הרבנות הראשית נגד הרפורמה בכשרות: "תכנית מסוכנת, דינה להתבטל"

    אבי רבינא No Comments on הרבנות הראשית נגד הרפורמה בכשרות: "תכנית מסוכנת, דינה להתבטל"

    במכתב מיוחד שפרסמה מועצת הרבנות הראשית, נכתב: "הרפורמה היא חלק ממגמה כללית של פגיעה בשירותי הדת, בכשרות, בנישואין ובגיור שמטרתה הסופית היא ביטול זהותה היהודית של מדינת ישראל"

    מועצת הרבנות הראשית צילום: פלאש 90
    19:36
    25.04.24
    פנחס בן זיו 1 Comment on הקבינט אישר: מחבלי הנוח'בה יזכו לביקורים בבתי הכלא

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    מועצת הרבנות הראשית פרסמה הבוקר (שלישי) מסמך מיוחד ובו ביקורת חריפה ודחיה מוחלטת של הרפורמה במערך הכשרות, שמקדם המשרד לשירותי הדת בראשות השר מתן כהנא מימינה. במרכז המסמך הובהר כי מועצת הרבנות הראשית הוקמה על פי חוק על מנת להורות הלכה לעם ולכן "לא תשתף פעולה עם ההחלטה להפיכתה למועצה המקבלת תכתיבים על מנת ליישם מדיניות פוליטית הנוגדת את ההלכה".

    הראשון לציון, הגאון הרב יצחק יוסף עומד בראש הרבנים החתומים על המכתב, אולם הרב הראשי לישראל, הגאון הרב דוד לאו, לא חתם על המכתב, אך פרסם מכתב משלו בו גיבה את החלטות המועצה.

    "הרבנות הראשית לישראל דוחה מכל וכל את היוזמה המסוכנת של המשרד לשירותי דת להרס הכשרות והיהדות בישראל, ה׳תכנית׳ שאושרה בממשלה לשינויים במערך הכשרות משמעותה היא ביטול הכשרות במדינת ישראל, פתיחת בזאר של גופים בעלי אינטרסים עסקיים שיעניקו כשרות ומתן אפשרות לכל אדם להעניק כשרות כשהתוצאה היא אחת, הרס וחורבן הכשרות", נכתב במסמך.

    "זהו חלק ממגמה כללית של פגיעה בשירותי הדת, בכשרות, בנישואין ובגיור שמטרתה הסופית היא ביטול זהותה היהודית של מדינת ישראל", הוסיפו חברי מועצת הרבנות הראשית.

    במכתב, הציגו חברי המועצת את 'עיקרי התכנית המסוכנת':

    • ביטול סמכותה של הרבנות הראשית למתן תעודות הכשר.
    • ביטול סמכותם של הרבנים המקומיים למתן תעודות הכשר.
    • מינוי פוליטי של פקיד עובד מדינה שיהיה ממונה על מערך הכשרות, וייתן למעשה תעודות הכשר.
    • ביטול סמכות מועצת הרבנות להכרה בגופי כשרות בחו"ל.
    • הממונה ייתן אישורי כשרות למוצרי יבוא.

    'משמעות הדברים היא', כותבים חברי מועצת הרבנות הראשית:

    • פגיעה ברבנות הראשית.
    • פגיעה במרקם היחסים שבין דת למדינה.
    • פגיעה בכשרות הממלכתית.
    • כל 3 רבנים יכולים לקבוע סטנדרט הלכתי אחר.
    • על רבנים ייאסר להעניק תעודות כשרות, בפועל רק תאגידים עסקיים בעלי אינטרס יחתמו על תעודות כשרות.
    • פתיחת פתח עתידי לרפורמים וקונסרבטיביים להעניק כשרות.
    • פגיעה בציבור צורך הכשרות.
    • המרחב הציבורי בישראל יהפוך ללא כשר.
    • במקום לפתור את בעיית משגיח-מושגח תיווצר בעיה חמורה עוד יותר ותלות של נותן כשרות-בעל עסק.
    • ביטול מעמד הרבנים הראשיים ורבנים מקומיים כ"מרא דאתרא" שהחזיק את עם ישראל מדורי דורות.

    "מלבד זאת", הוסיפו ברבנות הראשית "ממשלת ישראל קיבלה החלטה לשנות את זהותה היהודית של המדינה במחטף, אגב חוק ההסדרים ללא מתן אפשרות לחברי הכנסת לקיים דיון מסודר, זוהי תכנית מסוכנת ומקיפה שנעשית ללא תיאום והיוועצות עם הגורמים המוסמכים לכך על פי חוק – הרבנות הראשית, רבנים מקומיים, והמועצות הדתיות ותוך התעלמות מדו"חות וועדות של הרבנות הראשית והמשרד לשירותי דת שעסקו בעניין".

    עוד נכתב במסמך המיוחד: "ההחלטה מתיימרת להפקיד את סמכויות הכשרות כביכול בידי מועצת הרבנות הראשית לישראל כאשר בפועל הסמכות תופקד בידי פקיד פוליטי שימונה על ידי השר".

    "הרבנות הראשית וכלל רבני ישראל יעמדו בפרץ ויפעלו לבלימת היוזמה המסוכנת, העם בישראל המקפיד ברובו על כשרות כהלכה מצביע ברגליים ונותן אמון מלא ברבנות הראשית, המחשבה לפיה בשל חוסר הצלחה של גורמים פרטיים חסרי אחריות להיכנס למערך הכשרות תבוטל מערכת הכשרות הציבורית במדינת ישראל, היא מחרידה כל לב, יוזמות מסוכנות אלה דינן להתבטל".

    "מועצת הרבנות הראשית מודיעה כי על פי ההלכה אסור לרב להעניק כשרות או לעסוק בענייני כשרות מחוץ לתחומו במקום שיש רב אחר מכהן".

    "מועצת הרבנות הראשית הוקמה (בין היתר גם על פי חוק) על מנת להורות הלכה לעם ולכן לא תשתף פעולה עם ההחלטה להפיכתה למועצה המקבלת תכתיבים על מנת ליישם מדיניות פוליטית הנוגדת את ההלכה, העקרונות ההלכתיים אינם נתונים למשא ומתן, תורת ישראל איננה יכולה להיות מוחלפת".

    "מועצת הרבנות הראשית קוראת בזה לממשלת ישראל לבטל את החלטתה המסוכנת שמשמעותה היא החרבת מערכת הכשרות, במדינת ישראל מדינתו היחידה של העם היהודי ראוי שתהיה מערכת כשרות ציבורית ומתפקדת", כתבו הרבנים.

    הרב הראשי לישראל, הגאון הרב דוד לאו הצטרף במכתב משלו "ראיתי את החלטת מועצת הרבנות הראשית מהיום המביעה את מחאתה על מתווה הכשרות שאושר בממשלת ישראל, החלטה המצטרפת למכתבי לשר הדתות בשבוע שעבר. אכן תמהתי במכתבי על כך שהמתווה מתעלם מוועדה שהוקמה לבחון את הנושא, שלא התייעצו עם נשיא המועצה האחראי על נושא הכשרות ועם מומחי הכשרות שבאגף הכשרות ברבנות הראשית, שעליהם מוטל עול הכשרות והם המכירים בקשיים ומנוסים במתן מענה לכשרות במטבחים הציבוריים", כתב הגר"ד לאו.

    "מניסיון של עשרות שנים בתחום ברי כי אפשרות ה"תחרות" בין נותני כשרות חמורה היא ותפגע ברמת הכשרות, כאשר הציבור המסורתי ותיירים שיגיעו לארץ יהיו הנפגעים הראשונים, היות שהם סומכים על התעודה, מבלי לדעת להבחין בפרטי הכתוב בה".

    "ציינתי במכתבי כי התלות הכלכלית של ההשגחה בתאגידי כשרות תהווה אף היא פגיעה ברמת הכשרות, או שתגרום ליוקר חריף, שהצרכנים הם שייפגעו ממנו. יש להדגיש כי האפשרות למסלול "עוקף רבנות ראשית" ולפיו שלושה רבנים (אחד מהם רב עיר בפועל והאחרים מוסמכים בלבד), חמור עוד יותר. דימיתי זאת למסלול עוקף משרד הבריאות של 3 רופאים מכחישי קורונה".

    "מלבד החיסרון בעובדה שעם כל הכבוד לרבנים אלו, אך מי מהם התנסה באחריות ובהכרות מטבחים ציבוריים, על כל המשתמע מכך. עוד יצויין, כי העובדה שהעולזים על הצעה זו נמנים על הפוגעים בדמותה היהודית של מדינת ישראל מלמד כשלעצמו על כך שמתווה זה לא אמור להועיל ליהדות. וד"ל".

    "אבקש בשורות אלו לחזק את ידיכם על החלטה חשובה זו ולבקש כי תקראו בהקדם לכינוס של מועצת הרבנות הראשית, על מנת לדון ולטכס עצה כיצד על רבני ישראל לפעול בנושא זה, וכן בעניין הגיור שנשמע הקול כי גם לגביו ישנן תוכניות שעלולות לפגוע קשות בכרם בית ישראל. כינוס זה יהווה תשועה, שבעז"ה נזכה לה ברוב יועץ. ויקויים בנו 'ואתם הדבקים בה' אלוקיכם חיים כולכם היום'", כתב הרב הראשי.



    0 תגובות