בני ברק: אלימות הנוער המתמודד חוזרת לרחוב

    אבי יעקב No Comments on בני ברק: אלימות הנוער המתמודד חוזרת לרחוב

    ושוב זה קורה: אירועים קשים מצד בני נוער חסרי מסגרת | גורם עירוני בכיר לאתר קול חי: "ראש העיר הרב רובינשטיין נכשל" | עיריית בני ברק: "שמחים על ההערות"

    נהג אוטובוס שהותקף בגז פלפל מטופל בידי כוחות ההצלה צילום: באדיבות המצלם

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    הקורונה הסתיימה, הישיבות ומוסדות הלימוד חזרו למסגרת שגרתית, אך הנערים שנפלטו לרחוב נותרו מאחור. אי שם ברחובות מסתובבים הנערים ומחפשים תעסוקה ומענה ראוי עבורם. כך, כפי הנראה אחרי חודשיים שקטים יחסית, חזרו המהומות שוב לרחובות העיר בני ברק.

    לפני כחודשיים סערה ישראל לנוכח תמונות האוטובוס השרוף במרכז עיר התורה והחסידות. כזכור, הגורמים מעורבים בפרשה התחלקו בין הטוענים, כי אין מדובר בבני הציבור החרדי ובין אלו שהבטיחו לטפל בתופעה הקשה.

    השבוע ביום ראשון בשעת לילה מאוחרת, החלו במספר מוקדים בבני ברק התפרעויות, במהלכם, הובערו צמיגים ועגלות. באירועים אחרים נעשה שימוש בגז פלפל כנגד תושבים ונהגים. האירועים הקשים גרמו לרעש, סבל רב ולהפרעה בשגרת יומם של תושבי העיר.

    תושבים בעיר מספרים על ליל זוועה ורעש בלתי נסבל שמתקיים בכמה מקומות במקביל בכל רחבי העיר. הדבר מפריע לילדים שהתעוררו בבהלה לשמע כל הרעש וההמולה ממוקדי ההתפרעויות.

    בימים האחרים אף תועדו אירועים של הפרעה קשים, במסגרתם הושלכו זיקוקים וחזיזים ברחובות, מטפי כיבוי גדולים שנלקחו ככל הנראה ממוסדות ומבני ציבור שבקרבת המקום בו שהו הנערים נפתחו ורוססו ברחובות. כל המהומות הללו מתקיימות ברחובה של עיר, ללא התערבות הפיקוח וגורמים עירוניים.

     

    "לא מטפלים בנו"

    בניסיון להבין מה קורה בבני ברק ומה נעשה בטיפול בנוער המתמודד, שוחחנו עם אחד מהנערים שמספר על הנעשה בשטח. "ברחוב השומר בו מתרכזים לא מעט נערים מדי ערב, המהומות התחוללו באופן שגרתי למדי. ואכן אחרי מעורבות גוברת של מרחב נוער של העירייה אמנם הושג שקט יחסי אך כרגע הכל חוזר", מציין הנער.

    "נערים יוצאים לרחוב ועושים ככל העולה על רוחם, פרעות בלי שליטה, אלימות כלפי בני מיעוטים, זה פשוט נהיה קטסטרופה", הוא מספר לקול חי.

    על הפתרונות שנותנת העירייה, אומר הנער כי: "הנערים המתמודדים בסך הכל חיוביים, אבל יש כאלו שעושים מה שבא להם. העירייה עושה דברים; יש מרחב נוער ושיעורי תורה מתאימים, אבל זה לא עוזר לשקט. מרחב הנוער פתוח מעשר בבוקר עד שש בערב, אבל זה לא הזמן של הצעירים שאינם נמצאים במסגרות", מסביר הנער את הבעיה בפתרונות המוצעים כעת.

    הצעיר שנחשב בעיר מהגורמים הבוגרים והמרסנים בקרב בני הנוער הנמצאים ברחובות, מספר כי אין דירות חירום ומענה לנערים שעוזבים את ביתם בעיר ואין תמיכה לכזאת יוזמה על ידי מחלקת הרווחה והנוער בעיריית בני ברק. לדבריו, הדבר הזה גורם למצוקה הנוראית שקיימת היום.

    בשיחה עם קול חי מצייר הנער תמונה קשה ומטרידה של החצר האחורית של העיר בני ברק. "נערים תושבי העיר ישנים במקלטים, מכוניות נטושות ו'זולות'. מטבע הדברים משעמם להם וכתוצאה מכך כך הדברים נראים כמו שהם נראים".

    הנער מעדכן אותנו כי "בימים האחרונים יש פיצוץ בגלל שבשיטור העירוני יש שוטר שהועבר מהעיר וחזר לאחרונה". הוא לטענתם, "מתנכל לנערים ולמרחב הנוער בעת שהוא פתוח בלילות שבת וגם זה דבר שמלהיט את הרוחות", מספר הצעיר.

    בסיום השיחה הנוקבת אומר הצעיר שמעורב מאוד בקרב בני הנוער: "אתמול הודלקו צמיגים ורכוש, בימים האחרונים תושבי העיר סבלו מפיצוצי זיקוקים. היו גם על פי השמועות אירועי התנכלות לנהגי אוטובוס ערביים".

    הצעיר מתחנן לראש העיר: "רכזי הנוער שנותנים מעצמם המון חייבים לחזור לשטח, מרחב הנוער חייב להתאים את עצמו לדפוסי פעילות של הנערים ולא לפתוח את המקום בשעות הבוקר ולסגור אותו בשעות אחר הצהרים".

    "ראש העיר נכשל"

    גורם עירוני בכיר, שמטבע הדברים מבקש לא לדבר בשמו, מתאר בשיחה עם אתר קול חי, התנהלות כושלת כהגדרתו שמובילה למצב הקשה עם בני הנוער. "ראש העיר הרב אברהם רובינשטיין, בחר להתעסק בנושאים אחרים שחשובים לו וזוכים לעדיפות וקדימות, במקום להשקיע בנערים שחייבים יחס וליווי.

    "במשך שנים ארוכות, בשקט ובלי לדבר על זה, ידעו ראשי העיר להשקיע תקציבים, אנרגיות ומשאבים, כדי למצוא מסלולים ופתרונות לנערים שהם בשר מבשרנו ובאים לצערנו מכלל הקהילות והמשפחות בעיר. לעומתם, הרב רובינשטיין משום מה ומסיבות השמורות עמו, מתנהל בצורה שונה, שפוגעת במנגנון שבמשך שנים עבד ופעל לתת את המענה הנכון.

    "המציאות מוכיחה שראש העיר נכשל כשלון גמור בכל הקשור לטיפול בנוער המתמודד", אומר הגורם העירוני הבכיר ומוסיף: "לפני מספר חודשים זה התפוצץ לנו בפרצוף בקול רעש גדול ולצערנו עכשיו זה עלול לחזור על עצמו", הוא מזהיר ומבקש דרכנו להעלות את הנושא ולהציף את הדרישה מראש העיר הרב רובינשטיין, לנקוט בכל הצעדים הנדרשים להחזיר את הטיפול לבני הנוער למסלול".

    גורם אחר שמעורב בנושא אמר לאתר קול חי, כי לדעתו הסיבה היא חוסר התקשורת של ראש העיר, עם המנגנון המשטרתי. "יש קשר כללי אבל זה לא ברמה של שיתופי הפעולה שהיו בעבר לעירייה מול המשטרה. ראש העיר לא מחובר ולא יודע לחבר את המשטרה לפעילים העירוניים בטיפול בנוער. חייבים תמיד במצבים כאלה לשלב טיפול וליווי חינוכיים ומחלקת הרווחה, לצד פעילות פיקוח, מודיעין ושיטור".

     

    "שמחים על ההערות"

     

    מעיריית בני ברק נמסרה התגובה הבאה:

    "עיריית בני ברק גאה על פעילותה הכבירה בתחומי הנוער בכל רחבי העיר. תנופת הפעילות במרכזי הנוער ברחבי העיר, הינה בהיקפים חסרי תקדים. כך גם ב'מרחב הנוער' הייחודי שהוקם בצפון העיר ופועל בהצלחה אדירה ומרכז אליו פעילות ברוכה סביב השעון.

    לילות כימים פועלים צוותי הנוער במסירות עצומה ומביאים תוצאה מדהימה. די להציץ למרכזי הנוער ולראות את שלל התכניות החינוכיות, את מערכי ההכשרה וההעצמה המעניקים כלים ועוצמה לבני הנוער בעיר.

    די להציץ אל מרחב הנוער בשעות הקטנות של הלילה- בלילות שבת ומידי יום- לראות את עבודת הקודש המדהימה הנעשית בחדוות יצירה ובהרמוניה מיוחדת.

    ללא כל ספק, בשנה האחרונה בני ברק נמצאת במקום אחר בכל נושא הנוער: העצמה והשקעה חסרת תקדים.

    אנו שמחים על הערות אלו על שעות פתיחת המרכז, שעות הנגזרות מכללי פעילות ונהלים מחייבים, אך מעידות עד כמה הפעילות מבורכת, משמעותית ומוצלחת.

    בכל הקשור לאירוע עבריינות אותו ציינתם, הנושא מסור למשטרת ישראל הפועלת בנושא כמו בכל תחום אחר הקשור לתחום הפלילי. אין כל הקשר בינו לבין פעילות המרחב והעשייה המבורכת במרכזי הנוער בפרט ועם בני הנוער היקרים בכלל."



    0 תגובות