הצעת החוק להגבלת זכות העמידה בבג"ץ – תעלה מחר להצבעה

    איתי גדסי No Comments on הצעת החוק להגבלת זכות העמידה בבג"ץ – תעלה מחר להצבעה

    הצעת חוק "הגבלת זכות העמידה" המגבילה את היכולת של ארגוני השמאל לעתור נגד המתיישבים ביהודה ושומרון – תעלה מחר להצבעה במליאת הכנסת | יו"ר סיעת הליכוד ח"כ מיקי זוהר: "מצפה מכל חבר-כנסת ימני להצביע בעד החוק"

    בית המשפט העליון צילום: Lior Mizrahi/FLASH90
    14:42
    28.03.24
    צבי טסלר No Comments on פיקוד העורף מחדד הנחיות: כך תיערכו להפסקת חשמל

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    יו"ר סיעת הליכוד ח"כ מיקי זוהר יביא מחר להצבעה במליאת הכנסת את התיקון לחוק יסוד השפיטה "הגבלת זכות העמידה".

    בחוק יסוד השפיטה נקבע, כי "בית המשפט העליון ישב גם כבית משפט גבוה לצדק; בשבתו כאמור ידון בענינים אשר הוא רואה צורך לתת בהם סעד למען הצדק ואשר אינם בסמכותו של בית משפט או של בית דין אחר"

    על פי ההצעה, לנוסח החוק הקיים יתווסף: "לא ייזקק בית המשפט לבקשה לפי סעיף זה שהמבקש בה לא הראה עניין אישי בנושא הבקשה ואולם לא יהיה עניין בגדר עניין אישי אם הפגיעה הנטענת משותפת לכלל הציבור או לקבוצה בלתי מסוימת בו".

    בדברי הסבר להצעת החוק, נכתב: "בשנים האחרונות אנו עדים לשחיקה הולכת וגוברת של "זכות העמידה", המגבילה את היכולת לעתור לבית המשפט למי שנפגע או שקשור לנושא העתירה בלבד. התוצאה היא התרבותן של עתירות המוגשות על ידי ארגונים ופרטים בנושאים פוליטיים, מדיניים וכלכליים, כאשר לעותר עצמו אין כל קשר לעניין נשוא העתירה ולא נגרמת לו פגיעה אישית בשלה הוא מבקש סעד. עתירות אלו נועדות להוביל להתערבות שיפוטית בעניינים שאינם נמצאים ברגיל בתחום עניינו של בית המשפט, ובכך לעקוף את סמכות הדרג הנבחר ואת הכרעות הבוחר".

    "דוגמאות לעתירות מסוג זה ניתן למצוא בעתירות שעניינן הריסת יישובים בשטחי יהודה ושומרון, המוגשות כנגד יישובים פורחים, העומדים על תילם עשרות שנים, המהווים בית וקהילה לעשרות ומאות משפחות. בעוד שזכותו של האדם לדרוש את קניינו הינה זכות חוקתית, הרי שברבות מן העתירות, המסתיימות לעיתים אף בצו המורה על הריסת היישוב או הבתים בו, אין העותרים מוכיחים כל זכות או זיקה למקרקעין עליהם ניצבים הבתים שאת הריסתם הם מבקשים".

    "בדומה, גם בעניין מתווה הגז נעשה ניסיון לעשות שימוש בבית המשפט לצורך עקיפת החלטות שהתקבלו על ידי הרשות המבצעת והמחוקקת, כאשר לעותרים אין כל עניין אישי בעתירה. מצב דברים זה מאפשר לגורמים בעלי עניין פוליטי לאלץ את הרשות המבצעת לפעול בניגוד לסדרי העדיפות שלה ולמטרות לשמן נבחרה, ולהכתיב למעשה את סדרי עבודת הרשות באמצעות עתירה לבית המשפט הגבוה לצדק, תוך עקיפת רצון הבוחר. התערבות זו אין לה דבר עם מטרתו של בית המשפט להעניק סעד למי שנפגע, ויש בה משום פגיעה חמורה בעקרון הפרדת הרשויות".

    "עניינה של הצעה זו הוא תיקונו של חוק-יסוד: השפיטה באופן שיגביל את זכות העמידה של עותרים בהתאם לאופן המקובל בעולם כולו, ובהתאם לזכות העמידה שהייתה נהוגה בישראל טרם נשחקה בפסיקת בית המשפט".

    לדברי ח"כ זוהר, הצעת החוק תעשה סוף לעתירות של ארגוני השמאל נגד מתיישבי יהודה ושומרון ויגביל את סמכות העתירה לבית המשפט בשמם של אנשים ללא זיקה ישירה לעותרים.

    יו"ר סיעת הליכוד, ח"כ מיקי זוהר: "מצפה מכל חברי הכנסת המחזיקים באידיאולוגיה ימנית ותומכים בזכות ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון – לתמוך ולהצביע בעד החוק הזה מחר במליאת הכנסת".



    0 תגובות