'שנים ראשונות': המחקר שהוליד ספר מקיף על הרבי מליובאוויטש

    ארי טננבוים No Comments on 'שנים ראשונות': המחקר שהוליד ספר מקיף על הרבי מליובאוויטש

    זה לקח חמש עשרה שנה: צוות חוקרים חסידי חב"ד ליקטו מידע בעבודת נמלים והצליחו לשחזר את תולדות חייו של הרבי מליובאוויטש זצוק"ל | המחקר המקיף הפך לספר מרשים בעומקו ובפריסת הזמן והמקום שבו – "שנים ראשונות" | מדובר בסדרת ספרים שסוקרת את חייו של הרבי, בפרקי זמן שונים | כל הפרטים

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    זה לקח חמש עשרה שנה: צוות חוקרים חסידי חב"ד ליקטו מידע בעבודת נמלים והצליחו לשחזר את תולדות חייו של רבי מנחם מנדל שניאורסון, הרבי מליובאוויטש זצוק"ל. המחקר המקיף הפך לספר מרשים בעומקו ובפריסת הזמן והמקום שבו – "שנים ראשונות". מדובר בסדרת ספרים שסוקרת את חייו של הרבי, בפרקי זמן שונים. הספר הראשון בסדרה מציע מעקב יומיומי כמעט מיום הולדתו ועד יום חתונתו.

    המחקר התנהל במספר מדינות, פגש וראיין מאות אנשים. צוות החוקרים נבר בארכיונים של ממשלות, ספריות, מוסדות חינוך ואפילו ביומנים פרטיים של אנשים שחיו באותה העת. חומרים הגיעו מארכיונים ברוסיה, אוקראינה, לטביה, גרמניה, צרפת, פורטוגל, פולין, ישראל וארה"ב. את הספר הפיקה חברת המדיה JEM, חברה חב"דית שאגרה עשרות אלפי שעות צילום לאורך השנים ופועלת לשימור מורשתו של הרבי. "על תקופת ילדותו ובחרותו של הרבי לא היה מספיק מידע", מגלה מנהל JEM, הרב אלקנה שמוטקין. "כעת, משלים הספר את כל מה שהיה חסר לנו".

    הספר נולד גם בעקבות שורת ראיונות שערכה חברת המדיה עם אישים שהכירו את הרבי בצעירותו. "הפקנו מהראיונות הללו את הסדרה 'שנים ראשונות', שכל-כולה עדויות ממקור ראשון, אבל החומר הארכיוני שנאסף אצלנו היה רחב בהרבה", מסביר שמוטקין. "כך עלה הרעיון להוציא ספר שירכז רק את המידע הממוסמך, לצד תמונות נדירות ופרטים מדויקים ומסודרים".

    עורכי הספר, הרבנים אלקנה שמוטקין וברוך אוברלנדר, שמשמש כשליח חב"ד בהונגריה. השניים התבססו רבות גם על עבודת מחקר של הרב מרדכי-מנשה לאופר, מחבר 'ימי מלך', והרב לוי גרייזמן, שעמד בקשר עם חוקרים בעולם ומעורב בניהול המיזם. "גם חוקרים שאינם יהודים התגייסו לסייע", מגלה גרייזמן. "נעזרנו גם בארכיונים של הקג"ב והצארים".

    וכך, דברים שהיו ידועים במסורת חב"ד במשך דורות – הפכו עם המחקר למאומתים. למשל, ברישום הלידה של הרבי נכתב על אביו, רבי לוי־יצחק שניאורסון, התואר "אזרח נכבד לדורותיו". המחקר איתר מסמכים מקוריים של תואר הכבוד שקיבל אדמו"ר ה'צמח צדק', האדמו"ר השלישי מליובאוויטש, משלטונות רוסיה. התואר הוענק גם לצאצאיו העתידיים.

    אז אם נדמה שהכול כבר נכתב על הרבי, הספר החדש מפתיע בשפע של גילויים מרתקים מסודרים ברצף כרונולוגי על תקופה שהמידע עליה, עד כה היה בלתי נגיש.



    0 תגובות