"כפר שהוא בית"

    נחמן וינברג No Comments on "כפר שהוא בית"

    לא רבים יודעים, אך מוסדות מגדל אור שבמגדל העמק אינם מיועדים אך ורק לבנים, אלא גם לנערות שנמצאות בתחילתו או באמצעו של מדרון רוחני חלקלק, שם בסיוע הצוות החינוכי שבמקום, הן מטפסות ועושות את צעדיהן בחזרה לחיים, ולבניית בית נאמן בישראל

    צילום: מגדל אור

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בכפר הנוער 'אפיקי – אור' שבמגדל העמק, נמצאים בימים אלו במגמת התרחבות, זאת לאור הצורך ההולך וגדל במענה עבור הבנות שזקוקות לכך. בהתאם לכך נערכים באפיקי-אור שע"י מוסדות מגדל אור, להגדלת המענה הפנימייתי והחינוכי במקום

    לא רבים יודעים זאת, אך מוסדות מגדל אור שבמגדל העמק אינם מיועדים אך ורק לבנים, אלא גם לנערות שנמצאות בתחילתו או באמצעו של מדרון רוחני חלקלק, שם בסיוע הצוות החינוכי שבמקום, הן מטפסות ועושות את צעדיהן בחזרה לחיים, ולבניית בית נאמן בישראל

    כנראה שהמושבה מגדל העמק, לא הייתה מוכרת פרומיל ממה שהינה מוכרת כיום לולא בחר בה הרה"ג יצחק דוד גרוסמן שליט"א להקים בה את מוסדותיו. מוסדות אלו עוסקים בהצלת נפשות רוחנית פשוטו כמשמעו. אך בעוד מרבית הציבור מכיר בעיקר את מוסדותיו לבנים, מעטים יודעים כי מוסדות אלו כוללים גם מוסד מיוחד לבנות או כפי שזה נקרא כיום, כפר הנוער 'אפיקי – אור'. מסגרת זו מיועדת לבנות בגילאי 15-18 שכבר היו בדרך להיפלט מחיים רוחניים הן מקבלות מענה ועלות מחדש על המסלול בעבודה מסורה ומתמדת של נשות הצוות במקום, צעד אחר צעד, הן מסייעות להן. החל בבניה מחודשת של אישיותן הפנימית, טיפוח הקשר המשפחתי, חיזוק מעגלי האמון העצמי וכלה בטיפול ומענה בפצעים ומשקעים מהעבר, כאשר חוויותיהן השליליות מקבלות יחס הולם באמצעות טיפול מקצועי במגוון כלים.

    בשיחה שקיימתי עם מנהלת הבית ספר דגנית מלכה ועם סגניתה בת שבע אפיק, הן מספרות: "בית הספר הינו תיכון ארבע שנתי ומיועד לכיתות ט'-יב'. הוא נועד לתת מענה לבנות מבתים חרדיים, אשר מפני סיבות רגשיות או לימודיות לא הסתדרו בבתי הספר של בית יעקב, או בקהילה, יתכן ומחמת כללים נוקשים שהוכתבו בסביבתם וגרמו להן למועקה, כך הן הגיעו אלינו. אצלנו הקשר עם הבנות מעולה, מלא בחמימות ואהבה. הבנות זוכות לאמון בדרך שהן עושות, גם אם הן לא מצליחות להגיע מיד ליעד הרצוי, הסבלנות והתמיכה הרבה מסייעות להן וכך בסיומו של התהליך הן מצליחות לעמוד ביעדים, הן מבחינה רוחנית והן מבחינה לימודית. אין בת אחת שנכנסת אצלנו ולא נוצר אצלה תוך זמן קצר שינוי פנימי מהותי" הן מצהירות.

    עוד הן מוסיפות, "כל בת זוכה לליווי אישי ופרטני, ואנו מלוות אותה לפי הקצב והיכולות שלה. רבות מהנערות שמגיעות אלינו נדרשות מטבע הדברים גם להשלמת פערים, בגלל חוסרים מבית הספר או בגלל קשיים לימודיים וכיו"ב, אצלנו הן מקבלות את המענה.

    השנה האחרונה הייתה מאתגרת במיוחד (עם כל המציאות המורכבת בעקבות הקורונה) ולמרות זאת עמדנו באתגרים הללו וכולן אצלנו למדו והוציאו ציונים גבוהים בהצלחה. בנוסף היו בנות שלא למדו במשך שנה! לפני שהגיעו אלינו, וכאן הן הצליחו להשלים את הפערים בזמן קצר ביותר, לאור הסיוע והתמיכה שקיבלו. הייתה לנו תלמידה שלא רצתה להוציא תעודת בגרות במהלך הלימודים בכיתה י"ב, נשות הצוות לא ויתרו ועודדו אותה להאמין בעצמה, בכל מקום שאחרות לא מאמינות בהן אנחנו מאמינות בהן" עוד הן מצהירות חד משמעית כי, "אפשר לומר שמדובר בכפר שהוא בית".

    הן מוסיפות להרחיב על המסגרת הלימודית עצמה: "המסגרת הלימודית אצלנו כוללת הכנה מלאה לבגרות, כאשר באנגלית ומתמטיקה ניתן להגיע בין 3 ל5 יחידות בגרות, ויחד עם יתר המקצועות ניתן להגיע אצלנו מעבר לבגרות מלאה (של 21 יחידות) כאשר הבנות מגיעות גם לרמות של 36 ו40 יחידות בגרות.

    כאשר כאמור קצב הלימוד במקצועות הללו נמדד לכל בת כפי יכולתה, ובהתאם לכך מותאמות לכל בת יחידות בגרות שהיא יכולה לעמוד בהן בהצלחה. כך שתחושת התסכול מחוויה שלילית של חוסר הצלחה נמנעת מראש.

    מעבר לכך, בנוסף לתעודת הבגרות הן גם לומדות ומקבלות תעודה טכנולוגית, כאשר במקום קיימות  2 מגמות שונות: הראשונה היא באמנות שימושית (-אומנויות העיצוב), הכוללת בין השאר: לימוד גרפיקה ממוחשבת, ציור, פרויקט עיצוב גרפי, וקורס תלת ממד – במסגרתו הן מדפיסות תוצרים במדפסת תלת ממד. והמגמה השנייה היא מגמת מלונאות, במסגרתה הן מתמחות באמנות הבישול והאפייה, יש לנו מטבח ייעודי לכך, בו הבנות מתנסות כל שבוע בבישול ואפיה עד להתמחותן. במסגרת מסלולים אלו, קבלת התעודות בסיומן מזכה את הבנות ב10 יחידות בגרות בכל אחד מהמסלולים, המסייעים להם להגיע לרמה גבוהה של יחידות בגרות בסה"כ."

    מהו סדר היום במקום?

    "בשעה 8:30 בבוקר אנו מתחילות את היום בתפילה וארוחת בוקר, ולאחר מכן מתקיימים לימודים עד לשעות הצהריים. בסביבות השעה 13:30 בצהריים אנו יוצאות להפסקה הכוללת ארוחת צהריים. ולאחר מכן הלימודים ממשיכים עד לסיומם בשעה 16:00 אחה"צ. הלימודים מתקיימים בכיתות קטנות של עד 20 בנות בכיתה, כך מתאפשרת סביבה לימודית טובה עם קשר חמים וקרוב בין המורות לתלמידות. בנוסף, במסגרת התמיכה הפרטנית קיימות כיתות אתגר לקידום הבנות שם הן מחולקות לקבוצות קטנות יותר של בין 10 ל12 בנות בכיתה כזו.

    החל מהשעה 16:00 אחה"צ, בעצם מסתיימת מסגרת בית הספר, והפעילות עוברת למסגרת הפנימייה כאשר מתקיימים עבורן חוגים שונים (וכפי שיפורט בהמשך הכתבה), סיוע לימודי באמצעות מרכז למידה, מפגשים עם מדריכות, ועוד פעילויות שונות עד לשעות הערב. כמובן שגם בשעות פעילות בית הספר מתקיימות עבורן פעילויות חברתיות ענפות ואנו שמות דגש על הצד הזה, אין ספק שזה משהו שתורם לחיבור של הבנות למקום" הן קובעות פה אחד.

    "במהלך השנה מתקיימות פעילויות נוספות במסגרת הבית הספרית, כך בר"ח מתקיימת פעילות חברתית במסגרתה מתקיימת תפילת ר"ח מיוחדת והמונית כשלאחריה מוגשת ארוחה חגיגית. במהלך החורף נערכים טיולים המותאמים למזג האוויר החורפי ובקיץ מתקיימים אף ימי מחנאות, יחד עם זאת לאורך השנה מתקיימים טיולי של"ח (שדה, לאום, חברה) זאת במסגרת תכנית משרד החינוך. הטיולים השונים מגוונים החל מביקורים באתרים מעניינים, ותיתכן בהם פעילות ספורטיבית כמו הליכה בשטחים פתוחים ולצד נחלים, ועד לפעילות אקסטרים ואטרקציות מגוונות כמו נסיעה ברכבל, טיולים בטרקטורונים, נהיגה בקארטינג, שיט ועוד. כמובן שלצד אלו, אנו גם מגוונים בביקורים במסעדות עם אוכל משובח ועד לגלידריות מפנקות.

    צעד קדימה ליום המחר

    במסיבות סיום הכיתתיות שנערכות בימים אלו, מתבצעת פעילות מגוונת עם התלמידות, עבור כיתות י"ב, במסגרת הרב-שיח שהתנהל. התנהל משוב נוסף שנקרא על ידינו 'צעד קדימה' במסגרתו נשאלו התלמידות ושוחחו איתן על היעדים שלהן. כשבקצרה ובכותרת בלבד, מה שנאמר להן ונוהל איתן שיח מעמיק על כך במסגרת הרב שיח הוא: 'לקראת המציאות שאת יוצאת לחיים, וכל צעד מקדם אותך ליום המחר. איפה את נמצאת כיום, מהן היעדים שלך, ומה את לוקחת איתך ליום המחר.' כשבהזדמנות זו כל בת יחד עם יתר הבנות מקבלת משוב ועידוד נוסף להצלחה בדרכה רגע לפני שהיא עוזבת, אך כמובן לא נפרדת מאיתנו לגמרי. כמו"כ בנוסף לכך, התקיימה עבורן תכנית מיוחדת עם ההורים בהשתתפות נשיא המוסדות הרב גרוסמן שליט"א."

     

    חיכיום היא נושאת במשרה חינוכית הנעשית ברגישות רבה מתוך עצמה פנימית

    בשיחה עם מנהלת כפר הנוער במקום, מיכל כהן, היא מוסיפה לתאר לנו על הווי הפנימיה בכפר, "הפנימיה מהווה בית חם, אוהב ומכיל עבור הנערות. מבנה הפנימייה אף שופץ ואובזר לרווחת הנערות ברמה גבוהה מאוד והדאגה היא, הן לעולם החומרי של הנערות והן לעולם הרוחני ולעולם התוכן שלהן. וכפי שנאמר ע"י חכמינו ז"ל בפרקי אבות 'אם אין קמח – אין תורה'.

    הפעילות בפנימייה שוקקת חיים החל מרגע סיום הלימודים ועד לשעת השינה וכוללת בתוכה חוויות לימודיות, חוויות מעצימות וחוויות מהנות. במטרה לייצר לנערות סדר יום ומחויבות, בראש ובראשונה, כלפי עצמן, אף חיי הפנימייה מאופיינים כמסגרת מחייבת. כאשר כל יום הוא עולם תוכן בפני עצמו והנערות חייבות ליטול בו חלק.

    במסגרת חוגי העשרה שאנו מקיימים במקום, קיים מגוון רחב של חוגים הכולל: חוגי נגינה, חוגי אומנות, חוגי ציור, חדר כושר, נגרות, איפור וסירוק, חוג אירובי, חוג תכשיטנות, סדנאות אפיה למיניהן, רכיבה טיפולית, במסגרתו בנות שחששו בעבר להתקרב ולגעת בסוס, דוהרות ללא מורא על הסוסים, וניכר כי הטיפול הזה העניק להם או לעתים יותר נכון השיב להם את האמון בסביבה, חיזק את הביטחון העצמי, שמחת החיים, קורס עזרה ראשונה ועוד.

    כך גם מתקיימים קורסי העצמה לנערות – העצמה אישית, תקשורת בינאישית, התנהלות כלכלית, סדנאות O.D.T.   התנדבויות בקהילה, ועוד. כל הנ"ל ניתן לנערות ע"י גורמי מקצוע מן השורה הראשונה שבכל תחום ידע. בנוסף ניתנים במקום הרצאות מפי טובי הרבנים בארץ, הן במסגרת הרצאות חד פעמיות, והן במסגרת מקבילה של סדרת הרצאות, והן כשיחות אישיות. בנושאים מגוונים  כגון: מהות הבית היהודי, מהות הצניעות, קיום המצוות, הקשר עם בורא עולם ועוד.

    לצד זאת אנו יוצאים לטיולים חוויתיים ומאתגרים, כמו יציאות לשיט ולפארקים, לונה פארק, מסלולי ג'יפים, בריכות שחייה, באולינג, פארק אקסטרים ועוד. הכול נעשה על מנת להעשיר את ארגז הכלים של הנערות בתוכן ובאיכות.

    "השבתות בפנימייה" – היא מדגישה, "הן מעין עולם הבא! במאמץ משותף ובגיוס האמצעים הרבים העומדים לרשות הכפר, נערכות בכפר שבתות רוויות תוכן רוחני הניתן ע"י מרצים והצוות החינוכי, תוך דאגה גם לעונג השבת הגשמי. ובכך הנערות חוות את תחושת השבת מתוך רוממות הרוח והמחשבה.

    כמובן, שצוות הפנימייה מורכב מקהילה של נשים נשואות המהוות מודל לחיקוי לנערות, ומהוות הדמות המובילה והמשמעותית שלהן בכפר. לצד צוות של נערות רווקות המהוות "אחיות גדולות" להטות שכם לעול הנערות וכן, להטות אוזן קשובה להתמודדויות על מנת לצלוח אותן בסיי עתא דשמיא גדולה.

    בכפר ישנו משק חקלאי, המאפשר לנערות התנסות באפיקים נוספים ומעניינים, כגון: טיפול בבעלי חיים, גידולי קרקע של ירקות, פרחים, צמחי מרפא התנסות בענף של ייצור סבונים, בישום וכדו'. כך המשק מאפשר לנערות עשייה מתוך תחושת הצלחה, עשייה מתוך תחושת מסוגלות וסיפוק.

    לקראת סיום היא מדגישה כי הכפר מלווה ע"י צוות טיפולי מקצועי, בשילוב של רכיבה טיפולית חווייתית ומעצימה ובשילוב של טיפולים נוספים כגון: טיפול באומנות, טיפול בפסיכודרמה, טיפול במוזיקה וכדו'"



    0 תגובות