המשק מתאושש: ירידה של 14.4% בתביעות לדמי אבטלה

    צבי טסלר No Comments on המשק מתאושש: ירידה של 14.4% בתביעות לדמי אבטלה

    שירות התעסוקה: בחודש אפריל מספר תובעי דמי האבטלה ירד ב 14.4% בהשוואה לחודש מרץ. גם מספרם המצטבר של כלל דו"ע ירד ב 13.6% – עיקר הירידה בקרב דו"ע ששהו בחל"ת

    צילום: פלאש 90
    13:14
    28.03.24
    מהדורת הבוקר No Comments on ה'מתכון' של האור החיים למנוחת הנפש | הרב צבי אריה אדלר

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    דו"ח שירות התעסוקה לחודש אפריל שחלקו הראשון מתפרסם היום (ראשון), והמשכו יתפרסם במהלך השבוע, מראה כי מגמת הירידה במספר דורשי העבודה, שהחלה מאז היציאה מהסגר השלישי (7.2.2021) נמשכה גם בחודש אפריל. כך, עולה מהדו"ח כי מספר דורשי העבודה תובעי האבטלה עמד בחודש אפריל על 490,855, וירד בהשוואה לחודש אפריל בלא פחות מ 14.4% וכפי שניתן לראות בתרשים 1 כי מדובר בהמשך מגמה שהחלה מאז היציאה מהסגר השלישי.

    מגמת הירידה באה לידי ביטוי גם בהתייחס לכלל דו"ע, קרי; תובעי אבטלה, תובעי הבטחת הכנסה ושאינם תובעים קצבה כלל, העולה מהדו"ח כי מספרם המצטבר ירד ב 13.6% בהשוואה לחודש מרץ –  מ- 739,235 ל- 638,650. כאשר בהשוואה בין כלל דו"ע שהיו רשומים בתחילת אפריל לסופו נרשמה ירידה של 5%, מ 612,177 שהיו רשומים כדו"ע בתחילת החודש ל 580,464 בסופו.

    בחודש אפריל מספר דו"ע תובעי הבטחת ההכנסה עמד על 75,070, נמוך ב 5% בהשוואה למספר שנרשם בחודש מרץ שעמד על 79,482, ולמעשה הנתון הנמוך ביותר מאז הכניסה לסגר השני בספטמבר 2020 בשירות התעסוקה מודאגים מהנתון וטוענים כי מראה שוב כיצד בעלי כישורי העבודה הנמוכים מתקשים יותר לשוב למעגל העבודה בהשוואה לבעלי כישורים גבוהים יותר.

    "מעבר לכך", מתרים בשירות התעסוקה, "אל לנו להתבשם מהירידה במספר תובעי הבטחת ההכנסה. ביולי 2021, עם תום תקופת הזכאות לדמי אבטלה, רבים עלולים להתקשות לשוב למעגל העבודה וכתוצאה להידרדר לתלות בקצבאות סוציאליות כהבטחת הכנסה, כך שהירידה עלולה להתמתן ואף להיעצר".

    בשירות התעסוקה מדגישים, כי מגמת הירידה במספר דו"ע נשענת בעיקרה על דו"ע ששהו בחל"ת, ששיעורי חזרתם לעבודה היו גבוהים משמעותית מאשר אלה שאינם בחל"ת ונותרו מחוץ למעגל העבודה ללא מעסיק בקצה.

    על פי נתוני שירות התעסוקה, בסוף חודש אפריל מספר דו"ע השוהים בחל"ת מאוכלוסיית תובעי דמי אבטלה עמד על כ 224,365 כמחצית מהמספר שנרשם בסוף חודש פברואר, כשלושה שבועות מהיציאה מהסגר השלישי (7.2.2021) ועמד על כ 445 אלף.

    למעשה, מספר דו"ע ששהו בחל"ת ירד ב 43% בחודשיים שבין תחילת מרץ לתחילת מאי, זאת לעומת ירידה של 6% בלבד במספר דו"ע שאינם בחל"ת שנרשמה באותו פרק זמן. מעבר לכך, שיעור דו"ע שאינם בחל"ת מצוי בעלייה מתמדת ונתון זה מדאיג.

    "לעומת דו"ע השוהים בחל"ת", מסבירים בשירות התעסוקה, "דו"ע שאינם בחל"ת נפלטו ממעגל העבודה ונותרו ללא מעסיק בקצה. משכך, וכפי שהנתונים מלמדים, הם מתקשים יותר לשוב למעגל העבודה ועלולים לשקוע לאבטלה ארוכת טווח ואולי אף לתלות בקצבאות סוציאליות ככל שמשך אבטלתם יתארך".

    ביטוי נוסף למגמת ההתאוששות של שוק העבודה הישראלי הוא מספר דורשי העבודה המתמודדים על כל משרה פנויה העומד בסוף אפריל על 4.9, הנתון הנמוך ביותר מאז פרוץ משבר הקורונה. אולם, מדגישים בשירות התעסוקה, בניכוי מספר דו"ע השוהים בחל"ת ויש להם מעסיק לחזור אליו הרי שהנתון טוב בהרבה ועומד על 1.9, קרי על משרה פנויה מתמודדים פחות משני דו"ע.

    "למעשה", מסבירים בשירות התעסוקה, "אחד המאפיינים התעסוקתיים הבולטים של שנת הקורונה היה התרחבות דו"ע השוהים בחל"ת. המשמעות היא, שמרבית דו"ע הם כאלה שיש להם קשר איתן לשוק העבודה, מעסיק בקצה שאליו יוכלו לחזור. לכן, כאשר משווים את מספר דו"ע המתמודדים על כל משרה פנויה יש לנכות את דו"ע השוהים בחל"ת, ואם כך הרי שבאפריל 2021 מספר דו"ע המתמודדים על כל משרה פנויה קרוב מאוד לזה שנרשם קודם לקורונה ועמד על 1.7".



    0 תגובות