אריטוריקה בפרשה: תן לי דוגמה \\ ארי טננבוים

    ארי טננבוים No Comments on אריטוריקה בפרשה: תן לי דוגמה \\ ארי טננבוים

    אם אני רוצה לשכנע אתכם להאזין ל'קול חי', מהי הדרך הטובה ביותר לשכנע אתכם לעשות זאת? | על המעשן הכרוני שהפסיק לעשן בן סיגריה לסיגריה, על העבד שנהרג ללא סיבה וחידוד מטעם האקדמיה ללשון העברית | מסר באומנות הדיבור מתוך הפרשה

    12:30
    19.03.24
    קובי פינקלר No Comments on רס״ב במיל׳ סבסטיאן איון הי"ד נפל בקרב בצפון הרצועה

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    הפעם נלמד איך ניתן לשכנע או להסביר בצורה הטובה ביותר.

    יש כמה דרכים להסביר משהו. נניח אם אני רוצה לשכנע אתכם לשמוע רדיו 'קול חי', אני יכול להגיד בפשטות "כדאי לך לשמוע קול חי כי זה הרדיו הכי טוב". בסדר, אמרתי מציאות. לא מעבר. דרך נוספת היא להגיד " כדאי לך לשמוע קול חי כי זה הרדיו הנשמע ביותר בציבור החרדי". או, עכשיו גם נתתי הסבר חברתי לדבריי. אבל יש עוד דרך ואותה היום נלמד.

    כדי להסביר משהו, אין טוב יותר מלהביא דוגמה.

    תרשו לי ואביא דוגמה, כמובן: יצחק מאוד אהב לעשן, אלא שזה הזיק לו לבריאות. ד"ר משולם כבר אמר לו כמה פעמים שזה לא בריא ועליו להפסיק. יצחק אכן הפסיק. מלא פעמים מאז הפעם הראשונה שהוא קיבל על עצמו להפסיק – הוא הפסיק. מה שנקרא בין סגריה לסגריה הוא הפסיק לעשן. בצר לו פנה אליו ד"ר משולם ואמר לו: "אם לא תפסיק לעשן אתה תגמור כמו גבריאל". גבריאל למי שלא יודע השאיר אחריו בלכתו אלמנה צעירה ושלושה יתומים. יצחק הזדעזע והפסיק לעשן והפעם לתמיד.

    מה קרה שהפעם ד"ר משולם הצליח לשכנע את יצחק? התשובה היא שהפעם הוא נתן לו דוגמה חיה. כזו שהמחישה לו מה עלול לקרות לו אם ימשיך בסורו.

    לכן, אם יש לנו משהו חשוב לומר טוב יהיה להביא דוגמה לדברים. הדוגמה עוזרת לנו להבין טוב יותר את מה שאנחנו מדברים עליו.

    פרשתנו מתחילה במילים "וידבר ה' אל משה אחרי מות שני בני אהרון..", מדוע פתאום התורה מספרת לנו מתי ה' דיבר עם משה? הרי לא כל פעם שכתוב "וידבר ה' אל משה" אנחנו יודעים איפה זה היה ולמה זה קרה.

    כדי להסביר את זה, תרשו לי ואמשול משל – שאגב, בשקט אגלה לכם שמשל זה השם השני של דוגמה.. – מעשה במלך שהרג את עבדו מבלי שאף אחד מאנשי המלוכה יידעו על מה ולמה. יום למחרת כינס המלך את כל השרים והמשרתים ואמר להם כי אסור ללכת בממלכה שתויי יין. מיד הבינו כולם כי אתמול מלך הרג את העבד בגלל שהוא היה שתוי.

    אחרי כזה משל יהיה לי קל להסביר למה התורה מספרת לנו מתי ה' מדבר אל משה, כי אז נדע שאי אפשר להגיע אל הקודש מתי שרוצים, אלא יש להתכונן לפני. הנה, בזכות דוגמה טובה, הבנו למה כך פותחת הפרשה.

    ואם כבר אומנות הדיבור עסקינן, מעניין לדעת: כיוון ש'האקדמיה ללשון העברית' החליטה שכל מילה שהסיומת שלה היא נקבה (דוגמה גדולה, קופסה יפה) לכן 'דוגמה' נכתוב עם ה"א בסוף ולא עם אל"ף.

    אז הנה הדרך הטובה ביותר להסביר לכם למה כדאי להאזין לקול חי: יש שם את התכניות הטובות ביותר, לדוגמה: התכנית של אשר גרייבר (שם אני מוסר את הפינה בקולי), אין כמוה בכל העולם.

    שבת שלום!

    הכותב הינו מומחה באומנות הדיבור והשכנוע |
    לקבלת טיפים וסודות באומנות הדיבור והשכנוע בקבוצת ווצאפ שקטה: לחץ כאן


    0 תגובות