לא לפחד? כלל! – מבקר המדינה 2021 \\ אריאל שרפר

    אריאל שרפר No Comments on לא לפחד? כלל! – מבקר המדינה 2021 \\ אריאל שרפר

    מהו החיסון הטוב ביותר להפחדות מוגזמות ומטרידות בכל התחומים? | למה אנשים לא מתמודדים היטב עם שינוי והאם נכונה הגישה "כבדהו וחשדהו"? | האם תיתכן מציאות מיטבית בה העוסקים בצורכי הציבור החרדי אינם חרדים?! | והפינה השבועית: "דברי ימי בנימין"- דברים שנתניהו אמר בעבר שכדאי לבחון מחדש בהווה בתקווה לעתיד טוב יותר

    אריאל שרפר צילום: טליה קניג
    22:01
    28.03.24
    המהדורה המרכזית No Comments on השרה מירי רגב: "לא מאמינה שהחרדים יפרשו מהממשלה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    אל תירא מפחד פתאום

    מנסים להפחיד אותנו כל הזמן. ואין הכוונה לאנשים רעים ולא מצחיקים המסתתרים מאחורי שיחים או קרן-זווית וברגע הלא צפוי (ואולי גם לא שפוי) קופצים על חבריהם בקריאת קרב בהשמעת הקול המפחיד "בה!" והמהדרין גם ממהרים לצלם את הבעת האימה שעל פניהם של מי שבקרוב יהיו חבריהם לשעבר.

    הפחד הכללי נובע ממערכות גדולות וכוחניות שיש להם יכולת לשתק באימה כל אדם רגיל בתחזיות שחורות יותר מבננה שנשכחה מחוץ למקרר כל הקיץ. ושלא תחשבו שההפחדה המתמדת היא דבר שגרתי ושכיח שניתן להתעלם ממנו- אחרת לא הייתי טורח לכתוב על כך.

    הסכנה שברצוני להזהיר ממנה היא ההפחדה שבאה בגלים מדי כמה שבועות או חודשים אחרי שלא קרה שום דבר משמעותי וחריג ולמרבה הצער והפחד יש ארגונים ומפלצות ענק מתועשות שזה ממש מטריד אותם שהציבור לא חרדתי יותר מדי זמן.

    בישראל המצב שונה מכל מקום אחר בעולם כי הארץ הזאת אינה דומה לכל האחרות. תשאלו כל תייר שלא הגיע לכאן בשנה האחרונה ובכל זאת יודע עלינו הכל. מפחיד.

    בשלב זה בוודאי תוהה הקורא מדוע אני כותב פתאום על מערכת ההפחדות בארץ ובעולם. הרי אם באמת הדבר קורה מדי פעם בהפעלת כוחות גדולים בהרבה מהרצון האנושי מה כבר אפשר לעשות נגד זה? תתפלאו אבל אפשר לעשות הרבה מאד דברים!

    שתי הסיבות העיקריות בגינן התעוררו מערכות ההפחדה לחיים בתקופה האחרונה היו השבעת ממשלה שאינה בראשות בנימין נתניהו, ומהשבוע הנוכחי גם עליה מחודשת של מפלס החרדה הלאומי מאפשרות חזרת מגפת הקורונה לישראל, אחרי שהממשלה הקודמת הצהירה בקול מקום אתר ושלט חוצות שחזרנו לחיים ולשגרה והמגפה נעצרה.

    כנראה שבאופן מוזר כלשהו יש קשר בין שתי הסיבות כי הפוליטיקה והבריאות היו הנושאים המדוברים ביותר בארץ בשנה האחרונה והסיבה שהן הפחידו כל-כך היא בגלל שאף אחד לא ידע מה יהיה. כנראה שאפילו אלה שהתמודדו במערכות הבחירות המרובות והתמודדו במקביל עם המשבר הבריאותי העולמי הגדול שלמרבה הצער טרם הסתיים לא ידעו איך פעולותיהם יגמרו, ויש כאלה שאמרו שגם הם לא הצליחו לבצע אותן בצורה הטובה ביותר. לכן כולם צריכים לפחד.

    איך אפשר להתחסן מהפחד?

    תרשו לי להציע דרך מקורית שאינה מחייבת פתיחת תוכנית חיסכון למושבה הראשונה (והכשרה) במאדים.

    באוצר החכמה היהודית נמצא את הפסוק הידוע בספר משלי: "אשרי אדם מפחד תמיד ומקשה ליבו יפול ברעה". מפרש המלבי"ם: "אשרי אדם המפחד, שהגם שלבו בריא אולם כי לא חטא, עושה את עצמו מפחד על העתיד שלא יחטא, ועל ידי כך נשמר מחטא ומפלס דרכיו. אבל המקשה לבו הוא בהפך, שרואה שמתיסר ביסורין ויש פחד והוא מקשה לבו, כמו פרעה שהקשה את לבו ולא ירא ה', הוא המקשה לבו ולא יהיה לו תקומה"

    הכלל המופלא הזה מלמד אותנו שמי שמפחד רק עושה את עצמו ודואג שלא יבוא חס וחלילה לידי חטא כדי להישמר מכל דבר רע , אבל בלב ובנפש הוא יודע שאין סיבה לפחד כלל כי השם שומר דרכו גם כשמדובר בדרכים לא ישרות ורצופות מכשולים.

    מנסים למכור לנו הרבה דמיונות והתרחשויות אפשריות המתרגשות לבוא לעולם ולהפחיד את כולם- אבל אם אדם רק "עושה את עצמו מפחד" ומאמין בלב שהשם ישמור וינחה אותו באופן שיוכל ללמד את "WAZE" איך להגיע אל היעד בלי לאבד את הצפון והמצפון- אז הכל בסדר.

    יש עוד כלל חשוב להבנה שכדאי לכתוב באותיות קידוש לבנה ולא לאבד אם לא רוצים לפחד:

    "ודע שהעולם גשר צר מאד מאד. והכלל והעיקר שלא יתפחד כלל"- לימד ר' נחמן מברסלב את חסידיו ואת כל מי שרוצה לשמוע להבין ולהירגע.

    מי שחושש מהממשלה ומה שהיא עלולה לעשות חלילה בנושאי דת ומדינה,

    מי שנחרד מהצהרות של מומחי הבריאות ורץ להזמין תור לעוד מנת חיסון אפילו שקיבל כבר שתיים,

    מי שמרוב פחד עבר לגור במלון רק כדי לא להיות קרוב לילדיו-

    כל אלה צריכים פשוט להתחזק בדרך האמת והאמונה ולעלות על הגשר הצר מאד מאד, ולזכור שלא לפחד זה הכלל הכי חשוב בחייו של מי שהאמת היא נר לרגליו שלא יפסיק להאיר את דרכו בחשכה אפילו אם מוכרחים לשים מסכה.

    רה"מ לשעבר נתניהו אמר פעם בטון עולה וגובר ביטוי מפורסם על הפחד(ומי שרוצה לקרוא את הפרשנות שלי עליו שידלג לסוף הטור).וכדאי לזכור בהקשר של המשפט הזה את הפסוק הנאמר מדי חודש בחודשו בברכת הלבנה: "תיפול עליהם אימתה ופחד". עליהם ולא עליכם!

    דרושינוי

    רוב האנשים מפחדים משינויים. קשה להתרגל לדברים חדשים השונים מההרגלים המקובלים. גם לא פשוט לבצע שינויים. זה מחייב את האדם להתרגל לדברים חדשים.

    בכל זאת יש מצבים בהם אין ברירה אלא להתמודד עם השינוי כי זה נכפה עלינו. במצבים משונים כאלה כדאי לזכור את הכלל הידוע "כבדהו וחשדהו".

    מי שחולל את השינוי טוען שעשה זאת לטובת הכלל אבל ידוע  שגם הוא מרוויח? כבדהו וחשדהו!

    מי שמבקש לבצע שינויים בכללים המקובלים עושה זאת בלי להתייעץ ובכוח? כבדהו וחשדהו!

    מי שקיבל לידיו כוח כלכלי עצום ובלתי מוגבל נשפט בעבר על ענייני כספים? כבדהו וחשדהו(בעיקר חשדהו).

    המדקדקים ישימו לב שיש דמיון מסוים במילים שינוי ושנוא. מעניין.

    מדברים עליך בלעדיך

    השבוע אישרה הממשלה החדשה הצעת חוק עליה חתום מישהו שאי אפשר לחשוד בו שטובת הציבור החרדי בראש מעייניו, אביגדור (עיוות) ליברמן,

    להקמת ועדת חקירה ממלכתית לאסון במירון.

    השבוע פרסמו כלי התקשורת החרדים בזעם כי השר לשירותי הדת, מתן (לקח) כהנא, מנסה להדיר נציגים חרדים מהועדה למינוי דיינים.

    ככל הנראה אחד העקרונות המנחים את הממשלה הדו-ראשית של בנט ולפיד הוא שהטיפול בנושאים מהותיים וחשובים למגזר החרדי- לא מצריך התייעצות עם חרדים.

    כל מה שצריך זה לדבר עליהם בלעדיהם.

    והאמת- כשמסתכלים על אלה שאיישו בעבר משרדי ממשלה חשובים כמו ביטחון חינוך ואוצר למרות שלא הבינו בהם דבר- כנראה שאין סיבה לדאגה.

    כי החרדים לדבר השם ומפגיעה בתורתו מאמינים שאם אפשר לקלקל – אז גם אפשר וצריך לתקן.

    כל מה שנותר להם זה לחכות בסבלנות עד בוא היום ששוב יעשו הכל לעצמם בעצמם.

    "דברי ימי בנימין" 2

    "הם מפחדים! הם מפחדים! הם מפחדים!"

    בשיאו של נאום בעצרת פוליטית כמה ימים בלבד לפני יום הבחירות בשנת 1999 שלף הרטוריקן המופלא בנימין נתניהו את הסיסמה "הם מפחדים", בלחן מתלהם ובעצמה מתגברת- כשהוא מפנה אצבע מאשימה ל-"תקשורת השמאלנית" שלדבריו מפחדת מנצחון הימין בבחירות פעם נוספת.

    אז נכון שנתניהו לא ניצח בבחירות 99', אך הסיסמה מאותו הנאום הבלתי נשכח על רקע השנתיים האחרונות ומה שעשו בהן התקשורת השמאל ובנט- מוכיחה שהיה משהו אמיתי בדברים שעמד במבחן הזמן.

    וכשהם מפחדים הם מתאחדים כדי להפיל את מי שאמר את זה. אבל נראה שאותו אדם מחכה שהגלגל יתהפך כי הוא מאמין. ומי שמאמין- לא מפחד!

    רוצים לבקר את המבקר? [email protected]



    0 תגובות