נדחתה הצעת החוק להגבלת זכות העמידה בבג"ץ

    איתי גדסי 1 Comment on נדחתה הצעת החוק להגבלת זכות העמידה בבג"ץ

    בקולות חברי ימינה ותקווה חדשה: מליאת הכנסת דחתה את הצעת החוק להגבלת זכות העמידה בבג"ץ | ח"כ זוהר: "אתם תצטרכו לתת דין וחשבון לציבור למה החוק הזה נופל היום"

    צילום: דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ
    12:16
    29.03.24
    קובי פינקלר No Comments on נעצרו מחבלים שהיו מעורבים בפיגועי ירי ומטענים

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    מליאת הכנסת דחתה בקריאה טרומית את הצעת חוק-יסוד: השפיטה (תיקון – הגבלת זכות העמידה) של חבר הכנסת מכלוף מיקי זוהר. לאחר הצבעה שמית תמכו בהצבעה 41 חברי כנסת מול 57 שהתנגדו. חברי ימינה ותקווה חדשה הצביעו נגד.

    בהצעת החוק, הוצע כי זכות העמידה בפני בית המשפט תוגבל למקרים בהם האינטרס האישי של מגיש העתירה נפגע או עלול להיפגע. פגיעה המשותפת לכלל הציבור או לקבוצה בלתי מסוימת בו אינה נחשבת פגיעה באינטרס אישי.

    בדברי ההסבר נכתב: "בשנים האחרונות אנו עדים לשחיקה הולכת וגוברת של "זכות העמידה", המגבילה את היכולת לעתור לבית המשפט למי שנפגע או שקשור לנושא העתירה בלבד. התוצאה היא התרבותן של עתירות המוגשות על ידי ארגונים ופרטים בנושאים פוליטיים, מדיניים וכלכליים, כאשר לעותר עצמו אין כל קשר לעניין נשוא העתירה ולא נגרמת לו פגיעה אישית בשלה הוא מבקש סעד. עתירות אלו נועדות להוביל להתערבות שיפוטית בעניינים שאינם נמצאים ברגיל בתחום עניינו של בית המשפט, ובכך לעקוף את סמכות הדרג הנבחר ואת הכרעות הבוחר.

    מצב דברים זה מאפשר לגורמים בעלי עניין פוליטי לאלץ את הרשות המבצעת לפעול בניגוד לסדרי העדיפות שלה ולמטרות לשמן נבחרה, ולהכתיב למעשה את סדרי עבודת הרשות באמצעות עתירה לבית המשפט הגבוה לצדק, תוך עקיפת רצון הבוחר. התערבות זו אין לה דבר עם מטרתו של בית המשפט להעניק סעד למי שנפגע, ויש בה משום פגיעה חמורה בעקרון הפרדת הרשויות".

    ח"כ זוהר: "הבאנו את ההצעה הזו מתוך אמונה שהאידאולוגיה היא מה שקובע ולא הכיסאולוגיה. אתם האמנתם שהצעת החוק הזו תיפול על קולותיהם של תקווה חדשה וימינה? זו ממשלת אחדות? זו ממשלת שמאל. אתם תצטרכו לתת דין וחשבון לציבור למה החוק הזה נופל היום. אל תמכרו את האידאולוגיה שלכם ותצביעו בעד הצעת החוק הזו".

    ח"כ אפרת רייטן התנגדה: "מדובר במעשה קיצוני מבחינה השוואתית. תפקידו של בית המשפט הוא לא רק להעניק סעד למי שנפגע ולהיות בורר בסכסוכים, יש לו גם תפקיד של הגנה על שלטון החוק. אסור לתת יד לניסיון בלתי ראוי לשחוק ולהקטין את כוחו של בית המשפט העליון".



    1 תגובות

    מיין תגובות
    1. 1

      מדוע לא מגישים עתירה לבג"צ נגד הקמת ממשלה המתבססת על הונאת הבוחרים?