חיזבללה התפתח מארגון טרור לצבא – צה"ל מתכונן בהתאם

    קובי פינקלר No Comments on חיזבללה התפתח מארגון טרור לצבא – צה"ל מתכונן בהתאם

    אלוף פיקוד הצפון אמיר ברעם: "אנחנו מכינים הפתעות להפתעות של חיזבאללה. המלחמה הבאה תהיה מורכבת עבורנו, אבל בלתי נסבלת עבורם"

    14:17
    25.04.24
    קובי פינקלר No Comments on המפתחות בידיים של הקבינט: צה"ל מוכן לפעולה ברפיח

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    15 שנה למלחמת לבנון השנייה וצה״ל השלים את היערכותו למגוון רחב של מתארי לחימה מול החיזבאללה. אלוף פיקוד הצפון האלוף אמיר ברעם עומד מול לבנון ואומר: "אנחנו מכינים הפתעות להפתעות של חיזבאללה. המלחמה הבאה תהיה מורכבת עבורנו, אבל בלתי נסבלת עבורם".

    כדי להבין מהיכן מגיעות האמירות הללו, די להביט בבנק המטרות של צה"ל למול החיזבאללה שגדל פי 20 מבנק המטרות שהיה לפני מלחמת לבנון השנייה. כיום, בנק המטרות מכיל אלפי מטרות מוכנות לתקיפה במגוון מהויות המבוססות על מודיעין וטכנולוגיה מתקדמת וחדשנית המאפשרת מהלומות אש נרחבות, קצב אש גבוה, ויכולת פגיעה חסרת תקדים בסד"כ האויב, באמל"ח ובנכסים אסטרטגיים שלו.

    צריך להבין ששינוי תהליך ייצור המטרות בפיקוד הצפון בשנתיים האחרונות הוביל לשני יתרונות משמעותיים. הראשון,  גידול משמעותי בקצב ייצור המטרות בחזית לבנון בשנה האחרונה, ביחס לקצב ייצור המטרות הממוצע בשבע השנים האחרונות בפצ״ן והיתרון השני, מתקיים תהליך שוטף לתיקוף ולחידוד המטרות הקיימות על מנת למנוע תקיפת איתורים לא רלוונטיים ולצמצם פגיעה בבלתי מעורבים.

    אבל, גם החיזבאללה התפתח ולא רק אנחנו. לפי ההערכות יש בידי צבא הטרור, בין 130-150 אלף רקטות וטילים המסוגלים לפגוע בכל נקודה בישראל ( במרחקים שבין 15-700 ק"מ)  בקצב של עשרת אלפים בשבוע.

    כדי להכין את הצבא בצורה היעילה ביותר עברו בשנה וחצי האחרונה 39 גדודי חיל רגלים, השריון וההנדסה בוחן 'רף צפון', שמטרתו היא סימון הרף הנדרש ושמירה על הסף בהיבטי המוכנות למלחמה הבאה בלבנון.  הבוחן, שנמשך שבוע ימים, נבנה מתוך הצורך לתרגל לוחמים ומפקדים צעירים שלא חוו לחימה ועל מנת להתכונן באופן המיטבי לתמרון אגרסיבי וקטלני בשטח האוייב והוא מהווה הלכה למעשה ״תו תקן״ למוכנות הגדודים המתמרנים בחזית לבנון . גדוד אשר אינו עובר את הבוחן על פי הרף שנקבע מוכרז כלא כשיר למלחמה ונדרש להמשיך להתאמן ולבצע את הבוחן שוב עד להצלחתו.

    כבר השנה, יחלו לראשונה גם הגדודים הקרביים של חטיבות המילואים לעבור את בוחן רף פצ״ן, מתוך ההבנה שמוכנותם וכשירותם קריטית לניצחון במערכה הבאה לא פחות מאשר היחידות הסדירות.

    39 גדודים נבחנו ועברו את הבוחן מתוך 40 גדוד 51 התחיל את הבוחן אך נדרש לעצור באמצע לאחר שהופעל במהלך מבצע ״שומר החומות" ובאשר ללחימה עצמה. מפקד אוגדה 36 , תא״ל דן נוימן קובע חד משמעית ״מכת האש מהאוויר תהיה עוצמתית בשעות הראשונות של הלחימה. אך על מנת להכריע את האויב בשלב האופרטיבי נידרש לתמרון יבשתי.

    המבנה הטופוגרפי בחזית לבנון והיתרון שהוא מקנה לחיזבאללה, בשילוב היכולות ההתקפיות אשר פיתח החיזבאללה לצד יכולות ירי התמ"ס, מחדדים את חשיבות התמרון היבשתי בזירת לבנון.

    המוכנות הגדולה של הצבא היא בעיקר כוחות רצ'ואן של החיזבאללה, שמונים כ-5000 לוחמים מיומנים. אם פעם, בעבר, דיברו על המונח 'הסורים על הגדרות', היום מדברים על המונח 'רצ'ואן על הגדרות' ומכאן גם המוכנות הגדולה של הצבא בהגנה.

    למערכת הביטחון נדרשים כיום 3 מיליארד ₪ כדי להשלים את המכשול לאורך קו לבנון בשטח כולל של כ-145 ק"מ מראש הנקרה ועד לאזור מטולה. כנגזרת מכך, פועלת אוגדה 91 בשלושה מוקדים עיקריים. הגנה קדמית ואחורית – הגנה ממוצבים ופריסת צוותי קרב לאורך קו החזית ובמרחב הגדר.  זאת בנוסף לפריסת כוחות גם במדרון אחורי, חישוף מובלעות והקמת עמדות לחימה קדמיות במובלעות (לראשונה בצה״ל).

    ואי אפשר כמובן בלי מה שקורה היום במדינת לבנון המתפרקת, שם קיים כשל רב מערכתי גם בדמות משבר כלכלי ( ערך הלירה הלבנונית ירד ב 90%), משבר פוליטי ממנו נהנה חיזבאללה כמנווט בין שני הצדדים, משבר בצבא (שכרו של לוחם בצבא הוא 50 דולר לעומת לוחם זוטר בחיזבאללה שמרוויח 500 דולר) ומשבר אזרחי- עדתי.

    ובסיכום ניתוח חמש עשרה השנים שחלפו מאז המלחמה, שולח האלוף ברעם מסר ברור לחיזבאללה: "במערכה הבאה תפגשו מולכם צבא מאומן, קטלני ונחוש מאי פעם".

    חשיפת מטרה של חיזבאללה

    ניתן לראות כי באופן עקבי ארגון חיזבאללה משתמש כטקטיקה מבצעית בנכסים אזרחיים לפעילות צבאית, מנגד, צה״ל ופיקוד הצפון ינקטו בכלל האמצעים על מנת לצמצם פגיעה באזרחים, ועם זאת, צה״ל לא יהסס לפגוע במטרות פעילות.

    אחת מאלפי המטרות הקיימות בפיקוד הצפון שיתקפו במלחמת לבנון הבאה, היא מחסן המכיל אמל״ח. חיזבאללה התכוון להשתמש בו כנגד לוחמי צה״ל ואזרחי מדינת ישראל. המחסן הוקם בלב האוכלוסייה האזרחית בלבנון, מטרים ספורים ליד בית ספר.

    נתוני המטרה: מיקום: כפר עבא, בירת מחוז נבטיה. המטרה נמצאת כ-25 מטרים מבית הספר הרשמי של כפר עבא.

    קרבת אמצעי הלחימה של חיזבאללה לבית ספר זה, מסכנת יותר מ-300 תלמידים חפים מפשע. כמו המטרה הזו, ישנן אלפי מטרות דומות של חיזבאללה שמסכנות את אזרחי לבנון.

    צילומים: דובר צה"ל

     



    0 תגובות