בעקבות דרישות סיעות הימין: קשיים במשא ומתן הקואליציוני

    אבי רבינא No Comments on בעקבות דרישות סיעות הימין: קשיים במשא ומתן הקואליציוני

    מחלוקת משמעותית במשא ומתן הקואליציוני בין סיעות הימין "ימינה" בראשות נפתלי בנט ו"תקווה חדשה" בראשות גדעון סער החוברים לגוש השמאל ומבקשים לרכך את הביקורת מימין | אביגדור ליברמן מחבק את תיק האוצר, וועדת הכספים ותיק החקלאות שהובטחו לו | בכל אופן מסתמן כי יאיר לפיד ייגש לנשיא ביממה הקרובה עם צמד המילים "עלה בידי".

    בנט ולפיד צילום: Miriam Alster/FLASH 90
    12:46
    19.04.24
    אבי יעקב No Comments on הלכה למעשה: מרן הגאב"ד הגר"מ גרוס בדרשת שבת הגדול | צפו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בעוד יומיים תם המנדט של לפיד ועדיין יש קשיים קלים במשא ומתן: יש הסכמות על רוב הדברים. חוץ מהאוצר נגב וגליל גם החקלאות אצל ליברמן. אך איילת שקד דורשת את תיק הנגב והגליל שיצורף למשרד הפנים שאמור לעבור לראשותה, וגם כחול לבן טוענים כי מלבד תיק הביטחון שהובטח לראש הממשלה החליפי והנוכחי בני גנץ, הובטח תיק החקלאות לחה"כ בסיעת כחול לבן אלון שוסטר.

    גם בוועדה למינוי שופטים מסתמנת מחלוקת על חברותה של יו"ר העבודה מרב מיכאלי שמקדמת אג'נדות ליברליות ובצד הימני של המפה מבקרים באופן חסר תקדים את מתן היד למעורבותה בהליך בחירת השופטים. בנוסף, בשל הביקורת הרבה על מתן תיק התפוצות לידי חה"כ הרפורמי גלעד קריב מטרפדת את ההסכמים הקואליציוניים שסוכמו באופן עקרוני.

    מכחול לבן נמסר: אנחנו מחויבים לממשלת השינוי ופועלים להקמתה ומאמינים שתוקם בשעות הקרובות. כחול לבן היא הראשונה להבין את הנחיצות בהחלפת השלטון לאחר שהניחה את התשתית לכך. ממליצים לכולם לנהל את המו"מ בחדרים הסגורים ולא בהצהרות מיותרות.

    בכל אופן, למרות הקשיים במשא ומתן והעובדה כי אביגדור ליברמן מחבק את שלל התיקים שהוענקו לו. מסתמן, כי יימצאו פתרונות וכי בהקדם נראה את יו"ר יש עתיד יאיר לפיד פונה לנשיא המדינה ראובן ריבלין עם צמד המילים "עלה בידי".

    חה"כ איווט ליברמן תקף את הביקורת שהוטחה לעברו על תיק החקלאות, והסביר: "מאז תום מערכת הבחירות ״ישראל ביתנו״ התנהגה באחריות עם הרבה אמינות, בהגינות ובשקיפות, לא זגזגנו לא מצמצנו ולא התפתלנו. כפי שאמרנו במערכת הבחירות, מפלגה מגוש השינוי שתביא מירב המנדטים נתמוך בהם וכך אכן היה".

    ליברמן הסביר: גם במשא ומתן הקואליציוני, ברגע שראינו שהדברים תקועים, היינו הראשונים להתייצב והראשונים לסכם. גם שם התנהגנו באחריות. אמרנו שאנחנו לא נערים קשיים, ולהגיד את האמת, אנחנו רצינו שני משרדים – משרד הקליטה ומשרד התיירות. שני משרדים שהיינו בהם שנים ועשינו עבודה טובה.

    אמרו לנו שזה בלתי אפשרי ואז פנינו לקוברינסקי שמנהל משא ומתן מטעם לפיד, תציעו אתם. מה שהוצע לנו זה שני משרדים, משרד החקלאות ונגב והגליל, לגבי משרד החקלאות זו הייתה פגישה בנוכחות הרבה אנשים, כשקוברינסקי שאל את הנציגים של בני גנץ, את רונן אביאני והוד בצר. שניהם אמרו אין לנו בעיה לוותר על משרד החקלאות, חזר קוברינסקי ושואל אותם, אפשר להעביר לישראל ביתנו את תיק החקלאות? אמרו שאין לנו שום בעיה, שני הנציגים הבכירים אני חוזר ואומר, רונן אביאני והוד בצר אמרו בנוכחות הרבה אנשים, ״אין שום בעיה תעביר לאיווט את משרד החקלאות״. קיבלנו את זה , לא התווכחנו ולא ניסינו להתמקח. אני חושב שברור לכולם שמדובר בשני משרדים צנועים מאד. מבחינתנו באמת הדבר הכי חשוב להקים קואליציה המבוססת על גוש השינוי במהירות האפשרית.

    לכן כשפתאום אני שומע שמתנהלת מלחמת קודש על אותו תיק החקלאות ששני האדונים אמרו שאין להם שום בעיה לוותר, אני שואל את עצמי האם זה רק תירוץ האם מישהו בונה לעצמו אליבי מראש? גם לגבי תיק הנגב והגליל, אם מישהו רוצה לפרק את גוש השינוי, בגלל תיק החקלאות או תיק הנגב והגליל אז בבקשה.

    בכל אופן ניהלנו משא ומתן, רצינו להיות ראשונים על מנת להתניע את כל המשא ומתן הקואליציוני בין כל המפלגות, היינו הראשונים לסכם ואצלנו מה לעשות מילה זה מילה. ברגע שלחצנו ידיים זה תם ונשלם. סיכמנו את כל הנושאים, גם בנושאים כלכליים גם בנושא של דת ומדינה, כאשר העיקרון המנחה בנושא דת ומדינה ואמרתי את זה גם בפגישה נפרדת עם נפתלי בנט וגם בפגישה המשותפת עם בנט ולפיד, המסננת מבחינתנו זה רבני הצוהר. כל מה שעובר אותם יכנס להסכם וכל מה שלא עובר לא יכנס. ונפגשנו עם כמה וכמה רבנים.

    וכל מה שעובר אותם ביקשנו להכניס.  ואין פה לא אג’נדה ולא שנאת חרדים ולא שום דבר, אני חושב. שבהחלט אנחנו מדברים על אג’נדה של מדינה יהודית ליברלית וציונית. אני מניח שחלק מהאנשים מכירים אותי היטב וחלק כנראה לא מכירים אותי. אבל אני אומר וחוזר באותו רגע שלחצנו ידיים זה סוף פסוק. אני לא מתכוון יותר לא לפתוח במשא ומתן Take it or leave it.

    אני באמת הלכתי למשא ומתן בידיים נקיות, אני חושבת שישראל ביתנו עם שבעה מנדטים קיבלנו פחות מיניסטריונים פחות משרדי ממשלה פחות שרים ממפלגות יותר קטנות מאיתנו, ואנחנו שלמים עם זה כדי באמת לזרז את התהליך הזה. אני קורא לזה תהליך היסטורי לנסות להקים קואליציה מקיר לקיר, ממשלת אחדות ממשלת שינוי, איך שתרצו.

    יו"ר "תקווה חדשה" חבר הכנסת גדעון סער אמר כי ״בערב הקמת "תקווה חדשה" הדגשתי שהאינטרס של ישראל הוא החלפת השלטון הממושך ביותר בתולדות המדינה. כך עשיתי- עשינו גם במהלך מערכת בחירות ובהתאם לכך פעלנו בעקביות לאחריה. מורנו ורבנו מנחם בגין עליו השלום עמד על החשיבות בהחלפת שלטון ממושך. זה נוגע לשורשי האמון של העם בשיטה הדמוקרטית ובתחושתו לגבי עצם יכולתו להשפיע על גורלו.

    מנחם בגין אמר ב-1955: " שלטון ממושך באומה ובמדינה זוהי תופעה חמורה מאוד. שלטון ממושך אינו יכול לא להיות מושחת". היכולת להתמיד ולזכור מהו היעד, חשובה כדי לעמוד מול פיתויים ולחצים.

    משמעות ההצעה שקיבלנו- גם אם הייתה מתממשת- היא שגם בארבע וחצי השנים הבאות נתניהו יישאר האדם החזק והדומיננטי בממשלה ובמערכת הפוליטית, עת שיכהן כראש הממשלה וגם בעת שיכהן כראש הממשלה החליפי. כל אדם, שהיה מכהן בנסיבות אלה כראש  – היה לגמרי נתון בידיו וכפוף לחלוטין לרצונו הטוב בהצלחתו.

    צריך לנתח את מהות הדברים: איך הם יהיו במבחן המציאות. התייעצתי עם חברי, והגעתי למסקנה שנכון להמשיך ולפעול למיצוי הסיכוי לשינוי.  גם עתה אין עדיין וודאות שממשלה תקום. אנו עושים ונעשה כמיטב יכולתנו שתקום. אתמול התקיים משא ומתן מהצהריים עד אחרי חצות. היום נמשיך במאמצים. זה לא מסייע לפרט בפומבי את תוכן הדיונים.

    אומר רק שאנו עוסקים בנושאי תוכן חשובים עליהם דיברנו במערכת הבחירות: חינוך. משפט. נושאים חברתיים. אלה הנושאים החשובים באמת לכל אחד מאזרחי ישראל ולאיכות חייהם. מה שבלתי נסבל זאת ההסתה. בעבר דיברתי על השיטה של דה-לגיטימציה ליריבים פוליטיים. נתניהו ואנשיו עושים דה-לגיטימציה פרועה לממשלה שטרם הוקמה.

    מכונת ההסתה עובדת בכל הכוח עוד לפני שקמה בכלל ממשלה או עשתה משהו. זאת הסתה וליבוי היסטריה שאין לה שום קשר לאידאולוגיה אלא לחרדה מאובדן שלטון ושליטה. "ממשלת שמאל" הוא ביטוי שקרי ומופרך לממשלה שאם תוקם תהיה אמנם הטרוגנית- אך רוב חבריה יהיו מהמרכז ומהימין. חשוב לומר גם שיריבים פוליטיים, גם מהשמאל, אינם אויבים. הם מייצגים אזרחים שמשרתים בצה"ל ושאוהבים את המדינה.

    אני מזכיר שאהוד ברק, ציפי לבני, יאיר לפיד, עמיר פרץ, אבי ניסנקורן היו כולם שותפים בממשלות נתניהו. אמות המידה הכפולות שקופות: שמאל עם נתניהו בממשלה- סבבה. שמאל בממשלה בלי נתניהו- סוף המדינה.

     

    בבסיס הקמת הממשלה יהיו הסדרים שיבטיחו שנוכל לעמוד על הערכים היקרים לנו. בכל מצב, אנו נעמוד על עקרונותינו. לא נאפשר פגיעה בארץ-ישראל כשם שלא נאפשר פגיעה בדמוקרטיה. נשמור על הערכים הלאומיים ועל האינטרסים החיוניים של ישראל. לאף אחד אין בטוחה להצלחה. דבר אחד אני יכול להבטיח: יש כאן אנשים שעמדו במבחנים קשים בעבר. אני משוכנע שנדע לעמוד גם בעתיד.  המחנה הלאומי זקוק להתחדשות והתחדשות כזאת תקרה בשנים הקרובות״.



    0 תגובות