לא עורר הפתעה: איברהים ראיסי נבחר לנשיא האיראני

    שלמה ריזל No Comments on לא עורר הפתעה: איברהים ראיסי נבחר לנשיא האיראני

    כפי שהיה צפוי מראש מועמד האייתולות באיראן איברהים ראיסי זכה בניצחון גורף וקיבל למעלה משישים אחוזים מקולות המצביעים | עם זאת, אחוזי ההצבעה במדינה היו הנמוכות שתועדו מעולם ומלמדים ככל הנראה על חוסר האמון במשטר | באיראן מברכים אך בעולם מגנים את הנשיא הנבחר שלו דם רב על הידיים

    השליט העליון באיראן עלי חמינאי
    19:36
    25.04.24
    פנחס בן זיו No Comments on הקבינט אישר: מחבלי הנוח'בה יזכו לביקורים בבתי הכלא

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    כצפוי, מועמד האייתולות איברהים ראיסי זכה בניצחון סוחף וקיבל 62% מהקולות – 17.9 מיליון איש. יריבו שהיה מפקד משמרות המהפכה מוחסן רזאי קיבל 3.4 מיליון קולות. ראיסי שמשמש כראש מערכת המשפט של איראן, מקורב למנהיג העליון עלי חמינאי שהביע את שביעות רצונו מהבחירה ואמר כי זוהי הבעת אמון בממסד האיראני.

    מלבד נצחונו על רזאי האחרון הוביל בפער ניכר על שלושת המועמדים שנותרו במרוץ. עוד לפני ההודעה על ניצחונו, שלושת יריביו, בהם נגיד הבנק המרכזי לשעבר עבד נאסר המתי, היחיד שזוהה עם המחנה המתון, הכירו בהפסדם ובירכו אותו.

    ראיסי הודה לחמינאי על כך "שהכשיר את הקרקע כך שלכל האזרחים יהיה חלק ביצירת הממשלה החדשה". בהמשך הוא נועד עם הנשיא היוצא חסן רוחאני, שבירך את "נבחר העם" עוד לפני שהספירה הסתיימה מה שמלמד עד כמה העניין מכור מראש.

    על ראיסי הוטלו סנקציות על ידי ארצות הברית, בשל היותו מעורב בפגיעה בזכויות אדם. הוא תומך בהמשך שיחות הגרעין, אך ניצחונו של איש הדת הקיצוני עשוי להקשות על ממשל ביידן, שהבטיח לשים במרכז סדר היום שלו את המאבק בהפרות זכויות אדם בעולם.

    המשטר האיראני עודד את האזרחים לצאת ולהצביע, מחשש ששיעור הצבעה נמוך יפגע בלגיטימציה שלו. חלקים באופוזיציה ובמחנה המתון החרימו את הבחירות משום שלטענתם הן הוכרעו מראש לטובת ראיסי. 48.8% מבעלי זכות הבחירה מימשו את זכותם, המספר הנמוך ביותר מעולם, ובאופוזיציה האיראנית טוענים כי ההמונים לא הגיעו להצביע כדי להפגין את חוסר האמון שלהם בממשל האיראני שנשלט על ידי האייתולות.

    כמו כן הטענות העולות באופוזיציה מוכיחות כי אחוז המצביעים האמיתי היה נמוך משמעותית מהמפורסם, מה שמסתדר עם העובדה כי הבחירות הכביכול דמוקרטיות באיראן מהונדסות על ידי מועצה הנשלטת בידי נאמני המנהיג העליון שמסננים את הנבחרים ומשחקים עם התוצאות.

    מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה בירך היום את איברהים ראיסי על זכייתו בבחירות לנשיאות באיראן. "הניצחון שלך חידש את תקוות העם האיראני ותושבי האזור הרואים בך מגן ותומך נלהב של ההתנגדות נגד התוקפנים (ישראל)", כתב נסראללה באיגרת מיוחדת ששלח לראיסי.

    משרד החוץ מסר: "לאחר שהמנהיג העליון הכתיב לציבור האירני במי הוא יכול לבחור, פחות מ-50% מהאזרחים בחרו בנשיא הקיצוני ביותר עד כה. 'הקצב מטהרן' אברהים ראיסי הוקע בצדק על ידי הקהילה הבינלאומית בשל תפקידו הישיר בהוצאות להורג של יותר מ-30 אלף איש".



    0 תגובות