סופי: בית המשפט קבע כי בית המחבל ייהרס

    ישראל רובין No Comments on סופי: בית המשפט קבע כי בית המחבל ייהרס

    בג"צ אישר להרוס את בית המחבל שרצח את יהודה גואטה הי"ד בפיגוע ירי בצומת תפוח, ודחה את העתירה שהוגשה נגד הריסת ביתו | השופט מינץ: "נסיבותיו של האירוע מלמדות על פיגוע אכזרי וקשה בו נקטפו בטרם עת חייו של המנוח בדמי ימיו, ואין חולק על חומרת המעשים"

    אולם בית המשפט העליון צילום: פלאש 90
    9:29
    19.03.24
    התעוררות No Comments on צחוק זה בריא; אבל יש גבולות | פינת אימא מאיר

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בית המשפט העליון דחה היום (רביעי) את הערעור, שהגישו בני משפחתו של המחבל מונתצר אחמד עלי שלבי, שרצח יהודה גואטה ז"ל ופצע שני אזרחים ישראלים נוספים ואישר להרוס את ביתו של המחבל.

    העותרים, משפחת המחבל והמוקד להגנת הפרט, טענו כי מדיניות הריסת בתי מחבלים עומדת בסתירה לדין הבינלאומי ומשמש הלכה למעשה כאמצעי ענישה, כמו כן טענו כי המבנה אינו מרכז חייו של המפגע וכי למפגע היסטוריה של הפרעות נפשיות המייצרות קושי לייחס לו את ביצוע העבירות.

    מנגד, באי כוחו של המפקד הצבאי לאיזור הגדה המערבית, שהורה על הריסת הבית, סברו כי על בית המשפט לדחות העתירה.

    לטענתם, הטענות העקרוניות שמעלים בני משפחת המחבל בנוגע להריסת בתים אינן חדשות ונדונו פעמים רבות בבית המשפט העליון. 

    כמו כן, טענו כי הריסת הבית במקרה זה עומד בתנאי המידתיות והסבירות שקבע בית המשפט, זאת בפרט בשים לב להחמרה בפעילות הטרור בשנים האחרונות ולחומרת הפיגוע הרצחני עליו מדובר. עוד טענו כי אין לקבל את הטענה הנוגעת למצבו הנפשי של המפגע.

    בית המשפט קיבל כאמור את עמדת המפקד הצבאי לאיזור הגדה ודחה את העתירה. השופט דוד מינץ כתב בפסק הדין כי "הצו שהוצא הוא מידתי וכי לא נפל פגם בהפעלת שיקול דעת המשיב בהוצאתו. נסיבותיו של האירוע מלמדות על פיגוע אכזרי וקשה בו נקטפו בטרם עת חייו של המנוח בדמי ימיו, ואין חולק על חומרת המעשים".

    מארגון בצלמו שמוביל את המאבק להרס בתי מחבלים נמסר: "אנחנו מברכים על ההחלטה וקוראים לראש הממשלה נפתלי בנט עוד להנחות מיידית את הכוחות להרוס עוד הערב את הבית. כל רגע שבית המחבל עומד על תילו זה פרס לטרור. הרס בתי מחבלים זה כלי חשוב במאבק בטרור ובהרתעת הטרור וחשוב להתמיד בו במיידי. בנוסף אנחנו קוראים לשר הביטחון להוציא צווי הריסה לבתי המחבלים הפלסטינים שרצחו את יגאל יהושע בלינץ האכזרי בלוד. אין סיבה שבתיהם ישארו על תילם".

    עו"ד חיים בלייכר מארגון חוננו המלווה את משפחת גואטה כנפגעי עברה מסר "דברי השופטים ביחס לצורך בצעדי הרתעה אלו ברורים. אין ספק שהרס מידי של בית המחבל סמוך לפיגוע יביא תוצאות הרתעה חזקות יותר. הגיע הזמן לאפשר לצה"ל לנקוט בצעדי הרתעה מידיים בלא צורך להמתנה לאישור בג"ץ על כל הריסה, בכך שאם לאחר מעשה יתברר שנעשתה טעות – ניתן יהיה לפצות את הנפגעים.

    במלחמה בטרור צריך נחישות, מהירות ועוצמה. יש לתת לצה"ל את הכלים והגמישות כדי להשיב מכה מידית לטרור, בלא מתן אפשרות לארגונים התומכים במחבלים להילחם בצה"ל דרך בתי המשפט".

    אלון שוורצר ראש אגף מדיניות בתנועת "אם תרצו" מסר כי: "המציאות העקומה בה מדיניותה הביטחונית של ישראל נעמדת דום עד פסיקת שופטי בג"ץ בנושא לא מתקבלת על הדעת ופוגעת בצורה ישירה בהרתעה הישראלית נגד הטרור. ממשלת ישראל חייבת להפסיק את האבסורד ולהורות בפעם הבאה לכוחות הביטחון להרוס את בתי המחבלים עוד טרם יוגשו עתירות בנושא ואם יש צורך לאפשר זכות עתירה בדיעבד. במקביל על הממשלה לפעול נגד המימון הממשלתי הזר לארגונים השתולים כמו המוקד להגנת הפרט שמגישים עתירות סדרתיות נגד מדיניות הביטחון של ישראל ובכך פוגעים הלכה למעשה במאבק בטרור".



    0 תגובות