מאחורי המסכה: המכות של ליברמן  בציבור החרדי

    אבי יעקב 1 Comment on מאחורי המסכה: המכות של ליברמן  בציבור החרדי

    גזירות איווט האיום: פגיעה כלכלית במשפחות ברוכות ילדים באמצעות ייקור משקאות קלים | שורת העלאות המיסים של שר האוצר ליברמן, עומדת בניגוד להבטחותיו, פוגעת בעיקר בשכבות החלשות ותגרום לתעשיית הברחות גדולה | אל תתבלבלו, אף אחד לא דואג לבריאות הציבור  • כל הפרטים:

    אביגדור ליברמן צילום: פלאש 90

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בשבוע הבא תצביע הממשלה במסגרת חוק ההסדרים עשרות רפורמות מורכבות ושנויות במחלוקת. אחד הסעיפים בחוק ההסדרים המוצע על ידי שר האוצר, אביגדור ליברמן, הוא הטלת מס קנייה על משקאות קלים, לטענתו כחלק מהמלחמה בתופעת משקל היתר.

    המס יוטל בשיעור קבוע לפי כמות הסוכר שבמשקה (מס גבוה יותר למשקאות שיש בהם למעלה מ-5% סוכר), ולפי גודל המיכל (מס גבוה יותר לליטר משקה באריזה קטנה). ההצעה היא שיהיו שתי מדרגות מס – מס של 70 אגורות לליטר עבור משקאות שכמות הסוכר בהם נמוכה מ-5 גרם ל-100 מ"ל (כולל משקאות ללא סוכר), ומס גבוה יותר של 1.3 שקל לליטר עבור משקאות עם כמות סוכר הגבוהה מ-5 גרם ל-100 מ"ל משקה.

    גורמים בכירים בציבוריות החרדית אומרים ל"קול חי" כי הגזירה החדשה של ליברמן שמצהיר מעל כל במה את עוינותו לציבור החרדי ולשומרי המצוות, נועדה לפגוע דה פקטו  במשפחות ברוכות ילדים, כלומר חרדיות, וזאת באמצעות העלאת מחירם של משקאות קלים שתפגע בעיקר בשכבות החלשות ובמשפחות ברוכות ילדים.

    על פי ההצעה צפויים חלק מהמשקאות כמעט להכפיל את עלותם לצרכן. השכבות החלשות מוציאות יותר מהכנסתם על תצרוכת מזון, ולכן כל מיסוי בתחום המזון משפיע עליהם יותר. הנתונים מלמדים כי השכבות החלשות צורכות יותר משקאות ממותקים, ובשל כך שכבות החלשות שנוטות לקנות משקאות זולים יותר, ישלמו מס בשיעור גבוה יותר.

    על פי ההצהרה, כוונת אגף התקציבים לצמצם את צריכת הסוכר בישראל. אך "יוזמת הבריאות" הזאת נמנעת מלטפל בחלק הארי של צריכת הסוכר על ידי הציבור הישראלי ומטילה מס גבוה על משקאות בלבד. וכך, למרבה האבסורד (או שלא…) מההצעה נעדרים מרבית המוצרים המכילים סוכר

    הנתונים מוכיחים כי 15% בלבד מסך הסוכר שנצרך בישראל נצרך במשקאות, ולמעשה אגף התקציבים ויתר ללא קרב ובאופן מוזר על טיפול ב-85% מכלל צריכת הסוכר בישראל. אין שום הסבר הגיוני כיצד חמקו שוקולד וממתקים שמכילים לעיתים 12-13 כפיות סוכר ב-100 גרם מהחוק שנועד להקטין צריכת סוכר.

    עובדה נוספת המוכיחה את עוינות החוק ותפירתו על פי ההצעה, גם מוצרי דיאט, נטולי סוכר, ימוסו באופן משמעותי, בשעה שמוצרים עתירי סוכר נותרו כאמור מחוץ לחוק.

     

    פגיעה בכיס במסווה "דאגה" לבריאות הציבור

    לפי ההסבר המצוין בטיוטת חוק ההסדרים מובעות "דאגה" עמוקה לשלום הציבור ובריאותו: "בשנים האחרונות קיימת מגמת השמנה מדאיגה בקרב אזרחי ישראל – 48% מהישראלים בני 20 ומעלה הינם בעודף משקל, בדגש על אוכלוסיות חלשות ובעיקר בגילאים צעירים".

    "מעבר לעלויות העתק המושתות על מערכת הבריאות כתוצאה ממגמה זו, להשמנה השלכות בריאותיות קשות: כך למשל, השמנה בדרגה 2 מגדילה פי 8.7 את הסיכוי לחלות בסוכרת, פי 5.7 הסיכוי לקבל דום נשימתי בשינה, ופי 4.1 לחלות ביתר לחץ דם".

    כל בר דעת בוודאי שם לב כי אם מטרת המס הינה לגבות "מחיר" ממי שמעמיסים על מערכת הבריאות בגלל צריכת סוכר, מוזר שבאגף התקציבים מתנגדים לדרישת משרד הבריאות "לצבוע" את כספי המס ולהעבירם למערכת הבריאות.

     

    הסיוע של ליברמן לפיתוח הכלכלה הפלסטינית

    בנוסף, הפער הנובע מהמיסוי הכבד המתואר, יביא להברחת כמויות אדירות של משקאות מהרשות הפלשתינית ובכך יתרום לפיתוח התעשייה הפלשתינית על חשבון זו המקומית. אחת הדוגמאות הבולטות לכך היא מסי הקנייה על מוצרי טבק. בשנת 2017 הוברחו לא פחות מ־55 מיליון חפיסות סיגריות.

    עובדה זו ורבות נוספות הוכיחו כי הניסיון להטיל מס על היצרנים והיבואנים, מעודדת יצרנים ביו"ש או בעזה למכור את סחורתם למפיצים והם יוכלו להעביר אותה לישראל מבלי לשלם מס, בטענה שהם לא יצרנים ולא יבואנים. הברחת משקאות מהרשות הפלסטינית תציף בפועל את השוק בכמויות אדירות של משקאות שאין להם כשרות.

    ליברמן שהתחייב כל העת כי לא יעלה מיסים וכי לא מדובר בצעד נכון בעת הזו מסתבך בשקריו שוב ושוב. בניגוד להתחייבותו הוא חותר להעלאת המיסים הבאים: העלאת הארנונה למגורים, קביעת אגרות גודש, העלאת מיסוי על כלים חד-פעמיים, וכעת מיסוי על משקאות ממותקים.

    מסי קנייה הם בסמכותו של שר האוצר, ודורשים רק אישור של ועדת כספים.  ליברמן שולט בוועדת הכספים הן בשל העובדה שיו"ר הוועדה מגיע ממפלגתו, והן בשל העובדה כי ניתנו לו מקומות רבים בוועדת הכספים בה הוא שולט באופן מוחלט.

    הכוונות של ליברמן ברורות ולא מוסתרות בכלל. גם למרבה הצער אין אף אחד שיעצור אותו בממשלה שהוקמה, ולא נראה שהוא מתכנן לעבור "ניתוח להארכת הפתיל" כמו בעקבות הבטחותיו לחסל את בכירי החמאס.

     



    1 תגובות

    מיין תגובות
    1. 1

      היגע הזמן שהציבור החרדי ידע גם להביא מכות לא רק להתקן מה שהם עושים