בטקס חטוף: אמיר אוחנה נפרד ממשרדו

    אבי רבינא No Comments on בטקס חטוף: אמיר אוחנה נפרד ממשרדו
    השר אמיר אוחנה צילום: פלאש 90
    9:52
    29.03.24
    הרב אהרן לוי No Comments on מלכודת גיוס החרדים \\ פרשת צו עם הרב אהרן לוי

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    אמיר אוחנה נפרד ממשרד הבט"פ: אחיי ואחיותי השוטרות והשוטרים, לוחמות ולוחמי האש, נשות ואנשי סגל שירות בתי הסוהר, עובדות ועובדי משרד הבט"פ על אגפיו ויחידותיו. מכיוון ששר הבט"פ הנכנס, שאני כמובן מאחל לו הצלחה בתפקידו, החליט שלא לקיים טקס חילופי שרים, לא הייתה לי הזדמנות הולמת להיפרד מכם כראוי, אעשה זאת כאן. אני מבקש להודות ראשית לראשי הארגונים: רב-ניצב קובי שבתאי, רב-גונדר קטי פרי ורב-טפסר דדי שמחי, ולמי שליוו אותי מקרוב – המנכ"ל היוצא ניצב (בדימוס) משה (צ'יקו) אדרי, והמזכיר הביטחוני תנ"צ אלי כזרי".

    על לילות וימים של השקעה לשמירה על שלומם וביטחונם של אזרחי ישראל. אני מבקש להודות גם לקודמיהם שליוו את תחילת כהונתי: ניצב (בדימוס) מוטי כהן וגונדר (בדימוס) אשר וקנין, שנשאו בעול מילוי המקום במ"י ובשב"ס משך כשנתיים, ותנ"צ אנה בן מרדכי שהיתה המזב"טית. ליוויתי את המשטרה בכמה מרגעי המשבר הגדולים בתולדות המדינה:

    חוסר היציבות הפוליטית, הבחירות החוזרות ונשנות, המחאות, ההפגנות והקמת הממשלה הפריטטית שלא הביאה איתה למרבה הצער בשורה, המאבק בהתפשטות נגיף הקורונה, משימה איתה לא התמודדה משטרת ישראל מעולם. משימה ששאבה את מירב היכולות והמשאבים מהמשטרה, מתוך תפיסה שזהו האיום המיידי על החיים ופעילויות האכיפה – הן מצילות חיים. אך המשימה הזו גם גבתה מחיר יקר בתחום מערכת היחסים שבין הציבור לבין המשטרה ותדמיתה. פעלתי רבות לשיקום ואיחוי היחסים שבין המשטרה לבין האוכלוסיה, ועוד נותר הרבה מה לעשות.

    האסון במירון בו נספו 45 בני אדם, ונפצעו רבים נוספים. מה שהתחיל כשמחה גדולה והילולה, והפך באחת למפח נפש. עשרות ישיבות היערכות התקיימו במשטרה בכל הדרגים – יחד עם הגופים המנהלים את ההר וגופי החירום הנוספים – לאורך למעלה מחצי שנה טרם מועד האירוע, לו הקדישה משטרת ישראל כמעט 5,000 שוטרים. אמרתי כבר פומבית בכמה הזדמנויות שהמפכ"ל, ממ"ז צפון, וכל גורמי המשטרה נערכו לאירוע בכל הרצינות וכובד הראש. אני מגבה אותם באופן מלא ומבקש שוב להשתתף בצערן העמוק של המשפחות, שאת חלקן ביקרתי במקומות שונים בארץ, ולאחל רפואה שלמה לפצועים.

    וכמובן, מאורעות מאי 2021 שליוו את מבצע שומר החומות, שהתרחשו בעיקר בלוד ובערים המעורבות. בעקבות המאורעות האלה, בוצע באופן מיידי הגיוס הנרחב בתולדות משטרת ישראל במהלכו גויסו כל פלוגות המילואים של מג"ב, הוכנסו לתוככי הערים פלוגות מג"ב המשרתות באיו"ש, ובתיאום בין המפכ"ל לביני המשטרה יצאה למבצע "חוק וסדר", המהווה תפנית ביחס המשטרה לאירוע. מדובר במבצע הנרחב ביותר בתולדות המשטרה ובמהלכו בוצעו בעוצמה, לעיתים בעוצמה רבה, למעלה מ-2,100 מעצרים, נתפסו עשרות כלי נשק ואמל"ח והוגשו כתבי אישום נגד מאות מהפורעים. גם כאן, עוד נותר הרבה מה לעשות, אך המסר שעלה ועודנו עולה מהמבצע הזה הוא שכל מי שהרים יד או אבן או בקת"ב או נשק, שכל מי שהצית וכל מי שהסית – יידע: משטרת ישראל תגיע אליו.

    וכל זאת, מעבר לאירועים הנוראיים אך למרבה הצער שגרתיים של רצח, פשיעה ותאונות דרכים. שירות בתי הסוהר גם הוא לקח חלק במאבקים אלה, ובפרט במאבק בהתפשטות נגיף הקורונה, והצליח להשיג שליטה טובה מאוד יחסית בתוככי בתי המעצר ובתי הסוהר בפעילות נחושה וחכמה, לא בלי מחירים כמובן. וגם כעת, במבצע חוק וסדר, זכיתי לראות חזון שהתגשם, עת שיתוף הפעולה בין גופי הבט"פ היה במיטבו:

    משאיות להובלת עצורים של יחידת נחשון ליוו את מבצעי המעצרים הגדולים בשטח, יחד עם הלוחמים שבעצם פינו את השוטרים לביצוע משימותיהם ולביצוע של עוד מעצרים, כשהם לוקחים אחריות על העצורים בשטח, לוחמים של יחידת "מצדה", יחידת העילית של שב"ס ביצעו מעצרים יחד עם המשטרה לאחר ששוטרו על ידי בצו המעניק להם סמכויות שוטר ושעליו חתמתי, ומפקדי שב"ס ובראשם הנציבה פעלו כדי לצופף את בתי הסוהר ולאפשר למשטרה לעצור ככל שדרשה בלי "מכסות" הנובעות מהצפיפות בבתי הסוהר והמעצר.

    ביטוי מיוחד לשת"פ והאחווה בין הגופים חנכנו ביום חמישי האחרון. המבנה החדש והחדיש של משטרת מרחב אילת יחד עם בית המעצר אילת, המחוברים ביניהם בגשר – יחד עם הנחת אבן הפינה לתחנת כב"ה אילת בסמוך, כך שכל הגופים שוכנים יחד באותו מבנה. החזון המלא הוא שגם מד"א, איחוד הצלה וזק"א יצטרפו למשפחת הבט"פ ויכללו ברשימה הזאת. בשירותי הכבאות וההצלה אין כמעט שבוע שבו לא חונכים אמצעי חדש, קורס חדש שנפתח או סימולטור. המהפיכה המתחוללת בכב"ה מעוררת השתאות ושירותי הכבאות שאזרחי ישראל נהנים מהם היום הם טובים לאין שיעור מאלה של לפני עשור, והולכים ומשתפרים.

    בעת האחרונה התמודדו לוחמי כב"ה גם עם נפילות הטילים ברחבי הארץ במסגרת מבצע שומר החומות, וגם עם שריפות רבות בהרי ירושלים, ביהודה ובשומרון, יש להניח שלפחות חלק מהן נובע מהצתות. לוחמי האש ביצעו את משימתם במהירות ובמקצועיות והצילו נפשות רבות. לצד אירועי החירום הללו, הספקנו לעשות ולקדם נושאים שהם בעלי חשיבות עליונה למדינת ישראל. הפשיעה בחברה הערבית היא האתגר הגדול והמשמעותי ביותר המונח לפתחה של המשטרה.

    בשנים האחרונות הושקעו כספים ומשאבים, נבנו יותר תחנות ונקודות משטרה ביישובים הערביים מאשר אי פעם בתולדות המדינה וגויסו מאות שוטרים מוסלמים למשטרת ישראל. זה לא היה מהלך פוליטי, זה היה מהלך מחויב נוכח המציאות: מיעוט קטן מתוך ערביי ישראל, מחולל 60% מהפשיעה החמורה, הרצח, האלימות ועבירות הנשק והירי. ברור לגמרי ששם יש להשקיע את מירב המאמצים. ואכן, הקמנו מפקדות משימתיות בטובא זנגריה, ברהט, בלוד ובמקומות נוספים, הפועלות בדיוק לשם כך – והתוצרים באים לידי ביטוי בעליה משמעותית בתפיסות נשק, במעצרים ובהגשת כתבי האישום.

    הקמנו אגף ייעודי לסיכול פשיעה בחברה הערבית – אגף סי"ף (בערבית חרב, ובעברית – סיכול פשיעה). האגף תוכנן בצורה חדשנית עם חשיבה "מחוץ לקופסא" והצלחנו להעביר אותו בהחלטת ממשלה רוחבית עם תקנים ותקציב של עשרות מיליונים, חרף הקושי המשפטי והפוליטי לתקצב החלטות מסוג זה בממשלת מעבר. הבאנו לעליה של 75% בהגשת כתבי אישום בעבירות נשק וירי ברבעון הראשון של 2021 לעומת 2020 ואני מקווה ומאמין שמגמה זו תימשך.

    החזרנו את האחריות לטיפול בפשיעה החקלאית לכוחות משמר הגבול, הרחבנו את מודל השיטור העירוני והתחלנו פיילוט לשיטור מועצתי, שיביא לשיפור השירות לתושבי המועצות האיזוריות ולמאבק טוב יותר בפשיעה החקלאית.
    אחת ה"שריטות" שלי הוא נושא המאבק בתופעת הפרוטקשן, או בשפה המשטרתית – סד"ח — שמלווה אותנו עשרות שנים. מרגע כניסתי למשרד יודעים כל מפקדי המשטרה שנפגשו איתי כי זהו יעד מרכזי עבורי, ואכן כך הונחו הימ"רים והיל"פים, מפלג שלם בלהב 433 הוסב לטיפול בתופעת הפרוטקשן, החלו תהליכי חקיקה לקביעת עבירה ייחודית של סחיטת דמי חסות שאיננה קיימת היום בספר החוקים, והחלה עבודת מטה להעברת תחום חברות השמירה ממשרד המשפטים למשרד הבט"פ, באופן שיאפשר פיקוח מיטבי והדוק שלא מתקיים היום.

    הייתה עליה משמעותית בתחום תפיסות הנשק, היתה התקדמות יפה בפענוח תיקי הרצח וירידה בעבירות הרכוש. בשירות בתי הסוהר הצערנו את דור הפיקוד, התחלנו תהליכים של הטמעת טכנולוגיות שיחליף את המציאות המיושנת וקידמנו את פרויקט שטח המחיה. בביקורי בבתי הסוהר למדתי גם על הבעיות – אבל גם על הדברים הנפלאים שעושים בשירות בתי הסוהר למניעת "מועדות" רצידיביזם בקרב אסירים. שב"ס בהנהגתה של הנציבה הוא ארגון בתנופה ובמגמת שיפור מתמדת. במערך הכבאות וההצלה חנכנו כאמור מתקנים ואמצעים רבים עם טכנולוגיות חדישות, וביקרנו גם בתחנות הנבנות שיחנכו בקרוב מאוד. הצלחנו לקצץ משמעותית בבירוקרטיה וברגולציה הנוגעת לכב"ה, פעולות שיחסכו למשק ולבעלי עסקים הון רב.

    בנוסף כולל המשרד את אגף רישוי כלי יריה בראשות ישראל אבישר. למרבה הצער ובשל צו שהוציא בג"ץ בגין עתירה שהוגשה עוד נגד קודמי, לא יכולתי לשנות את התבחינים אך לו היה בידי – הייתי עושה זאת. אני רואה בביטחון האישי של האזרחים עניין של שותפות בין המדינה לבין האזרחים – כשהמדינה צריכה לעשות את המיטב כדי להגיע לכל האירועים בזמן הקצר ביותר אך כשלא ניתן – לגבות את האזרחים העושים שימוש בנשק כדי להגן על עצמם.
    כך, שינינו גם את הנוהל המשטרתי לטיפול באירועים מסוג זה. אזרחים שומרי חוק הנושאים נשק כדין, ודאי אם שרתו בצה"ל והם מיומנים לפחות ברמה בסיסית – שימשו ועוד ישמשו כמכפילי כוח בידי רשויות הביטחון. ישראל, על כל האיומים והאתגרים הביטחוניים מהם סובלים אזרחיה, היא מהמדינות הקשוחות ביותר במדיניות מתן רישיונות כלי יריה וזו פגיעה בזכות להגנה העצמית. גם את זה צריך לתקן.

    הרשות להגנת עדים בראשות תנ"צ בדימ' אבי נוימן פועלת במחשכים, אך בזכות קיומה מסוכלים מקרי רצח ופשע חמור רבים, והכבדים שבעבריינים מוצאים עצמם מאחורי סורג ובריח. בכל הארגונים הללו משרתות ומשרתים אנשים נפלאים, מסורים, שפועלים בד"כ בלי הרבה הכרת תודה ואני רוצה לנצל את ההזדמנות לפנות לכל עובד ועובדת, לכל שוטר ושוטרת, לכל סוהר וסוהרת, לוחם ולוחמת אש – ולומר תודה. תודה על לילות וימים, בחום ובקור, בקיץ ובגשם, באש ובמים. תודה על ההקרבה, על הנכונות ועל ההישגים – תודה על כל מה שאתם עושים, כל אחת ואחד בתחומו, כדי לשמור על שלומם וביטחונם של אזרחי ישראל.

    זה המקום גם לחבק את בנות ובני המשפחות השכולות, ציינו לאחרונה את ימי הזיכרון לחללי הגופים, ואחד הדברים שאני גאה בהם הוא האופן בו גופי הבט"פ יודעים לעטוף בחום ואהבה את המשפחות. נאחל גם החלמה מהירה ורפואה שלמה לפצועים. לא מעט מאנשי הגופים נפצעים תוך מילוי תפקידם. בערבו של יום השבעתי לתפקיד השר לפני כשנה, נסעתי מהכנסת לבקר בבית החולים שוטרים שנורו כמה ימים קודם לכן בטירה. ביצעתי לא מעט ביקורי חולים ופצועים בשנת הכהונה, האחרון שבהם – השוטר ינון שמעיה, שגם ברגעים אלה מורדם ומונשם במצב קשה לאחר שנדקר בצווארו לפני כשבועיים בגבעת זאב. הלוואי שנשמע בשורות טובות.

    הייתי גאה לפגוש אתכם באירועי חירום, בתחנות, במרחבים, במחוזות ובמתקנים. למדתי כמה אתם צמאים להכרה על העבודה הקשה שלכם, להבנה את האתגרים השונים הניצבים בפניכם, לגיבוי ולמילה טובה — ועשיתי כמיטב יכולתי להעניק לכם את כל אלה. מדינת ישראל התברכה בכם, לובשות ולובשי המדים, שבחרתם בשליחות למען ביטחונה וביטחון אזרחיה. אשרינו שזכינו לכם. סומך עליכם – ובהצלחה גדולה!



    0 תגובות