אייזנקוט: "כשיגיע נשק מדויק לרמה מסוימת, צריך לשקול מלחמת מנע"

    קובי פינקלר No Comments on אייזנקוט: "כשיגיע נשק מדויק לרמה מסוימת, צריך לשקול מלחמת מנע"

    הרמטכ"ל לשעבר גדי אייזנקוט התארח ב"כנס דגן לביטחון ואסטרטגיה" והתייחס ליחסים עם ארה"ב, האיום האיראני והמערכה מול חמאס וחיזבאללה

    גדי אייזנקוט במכללה האקדמית בנתניה
    22:01
    28.03.24
    המהדורה המרכזית No Comments on השרה מירי רגב: "לא מאמינה שהחרדים יפרשו מהממשלה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    הרמטכ"ל לשעבר, גדי אייזנקוט, התארח היום (רביעי) בכנס דגן לביטחון ואסטרטגיה במכללה האקדמית נתניה, והתייחס למספר סוגיות ביטחוניות ומדיניות שעל סדר היום הציבורי.

    אייזנקוט התייחס לברית ההגנה ההיסטורית שקידם נתניהו עם טראמפ אך לא יצאה אל הפועל: "הדיבורים על ברית הגנה הם שגיאה. מדינת ישראל בנתה כוח צבאי מרשים, לא מושלם ויש פערים אבל כוח שהוא תעודת הביטוח של המדינה הזו. ברור לכל בר דעת שאם נכתבת ברית הגנה מתאמים פעולות כדי לא לסבך ולהיפך".

    אייזנקוט התייחס לאיום הקיומי בדמות הגרעין האיראני ואמר, "אני לא רואה איום קיומי על מדינת ישראל. אם תהיה לאיראן יכולת גרעינית זה יהיה איום גרעיני. בקיץ 99 התמניתי למזכיר רוה"מ והדיון היה על ועדת ראשי השירותים אצל אפרים הלוי. ולדיון היה נושא אחד התמודדות עם האיום האיראני. צריך להמשיך ולהבטיח שאיראן לא תהיה יכולת גרעינית. עוד לפני רוה"מ הנוכחי החלה הסוגיה האיראנית".

    על ההתמודדות עם חמאס אמר, "מאז שחמאס לקח את השלטון היו 4 סבבים גדולים והמציאות שם מורכבת מאוד. הם הצליחו לירות 4500 רקטות במדינת ישראל מה שהטריד אותנו ב"צוק איתן" המנהרות ההיקפיות סוכלו. אבל הם הצליחו לירות בהיקפים גדולים לשטחנו וראינו יכולת מרשימה מאוד בהגנה ושל תקיפת מטרות".

    עוד הוסיף, "הפגיעה ביכולת והעמקת ההרתעה הפעלת הכוח נגזרת מזה ובאופן שהסתיימה המערכה אחרי 14 ימים היא הסתיימה עם אותם פרמטרים של 2014. נשאלת השאלה מה האסטרטגיה הישראלית?- זירה הפלסטינית? אנחנו מדברים בצורה עקיפה או רואים בו אויב מר שצריך למוטט? חלק גדול מהבעיה זה שהמדיניות שלנו והאסטרטגיה שלנו לא מספיק ברורה בזירה הפלסטינית בכלל ובזירה של עזה בפרט. נותר לצה"ל ולשב"כ לספק תחושת ביטחון".

    על המערכה מול חיזבאללה מאז מלחמת לבנון השנייה אומר אייזנקוט, "לפני לבנון השנייה הארגון החל לבנות תכנית לכיבוש הגליל. במשך 15 שנים עבדו על זה ואנחנו איתרנו את זה באיחור של עשור ומטפלים ומשמידים את כל המנהרות ההתקפיות שהיו אמורים להכניס אלפי לוחמים בהפתעה וזה מראה את גודל האתגר מול חיזבאללה וההבנה שהקצה הוא חיזבאללה והמוח והאצבעות פנימה הוא איראן וזה מחייב אותנו להתכונן".

    עוד הוסיף, "בלבנון השנייה הגענו לא מספיק מוכנים. אבל למדנו מאז. מה שראינו בדרום תצוגה מרשימה של הגנה רב שכבתית ותקיפת מטרות אבל עדיין צריך להגביר הרתעה ולהמשיך חלון של שקט ונורמליות ככל האפשר. כשיגיע נשק כימי ונשק מדויק לרמת יכולת מסוימת יצטרכו לשקול אם לעשות מלחמת מנע או לא. למלחמת מנע יתרונות אבל גם משמעויות גדולות".



    0 תגובות