושים פיקניק במצפה החרדונים

    מחפשים מקום לפינקניק: "ארץ החרדונים" בדיוק מתאים | איך גילו את המקום ומי הם החרדונים? | מטיילים עם המשפחה

    22:01
    28.03.24
    המהדורה המרכזית No Comments on השרה מירי רגב: "לא מאמינה שהחרדים יפרשו מהממשלה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    "ארץ החרדונים" הינו מקום טוב לעצירה, לשבת ולאכול.

    החלקה הינה בת כ-140 דונם השוכנת בין פארק הצפרות לכביש הערבה. השטח שימש בעבר אתר בלתי חוקי להשלכת פסולת, אך בעת ההכנות להרחבת כביש הערבה גילה במקום הזה דני מולכו, פקח רשות הטבע והגנים, ריכוז בלתי רגיל של מחילות חרדון-הצב המצוי. קק"ל נרתמה להגנת עיר המקלט של הזוחל הנדיר.

    למרבה הצער, בתי הגידול הטבעיים של חרדון-הצב המצוי נפגעים ונעלמים, דבר הפוגע קשות באוכלוסייתו של בעל החיים המיוחד הזה. והנה, בפיסת הקרקע של ארץ החרדונים, התגלתה מושבה צפופה מאין כמוה של חרדון-צב מצוי. בחלקה הקטנה הזו, המתפרשת משני צידי דרך העפר, יש כמאה מחילות. האוכלוסייה צפופה כל כך עד שהמרחק בין מחילה למחילה הוא מטרים ספורים במקום 30 עד 40 מטרים במקומות אחרים בערבה. ייתכן שהחרדונים נאלצו להידחק לכאן בגלל הרס בתי הגידול האחרים שלהם בסביבה.

    חרדון-צב מצוי הוא זוחל גדול ומרשים. אורכו יחד עם זנבו עשוי להגיע ל-80 ס"מ, ומשקלו לשלושה ק"ג. הוא אמנם נראה מגושם משהו, אך מסוגל לרוץ במהירות רבה למדי. זנבו הארוך מעוטר בדורים של קשקשים קשים וקוצניים, אבל חרף מראהו המאיים – מעין "תנין יבשה" בזעיר אנפין – זהו בעל חיים תמים למדי הניזון בעיקר מעלים עסיסיים של צמחי מדבר המספקים לו את המים הדרושים לו. חרדון-צב מצוי תלוי לקיומו בעצי שיטה.

    הגישה קלה ונוחה ומתאימה למכונית פרטית. פונים מכביש הערבה למעבר הגבול ערבה ולאחר כ-150 מ' פונים ימינה בדרך סלולה. נוסעים בדרך כ-100 מ' ופונים שמאלה בדרך עפר מסומנת אדום על פי שלט ההכוונה. כאן גם ניצב שלט מבואה גדול של קק"ל ובו תצלום אוויר והסבר על המקום. דרך העפר חוצה מוּבל בטון המנקז את נחל רודד ונמשכת בין שתי חלקות המוקדשות לשימור חרדוני-הצב. קק"ל הציבה בשטח שלטי הסבר וגידרה את החלקות בבולי עץ נמוכים כדי למנוע מכלי רכב לנסוע בשטח ולהרוס את מחילות החרדונים. כמו כן קק"ל סימנה שביל להולכי רגל (סימון שחור) המסתעף מזרחה ממפרץ החניה שבנתיב הנסיעה המרכזי ועולה למצפור חרדון – גבעה קטנה הצופה על נופי הערבה, על ארץ החרדונים ועל פארק הצפרות הנמצא ממזרח לגבעה.

    לטיול מלא בסביבה: לחץ כאן

    נכתב בשיתוף קק"ל



    0 תגובות