חוקרים: החיסון מונע מחולים קשים להידרדר למצב קריטי

    צבי טסלר No Comments on חוקרים: החיסון מונע מחולים קשים להידרדר למצב קריטי

    דו"ח של חוקרי האוניברסיטה העברית שיוצג היום לשרים בישיבת הממשלה מלמד כי על אף העליה בתחלואה ניכרים הבדלים בין התחלואה הקשה בגל הזה לגלים הקודמים במיוחסים לעובדה שניתנו חיסונים. המחקר מלמד כי החיסון מונע ומעכב הדרדרות לחולים במצב קשה ומקטין את מספר המתים במגפה

    חיסון. אילוסטרציה צילום: פלאש90
    16:30
    25.04.24
    איתי גדסי No Comments on ירושלים: אלפי בני ישיבות מעדת תימן התכנסו לשמחת חג

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    חוקרי האוניברסיטה העברית בירושלים והדסה, פרסמו הבוקר (שני) את הדו"ח שהעבירו לממשלה, לקראת ישיבת הקרובה. מהדו"ח עולה כי העלייה בתחלואה הקשה נמשכת בהתאם לעלייה בהידבקות, אך עיכוב במגמת התחלואה הבינונית, קשה וקריטית.

    כאמור, על פי הדו"ח, התחלואה הקשה ממשיכה לעלות בהתאם לצפי ובהתאם לקצב העלייה בנדבקים. עם זאת, ניכרים הבדלים בין התחלואה הקשה בגל הזה לגלים הקודמים, שהחוקרים מפרשים כהשפעה של ההתחסנות. ניכר עיכוב משמעותי במגמת התחלואה הבינונית, קשה וקריטית בגל זה לעומת השנה שעברה. מספר המאושפזים כרגע יציב.

    אם אכן הבדלים אלו ימשיכו, הרי שהשפעת ההתחסנות מתבטאת בשינוי המהלך הקליני של המחלה, ובמיוחד במניעה ועיכוב הדרדרות מבינוני/קשה להנשמה ותמותה.

    החוקרים מציינים כי יש לעקוב אחר שינויים אלו, שיכולים לשנות את אופן ההתייחסות לחולה במצבים השונים ואת רמת הסיכון המוגדרת לו. כרגע, התמותה ומספר המונשמים קטנים מאד, ויש לוודא כי מסקנות אלו נשמרות בהמשך.

    עוד עולה מהדו"ח, כי מקדם ההדבקה, למרות שישראל כמעט ללא מגבלות, הוא בסביבות 1.4. על אף היעילות החלקית במניעת הדבקה, המשמעות היא שהתחסנות של חצי מיליון עד מיליון נוספים עשויה להפחית את מקדם ההדבקה אל מתחת ל-1 ובלימת המגפה. אך התחסנות אדם אורכת כ-4 שבועות.

    השוואה להולנד ושוויץ, מדגימה שצמצום מגבלות עלול להוביל לעליה גבוהה במקדם ההדבקה האפקטיבי. במקרה כזה, לא ניתן יהיה לקיים שגרת חיים לאור תפוצה רחבה מאד (ולו רק לאור הבידודים ההכרחיים).

    בנוסף, מדגישים החוקרים, כי עיקר הלא מחוסנים הם הורים צעירים ונערים ונערות בגילאי 12-40. התחסנותם, שתאפשר הורדת מקדם ההדבקה, תסייע בפתיחת שנת הלימודים כסדרה.

    לאור זאת, להגברה משמעותית של החיסון יש פוטנציאל לאפשר התייצבות של אורח חיים סדיר לצד הקורונה, לקראת פתיחת שנת הלימודים. החוקרים ממליצים לממשלה לעודד התחסנות מהירה של האוכלוסייה שאינה מחוסנת, לצד הגברה של מגבלות רכות, כגון תו ירוק.

    מחברי הדו"ח: פרופ' ינון אשכנזי, פרופ' דורון גזית ופרופ' נדב כץ ממכון רקח לפיזיקה, יחד עם פרופ' רונית קלדרון-מרגלית ופרופ' רן ניר-פז מבית הספר לבריאות הציבור ורפואה קהילתית באוניברסיטה העברית בירושלים ומבית חולים הדסה.

    אתמול אובחנו 959 מאומתים חדשים, מספר גבוה באופן יחסי לשבת בה כמות הבדיקות נמוכה. גם מספר החולים קשה ממשיך לטפס ועומד על 91. 25 מאומתים אתמול בריכוזים החרדיים.

    תמונת המצב על פי דו"ח אמ"ן

    פילוח לפי מקור הדבקה

    יותר מ-90% מהאוכלוסיה גרה באזור עם תחלואה

    הדבקה בקרב קשישים: 107 מאומתים מתחילת הגל, מתוכם 26 אתמול. 29 קשישים מבתי אבות ומוסדות גריאטריים מאושפזים במצב בינוני-קשה

    קבינט הקורונה צפוי להתכנס היום לדון בפתיחת שנת הלימודים- בסיומו צפוי להגיש לראש הממשלה בנט את המתווה הסופי לפתיחת השנה.

    בקרב משרדי הממשלה ישנה הסכמה לפתוח את השנה כסדרה ללא קפסולות. עם זאת, ישנם כמה נקודות שעדיין במחלוקת. ביניהם – סוגיית כניסת ילדים שאינם מחוסנים לבתי הספר, מספר ימי הבידוד של מאומתים במערכת החינוך והאם מספיקה תשובה שלילית אחת כדי להחזיר את התלמידים ללימודים.

    על פי דו"ח אמ"ן, ממצאים ראשוניים ממחקר מבריטניה מעלים, שמחלימים מצויים בסיכון מוגבר (ביחס לוריאנט הבריטי) להדבקה חוזרת בוריאנט דלתא בחלוף חצי שנה מהחלמתם.



    0 תגובות