- רדיו קול חי - -

תופתעו לגלות: נהריה – בכל זאת יש בה משהו \\ הטיול היומי

הגליל המערבי שוקק חיים בימים אלו של הקיץ. ים תכול, צימרים פורחים בכל מושב וקיבוץ, טיולי אופנים וגם עיר. נהריה שמה.

"נהר" (הגעתון) חוצה אותה ממזרח למערב (ומכאן שמה, נהריה), ייקים (ברובם פרופסורים ודוקטורים) שבאו לעסוק בחקלאות רוכבים על אופנים ברחובותיה, בתי מאפה משובחים עם שטורדל אמיתי (כמו של פעם) בתים המספרים את ימיה הראשונים של המושבה כמו במלון 'ארנה שטרקמן' וסביבה שרוחשת פעילות תיירות ותרבותית.

כבר בשנת 1935 נוסדה המושבה נהריה שהפכה לימים לעיר קיט, הרבה בזכות חריצותם של קבוצת יקים מרחבי גרמניה ועידוד קניית חלקות קרקע ע"י ההנהגה המקומית.

העיר, מציעה אטרקציות מגוונות למבקרים בה, האטרקציות משלבות בין קידמה למסורת ומעניקות למטייל ברחבות העיר חוויה שאין כמותה, מכל פינה בעיר מזדקפים עצים מרהיבים וגינות מטופחות, הנוי והפאר של העיר ניבטים מכל עבר.

הליכה לאורך שדרות הגעתון מלאה במראות ההווה, עם עשרות בתי קפה, מסעדות, ברים וחנויות, כאשר מעל ראשם של המטיילים ממוקמות נורות כחולות המוסיפות לחוויה הרומנטית של העיר, עצי האקליפטוס לאורך שדרות הגעתון מזכירים את ניחוחות העבר וההיסטוריה של העיר.

לאורך הים, נבנתה טיילת מושקעת, מרוצפת בצורה נפלאה, שביל אופניים לצידנה ושביל מונגש לתוך הכל בחלקים שונים. לאורכה שזורים אלמנטים פיסוליים, נפתחו יציאות לים להנאתם של הדייגים ונבנו מתקני משחקים אולטרה מודרניים ומאתגרים ומתקני כושר לציבור הרחב. הטיילת נמשכת עד לכיוון צפון ומתחברת לטיילת מטה אשר.

בקצה הטיילת העירונית הקימה העיריה תחת שרביטו של ראש העיר החדש והנמרץ חוף נפרד ומושקע היטב. מתחם מלתחות חדש, סככות גדולות, מחיצות משודרגות ושעות פעילות נפרדות לנשים ולגברים.

בדרומה של הטיילת החדשה אל מול חופיה המדהימים של העיר נהריה, הוקם פארק אתגרי המושך אליו מאות משפחות ובו מגוון מתקנים בהם: פטריות דמויות קפיץ, נדנדות לפעוטות, קיר מוסיקה, פטריות תלויות, נדנדות משולבות, קיר טיפוס, מתקן משולבת רב תכליתי, קרוסלת חבלים, מתחם אור וקול המשלהב את הילדים ומלמד אותם לפתח קורדינאציה, ערסלים מרווחים ועוד מגוון אטרקציות.

נהריה | צילום קובי פינקלר

הגן הבוטני

לפני כמעט 20 שנה נפתח בעיר הגן הבוטני-זואולוגי ובו מגוון גדול של בעלי חיים וצמחים מכל פינות העולם. אתר בילוי מלהיב לכל המשפחה המשלב לימוד חוויתי לכל מבקריו.

בגן פינות חי להנאת המבקרים, ביתן זוחלים, פינת ליטוף, מגוון צמחי ארץ ישראל, צמחיית מים וצמחים מכל העולם. בימי חול הכניסה כרגע חופשית. הנאה צרופה מכל רגע.

עיר וסביב לה – סיפורו של מקום שהוא גם בית מלון

אם רוצים להכיר את סיפורה של נהריה ולחוות את העיר, המלון והאנשים של העיר לכו למלון שטרקמן ארנה.

המלון שחוגג עכשיו 61 שנה, מתחיל כשבשנות ה- 30 רכש ד"ר אלואיס שטרקמן קרקע בקרבת הים במחיר של שלוש משכורות חודשיות דאז. החלקה עמדה ריקה עד סוף שנות ה-50 שאז הוחלט לבנות על חלקה זו שני בתים למשפחת שטרקמן (אלואיס ושרלוטה) ולמשפחת בנדהיים (ארנה והרמן).

בתחילת שנות ה- 60 נסע ד"ר אלואיס שטרקמן לארצות הברית יחד עם אשתו ובנו מיכאל לצרכי עבודה. ארנה אשר נותרה בארץ החלה להפעיל את הבתים כ"פנסיון ארנה" לאירוח קייטנים ונחלה הצלחה גדולה בזכות הכנסת אורחים לבבית ועוגות מופלאות שאת חלקן אופים עד היום במלון (המפורסמת מבניהם שטרודל תפוחי עץ).

עם שובה של משפחת שטרקמן מאמריקה ולנוכח ההצלחה הורחב המבנה ושמו הוסב ל"בית ארנה". שתי האחיות התאחדו שנית וניהלו את המקום. בשנת 1974 נפטרה שרלוטה וארנה נשארה לעזור למיכאל אשר לקח על עצמו את ניהול המלון. מיכאל הכניס למקום "רוח צעירה" והשקיע בו את כל-אונו, אופיו המיוחד וחוש ההומור שלו קנו לו אורחים רבים מהארץ ומהעולם.

את שאר הסיפור תחוו בעצמכם במלון. אל תחמיצו.

כיום ניהול המלון הוא בידי בנות הדור השלישי למשפחה והניהול הנשי נראה בכל פן. רמת אסתטיקה גבוהה, סדר וניקיון ומעבר לכל שירות חמים מוקפד ומדויק.

מידי ערב שבת מתקיימת במלון, שעה קסומה בלובי המלון של "קפה מיט קוכן" כמיטב המסורת הייקית. מבחר של סוגי חליטות תה, קפה, יינות, אפל שטרודל לפי מתכון סודי משפחתי עם שלכזאנה (קצפת), תותים, עוגות, עוגיות ונשנושי בריאות.

הלובי מעוצב בשילוב של אלמנטים חדשים וישנים, פרטים אישיים והיסטוריים: פסנתר בן 100 שנה, ספרייה עשירה בספרים בשפות שונות ותמונות מהאוסף הפרטי של המשפחה. תוכלו להתרווח עם כוס קפה, אפלשטרודל, ספר טוב ולהכיר את הסיפור הייחודי ומעורר השראה של המלון.

היכן אוכלים?

בעיר עשרות מסעדות בהן כשרות למהדרין מרמת האוכל המהיר ועד רמת האוכל המושקע יותר.

בחרנו הפעם בבורדו. המסעדה (חלבית) ממוקמת על גדות נחל הגעתון, האוכל מעולה במיוחד ארוחת הבוקר מומלצת . הכל טרי ומגיע על צלחת יפה עם תוספות יפות שניתן למלא ללא תוספת . השרות נהדר.

את שאר סיפוריה של המושבה נשאיר למדריכים העוברים בין בתיה, צריפיה ומכמניה ומספרים את סיפורה.

אם חשקה נפשכם ותקציבכם בסיור עצמאי ,אזי את תחילתו של הסיור מומלץ לקיים בבית ליברמן בדרומה של העיר. אגב. עולים רבים אשר הגיעו באניות מעפילים העבירו לילה ראשון בבית ליברמן, שם הוסתרו ע"י חברי הפלי"ם.
כיום מאכלס בית ליברמן את המוזיאון העירוני לתולדות העיר.

עוד בסביבה:

תושה בייקרי, קונדיטוריה ובית קפה בקיבוץ ראש הנקרה.

שחף אברהם ותומר סויסה הם חברים מהצפון שעבדו יחד. לאחר הרבה שנים של ניסיון במסעדות מובילות בארץ, החליטו השניים להגשים את חלומם המשותף ופתחו את תושה. מקור השם הוא שילוב של שני השמות שלהם – תומר ושחף.

תומר, שלמד אצל הנס וגלית ברטלה, אצל אסטלה וגם עשה סטאז' בצרפת, יוצר עוגות ומאפים שהם יפים לא פחות מאשר טעימים. המקום מעוצב באקלקטיות נעימה, כולל בר המורכב מאופניים שהשניים פירקו ובנו מחדש.

במקום תפריט המציע מגוון רחב של מאפים ומוצרי קונדיטוריה, ובהם: עוגות שמרים ועוגות בחושות, עוגות שוקולד וגבינה, מוסים, קרואסונים, קישים ועוד.

בקונדיטוריה ישנו גם בית קפה, כך שניתן לשלב את המאפים עם קפה משובח או פשוט לקחת אותם הביתה.

צוקי ראש הנקרה:

חוויה יוצאת דופן של ביקור בפלא טבע שמתחיל עם תצפית עוצרת נשימה לכיוון קו החוף עד חיפה, ירידה ברכבל הקצר ביותר בעולם וסיור מפעים בנקרות שהים הגועש חרץ בסלע.

לאחר שתסיימו ליהנות מיופיים של הנקרות ומהמים הצלולים אפשר לצאת מהמנהרה שבראש הנקרה לסיור אופניים או רכב חשמלי לאורכה של טיילת אכזיב ולצפות בשמורת ראש הנקרה ונחל בצת ובדייגים הזורקים את חכתם אל הים.

בסיום הביקור עלו ברכבל וצאו אל מעבר הגבול והמצפור שאפו עוד קצת מהאוויר והנוף המרהיב, רגע לפני שתמשיכו אל היעד הבא.

טרק ים אכזיב:

יוצאים, בסירות טורנדו מהירות, המצוידות בזוג מנועים רבי עוצמה, ממפרץ אכזיב דרך איי ראש הנקרה (עליהם מקננים עופות מים), לקו הגבול עם לבנון. חוויה לכל המשפחה מגיל 3. באמצע הדרך עוצר מוטי המנוסה את הסירה, מדומם מנועים ומתחיל בהסבר. לעלות על האיים אסור "זו שמורת טבע ייחודית ולא ניתן לטפס עליה" הוא אומר.

שלושת הסירות, בבעלותו ובהדרכתו של מוטי אוחנה, יוצאות לשייט מהלגונה לכיוון הצוקים הלבנים של ראש הנקרה, כשבכל סירה יכולים לשוט עד עשרה אנשים.

החוויה מתחילה עם ההגעה. המראה המרהיב של הלגונה, צבעו הכחול של הים התיכון, המצוקים הלבנים של ראש הנקרה, כל אלו מרחיבים את הלב ואת הנפש עוד לפני העלייה לסירות. שומר שבת וחשוב מאד לפרגן.

מסלול טיול- עין חרדלית:

כדי להטיב עם קוראינו חיפשנו מסלול נוסף. מים ומעיין שלא מוכר לרוב עם ישראל.

המעיין ומקטע הנחל הינו אחד המעיינות המזינים את נחל כזיב. חלק גדול ממי המעיין נשאב אולם חלק ממנו משוחרר לטבע כדי לשמר סביבת חיים לבע"ח ולצמחיה בנחל.

זהו מסלול הלוך ושוב בנחל. אפשר לטייל ולהשתכשך כמה שחפצים ולהרוויח הן את קרירות האויר והן את האווירה השלווה שבנחל.

איך מגיעים: ניסע על כביש 70 צפונה ונפנה ימינה לכביש 8911. לאחר כ 1.8 ק"מ נפנה ימינה לכביש משובש עם סמ"ש ירוק. ניסע איתו עד למתקן מקורות ומשם נצעד כ 300 מ' עד שנגיע לעין חרדלית.

בוויז- כותבים עין חרדלית. שימו לב . ההמלצה היא ללכת על שביל העפר.

כתב וצילם: קובי פינקלר | בחדר העריכה: ארי טננבוים