האופוזיציה עתרה לבג"ץ נגד הקואליציה: "פגיעה אנושה בחובת הייצוג ההולם"

ישראל רובין No Comments on האופוזיציה עתרה לבג"ץ נגד הקואליציה: "פגיעה אנושה בחובת הייצוג ההולם"

בעקבות החלטת הכנסת בדבר הרכב הוועדות, שדרסה ברגל גסה את סיעות האופוזיציה ולא התחשבה בגודלן, חברי הכנסת מהאופוזיציה הגישה עתירה לבג"ץ: "החלטת הכנסת מנוגדת להוראות חוק הכנסת ותקנונה ומפרה באופן חריף את חובת הייצוג ההולם של סיעות האופוזיציה"

בית המשפט העליון צילום: Lior Mizrahi/FLASH90
22:46
23.04.24
הרב אייל אונגר No Comments on איך נראה את ההצלחה בשגרת החיים

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

מספר חברי כנסת מסיעות האופוזיציה, הגישו היום (רביעי) עתירה לבג"ץ נגד התנהלות הקואליציה בקביעת הרכב הוועדות בכנסת ויושבי הראשון שלהן. העותרים מבית המשפט, ליתן צו על תנאי ולקיים דיון דחוף בעתירה.

חברי הכנסת דוד ביטן, מירי רגב, קטי שטרית, פטין מולא, משה ארבל ומיכאל מלכיאלי, שהגישו את העתירה, באמצעות עו"ד אילן בומבך, טוענים כי החלטת הכנסת בדבר הרכב הוועדות אינה משקפת את גודל הסיעות בכנסת ופוגעת פגיעה אנושה בחובת הייצוג ההולם של סיעות האופוזיציה.

בעתירה נכתב כי "יחסי הכוחות בכנסת הנוכחית עומדים על 61-62 חברים מסיעות הקואליציה, לעומת 58 – 59 חברים מסיעות האופוזיציה. החלטת הכנסת הביאה למצב דברים בו נהנות סיעות הקואליציה מרוב ניכר בוועדות הכנסת המרכזיות (ועדת הכנסת – רוב של 3 חברים, ועדת הכספים – רוב של 2 חברים, וועדת החוקה, חוק ומשפט – רוב של 2 חברים וועדת העבודה והרווחה – רוב של 2 חברים)".

"רוב ניכר זה התאפשר באמצעות מהלך מקביל, פסול ומניפולטיבי, של יצירת רוב ניכר ביותר לטובת סיעות האופוזיציה בוועדות כנסת אחרות, שאינן מרכזיות (ועדת המדע והטכנולוגיה – רוב של 5 חברים, הועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי – רוב של 4 חברים, וועדת העלייה, הקליטה והתפוצות – רוב של 3 חברים)".

"מצב דברים זה סוטה באופן חריף מהדין, המחייב כי הרכבי וועדות הכנסת הקבועות ישקפו את הרכב סיעות הכנסת,  בהתאם לגודלן היחסי. החלטת הכנסת מנוגדת להוראות חוק הכנסת ותקנונה, ובנסיבות העניין גררה פגיעה קשה בערכים המהותיים המונחים ביסוד שיטת המשטר הישראלית".

עוד נכתב בעתירה "היועצת המשפטית לוועדת הכנסת וכן היועצת המשפטית לכנסת, במהלך הדיון בוועדה המסדרת ובמכתב תשובה לח"מ מיום 22.7.21 , הביעו עמדה שלילית לגבי המהלך המתואר של סיעות הקואליציה, ומצאו שהוא מעורר קשיים משפטיים. בפרט, הצעת הועדה המסדרת אושרה בהחלטת הועדה המסדרת ובהחלטת הכנסת, חרף דבריה החדים והברורים של היועצת המשפטית לוועדת הכנסת, עורכת הדין ארבל אסטרחן, במהלך ישיבת הועדה המסדרת, לפיהם "ההצעה המונחת בפניכם כמובן היא לא הצעה שלנו (כלומר – של הייעוץ המשפטי) ואנחנו רואים היטב את הבעייתיות שבה…. אם אנחנו היינו כותבים אותה היא כנראה הייתה נראית אחרת. הדבר הבעייתי העיקרי בעיניי .. זה הנושא של מספר החברים מטעם סיעת הליכוד שמרוכזים במעט ועדות… בולט לעין בחריגות שלו…. וזה דבר שאם היה בידינו היינו ממליצים בוודאי לשנות אותו".

העותרים טוענים כי החלטת הכנסת מנוגדת להוראות חוק הכנסת ותקנונה ו"מפרה באופן חריף את חובת הייצוג ההולם של סיעות האופוזיציה, המעוגנת בהן".

לדברי העותרים "החלטת הכנסת ביקשה לסלק באופן בוטה, קיצוני וחריף, חסר בושה ממש, מכשולים פרלמנטריים העומדים בדרכה של הממשלה התלויה על בלימה, באמצעות עיקור כוחה של האופוזיציה לממש את תפקידה".

עוד נכתב: "החלטת הכנסת מביאה לפגיעה ממשית וקשה בערכים עליהם נשענים יסודותיו של מבנה המשטרה הדמוקרטי והחיים הפרלמנטריים בישראל. הפרת חובת הייצוג ההולם של סיעות האופוזיציה כרוכה בפגיעה רחבת היקף ועמוקה ביכולתן המעשית של סיעות האופוזיציה לממש את תפקידן.

חברי הכנסת התרעמו גם על התנהלותו של יו"ר הכנסת וכתבו בעתירה "במקום שיו"ר הכנסת יעמוד בפרץ ויגן על העותרים, על סיעות האופוזיציה שהם חברים בהן ועל פעילותם ובדרך זו על מעמדה ועצמאותה של הכנסת – הוא בחר לקחת חלק בפגיעה הקשה בהם".

בעתירה מבקשים חברי הכנסת מבית המשפט, להורות לכנסת לנמק בפני בית המשפט, מדוע לא לא תבוטל החלטת הכנסת בדבר הרכב הוועדות.

כמו כן, מבקשים העותרים מבית המשפט להורות ליו"ר הכנסת, לנמק מדוע לא יוצהר כי נהג בניגוד לדין בכך שהביא את הצעת המסדרת לדיון במליאה ולוועדת הכנסת לנמק מדוע לא תפעיל את סמכותה ותגבש הצעת חדשה בדבר הרכב הוועדות, המתחשבת בהרכב הסיעות של הכנסת ובגודל הסיעות שבה.



0 תגובות