- רדיו קול חי - -

רבנים בציונות הדתית: "מקום המקדש, אינו נחלתם של אנשים פרטיים"

על רקע פתיחת הר הבית ליהודים והחשש מסחף של יהודים לעלייה להר הבית האסורה על פי ההלכה, יוצאים היום (שני) עשרה רבנים בכירים מהציונות הדתית במכתב לציבור בו הם קוראים לכלל הציבור: "להישמע לפסיקת הרבנות הראשית לדורותיה, שאסרה להיכנס לכל שטח הר הבית".

הרבנים מבהירים במכתבם כי בניגוד לקריאות הפוליטיות, "חיזוק הריבונות בהר הבית לא ייעשה על ידי טיולים והפגנות-נוכחות בהר הבית, אלא דווקא על ידי שמירת קדושתו ומוראו…".

הרבנים פותחים את מכתבם בחשיבות של הכרעת הרבנות הראשית במקומות הקדושים:
"זכינו ב"ה, לאחר כאלפיים שנות גלות, שקמה בארצנו מדינת ישראל. מדינתנו מדינה אחת היא, ולא אוסף של קהילות.

כחלק מאחדותה של המדינה, צריך שניהול המקומות הקדושים יהיה נתון בידי סמכות הלכתית אחת – הרבנות הראשית לישראל. רק הרבנות הראשית, "מלכות התורה בישראל" (כלשון הרב צבי יהודה הכהן קוק זצ"ל), היא המוסמכת לקבוע את סדרי התנהלותם של המקומות הקדושים.

על אחת כמה וכמה, במקום הקדוש והכללי ביותר, הר הבית, מקום מקדשנו, שכל ישראל מכוונים את ליבם לשם (ברכות ל.), עליו להתנהל אך ורק ע"פ פסיקת הרבנות הראשית לישראל.

לא יעלה על הדעת שאנשים יעשו בהר הבית כרצונם, ואפילו לא כדעת רבנים פרטיים, במקום בו הרבנות הראשית לדורותיה פסקה אחרת. מקום המקדש, הכותל המערבי וכל המקומות הקדושים, הם אינם נחלתם של אנשים פרטיים, אלא נחלת האומה כולה, ורק באי כח האומה כולה אמורים לנהל אותם".

מכאן פונים הרבנים בקריאה לנבחרי הציבור לחיזוק מעמדה של הרבנות הראשית במקומות הקדושים: "קוראים אנו לנבחרי הציבור ולעוסקים בתקנתם, לחזק בכל כח את מעמדה של הרבנות הראשית לישראל, שתהא אך היא הקובעת סדרי המקומות הקדושים בארצנו".

הרבנים מוסיפים ופונים אל הציבור – בקריאה להישמע לפסק הרבנות הראשית ולא לעלות להר הבית: "קוראים אנו לציבור כולו, להישמע לפסיקת הרבנות הראשית לדורותיה, שאסרה להיכנס לכל שטח הר הבית".

הרבנים חותמים את מכתבם בהתייחסות לאירועי הימים האחרונים בהר הבית, ובשאלת הריבונות בהר הבית: "לב מי לא נחמץ בראותו את אויבינו משתוללים בפראות בהר הבית (ובכל מרחבי עיר קדשנו ושאר ארצנו), אך העליות להר הבית לא משנות במאומה את המציאות הזו.

אדרבה, מקובלים אנו מגדולי רבותינו זצ"ל, שחיזוק הריבונות בהר הבית לא ייעשה על ידי טיולים והפגנות-נוכחות בהר הבית, אלא דווקא על ידי שמירת קדושתו ומוראו. זלזול בשמירת קדושתו ומוראו של הר ד' רק מחלישות את כוחנו בו, וכדברי ספר חסידים: 'לא נהגו נכרים קלות ראש ובזיון בבית ה' עד שנהגו בו ישראל'.

הרבנים חותמים את מכתבם בקריאה לממשלה ולכוחות הבטחון: "קוראים אנו לממשלה ולכוחות הביטחון לעשות כל שניתן, כדי להפסיק את חילול הקודש שנעשה בהר הבית, בעיר קדשנו ובכל מרחבי ארצנו.

ויהי רצון מלפני השוכן בירושלים שיאיר אור חדש על ציון, ונזכה כולנו מהרה לאורו".

על המכתב חתומים הרב שלמה אבינר, הרב איתן איזמן, הרב קלמן בר, רב העיר נתניה, הרב מיכה הלוי, רב העיר פתח תקוה, הרב יוסף זיני, ראש מוסדות 'אדר היקר' באשדוד, הרב ישעיהו מייטליס, רב העיר נהריה, הרב אלעזר נאה, רב המושב קשת, רמת הגולן, הרב מרדכי נגארי, רב העיר מעלה אדומים הרב אריאל אדרי, אב בית הדין באר שבע ורב שכונת חומת שמואל בירושלים והרב יעקב פינגנבוים, ראש מכינת קשת לשעבר.

המכתב המלא: